Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiallinen kysymys: minkä ikäisen lapsen tulisi osata pyyhkiä takapuoli itse?

Vierailija
17.03.2019 |

6v kiljuu parhaillaan vessassa "tuu pyyhkimääääään!!"

Hän osaa itsekkin, on harjoitellut minun avustuksellani. Menen kohta auttamaan, mutta sanoin että jos sulla on kiire sieltä pois niin pyyhi itse. Ja en enää lähde esim kesken oman ruokailun pyyhkimään. Sitten joko pyyhkii itse tai odottaa että olen valmis.

Olenko julma mutsi? :D vai voiko ton ikäistä vaatia jo itse suoriutumaan kyseisestä hommasta.

Ja tietenkin valvon/avustan peseytymisessä päivittäin, eli ei tarvitse pelätä että sinne jotain jäisi ja tekisi hallaa iholle :)

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta muistaa että eskariryhmä jatkaa usein samana kouluunkin. Ja se todellakin muistetaam vieä yläkoulussakin jos joku on huudellut eskarissa pyyhkimään... Niitä kun ei yleensä ole kuin 1 tai 2.

Vierailija
42/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitaja.. kirjoitti:

Kouluun mennessä. Ei eskarissa vielä tarvitse osata. Eskarivuosi on aikaa harjoitella. Ei omakaan eskari vielä osaa. Yrittää välillä mutta kyllä se häntä vielä pelottaa.

Ei ne koululaisena enää halua äitiä/ opea pyllyä pyyhkimään kuitenkaan, joten no worries.

Pelottaa? Miksi?

Meillä eskarilaiset kyläileekin jo paljon toistensa luona, tuntuisi aika erikoiselta jos joku alkaisi huutelemaan pyyhkimisapua kyläpaikassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun mennessä. Ei eskarissa vielä tarvitse osata. Eskarivuosi on aikaa harjoitella. Ei omakaan eskari vielä osaa. Yrittää välillä mutta kyllä se häntä vielä pelottaa.

Ei ne koululaisena enää halua äitiä/ opea pyllyä pyyhkimään kuitenkaan, joten no worries.

Ei eskarilaisia enää auteta, ellei ole erityistarve. Useat eskarit on nykyisin koulun yhteydessä ja lapset käyvät ilman opettajia vessassa.

eskariope

Todellakin autetaan jos tarve. Toki kaikenlaista hiihtäjää mahtuu tällekkin alalle, se on nähty. Jos eskarilainen ei osaa vielä pyyhkiä/ ei uskalla niin häntä autetaan ja kannustetaan itse pyyhkimiseen. Ei jätetä pyyhkimättä.

Koulun yhteys ei liity asiaan mitenkään. Vaikka eskarit ovat koulun yhteydessä, he ovat ja heidän PITÄÄ olla valvovan silmän alla/kuuloetäisyydellä koko ajan. Jos sulla ei näin ole, laiminlyöt tehtäviäsi. Eskarilainen toki haluaa usein käydä itse vessassa, mutta jos joku apua tarvitsee, kuuluu meidän työhön auttaa ja opastaa. Oli kyse sitten vessassa käymisestä, pukemisesta tai tunnetaitojen opettelusta.

T. Lastenhoitaja joka työskennellyt useasti myös eskarissa

Kuuloetäisyys joo, mutta kyllähän nyt eskarilainen herranen aika jo haluaa käydä vessassa niin että ovi on kiinni. Eskareilla ei ole täällä edes omaa vessaa vaan eskarit, ekat ja tokat käyttävät samaa. Ja edelleen, todellakin autetaan jos on erityistarve, kuten kirjoitin, mutta mm. tänä lukuvuonna kaikki ovat hoitaneet homman itse.

Tuo sinun ilmaisu "erityistarpeesta" viittaa vain siihen että lapsella on esim. joku vamma miksi tarvitsee apua pyyhkimiseen. Vaikka siis aivan normaali 6-vuotias saattaa tarvita vielä apua ja opastusta pyyhkimiseen. En ymmärrä miksi luonnollisesta asiasta pitää antaa kuva niinkuin siinä olisi jotain vikaa, jos joku vielä eskarissa ei uskalla tai osaa pyyhkiä omaa pyllyä.

Miksi lapsesi ei uskalla? Onko joku koskenut sopimattomasti vessareissulla? Jotain voi toki ällöttää, mutta että lapsi oikeasti pelkää hoitaa asian omatoimisesti, se kuulostaa oudolta.

Vierailija
44/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on näitä "suutarin lapsella ei ole kenkiä" jos lastenhoitajan lapsi, joka jo aloittaa 5 kk:n päästä peruskoulun, ei osaa vielä pyyhkiä.

Vierailija
45/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2,5 vuotias käy itse omatoimisesti potalla. On käynyt jo monta kuukautta. Pissan pyyhkii itse. Isossa hädässä tarvii vielä apua. Lukee potalla kirjoja ja tarjouslehtiä. Kaikki käy, kunhan on lukemista. On tyttö ja pelaa jalkapalloa, käy tanssitunneilla, piirtää paljon. Hiihtää ja hänellä on sähköauto. Ajaa sillä omatoimisesti.

No tämä selittääkin miksi baby bornilla on skootterit ja muut ja mainostetaan ihan kuin oikea vauva. On ne nykylapset kehittyneitä.

Vierailija
46/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin että keskimäärin 4 v harjoittelee, joku jo osaa, moni 5 v opettelee ehkä vielä ja sitten osaa. Viimeistään 6 osaa. Mutta ei kaikki lapset, jollain voi olla haasteita jotka vaikuttaa oppimiseen.

Mutta se että 5 v tai 6 v sanoo ettei osaa ei välttämättä tarkota ettei osaa/ voi oppia nopeasti. Saattaa olla mukavuuden halua tai inhottaa pyyhkiä.

Opastus ja kannustus auttaa.

Yleensä kuitenkin sen ikäinen osaa jo ajatella tulevaakin, eli voi puhua just siitä että kannattaa opetella itse ennen eskaria. Jos kertoo,että muutkin sitten pyyhkii itse niin halu harjoitella löytyy :)

Ennakointi auttaa kans, lapsen kanssa voi vaikka sopia, että alkaa itse pyyhkiä ja aikuinen tarkistaa, ja tähdätään johonkin sovituun aikaan jolloin viimeistään alkaa hoitaa homman itse.

Vierailija
47/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä on näitä "suutarin lapsella ei ole kenkiä" jos lastenhoitajan lapsi, joka jo aloittaa 5 kk:n päästä peruskoulun, ei osaa vielä pyyhkiä.

Ja siinä mitä ilmeisimmin tulevan koulukiusaajan kasvattaja.

Vierailija
48/48 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat ja miehet eivät tuskin opi sitä kunnolla koskaan koska ovat niin avuttomia, tytöt taas varmasti samoihin aikoihin kun oppivat käymään astialla eli viimeistään 1-vuotiaana.

Mitä jos menisit tekemään vaikka voileipiä tai tiskaamaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme