Toinen vanhempi vaikeuttaa vuoroviikkoasumista, kokemuksia?
Onko muita ollut siinä tilanteessa, että lapsi on sopeutunut vuoroviikkoasumiseen mutta toinen vanhempi vaikeuttaa järjestelyä, hyökkää toisen vanhemman kimppuun milloin mistäkin syystä, esimerkiksi lomasuunnitelmista sopiessa saattaa vitkutella vastaamista useita päiviä ja käyttää myös lasta inhottavasti pelinappulana.
Mukana on ollut myös aika impulsiivista käytöstä ja isoa huolta, miten kaikki vaikuttaa lapseen. Nyt on laitettu asia vireille lastensuojelun suuntaan, ei ole tarkoitus yrittää vähentää toisen vanhemman aikaa lapsensa kanssa mutta tilanne jossa toisella tuntuu olevan jatkuvasti valta meidän elämään alkaa käydä raskaaksi. Kaivattaisiin siis tukea siihen, miten järjestely toimisi vähemmälle stressillä. Suomeksi se siis käytännössä tarkoittaisi, että äidin pitäisi muuttaa toimintatapojaan ja ymmärtää esim. se minkä ikäinen lapsi on kykenevä päättämään asumisjärjestelyistään ja ettei lapsen tarpeiden edelle laittaminen aina tarkoita sitä, että kuunnellaan, mitä lapsi haluaa (vrt. "Haluan cocista joka päivä".) Onko kokemusta, saako lastensuojelusta tällaisiin tilanteisiin apua, jos lapsella ei ole akuuttia hätää? Ja mitenköhän siellä yleensä suhtaudutaan, jos se vaikeuttaja on äiti? Usein näkee kirjoitettavan, että vuoroviikkoasuminen onnistuu, jos vanhemmilla on hyvä keskusteluyhteys jne mutta voiko toinen vanhempi näin terrorisoimalla saada lapsen kannalta toimivalta tuntuvan järjestelyn vesitettyä? Äiti todennäköisesti itse haluaisi että lapsi näkisi isäänsä joka toinen viikonloppu tms. Lapsella ja isällä on lämpimät ja hyvät välit, olen varma, että lapsi ikävöisi isäänsä ja jäisi paitsi tärkeästä kasvatuksesta ja esimerkistä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ei loma-aikojen sopiminen huoltokiusaamista lopeta. On kokemusta siitä ex-miehen taholta, joka vaikeuttaa ja pitkittää kaiken mitä keksii. Passit, luvat lasten osalta ulkomaanmatkoihin yms.
Passin saa vaikkei toinen antaisi lupaa. Edellyttäen ettei ole kaappausuhkaa. Matkustuslupa taas on mielenkiintoinen juttu sinänsä, että sitä kysytään EU-alueella niin harvoin, ettei ole omalle kohdalle sattunut koskaan. Puhelimessa on aina viestit toiselle vanhemmalle, jossa olen ilmoittanut matkustuspäivät.
Kirjallisesti on sovittu, että isä ilmoittaa loma-ajankohdan aina maaliskuun loppuun mennessä. Sen jälkeen minä ilmoitan 15.4. mennessä, mitkä jäljelläolevista viikoista haluan viettää lapsen kanssa. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tohon lomasopimiseen tulee, mun maailmassa vastattaisiin "mietin ja palaan ajankohtana X" eikä olla päiväkaupalla, pahimmassa tapauksissa peräänkyselyidenkin jälkeen hiljaa. Hänellä valitettavasti on muutenkin tapana ohittaa kysymyksiä, jotka esim. liittyy lapsen harrastuksiin ja joista vain hänellä on tieto. Paljon sellaisia pieniä esimerkkejä, jotka ei vaan enää voi olla vahinkoja. Olen aika varma, että samassa tilanteessa olevat tietävät mistä puhun. -ap
Jos lapsilla on viikko-viikko -systeemi, niin miksi haluat tietää äidin lomasuunnitelmat? tiedät isän viikot, suunnittelette niille viikoille oman lomanne. Jos taas on sovittu, että lapsi on isällä lomalla 2 vko yhtäjaksoisesti, niin isä - et sinä - ottaa lastenvalvojaan yhteyttä ja pyytää tarkistamaan sopimuksen loman osalta.
Meillä meni lomat jne. sopuisasti siihen asti kunnes mies löysi uuden naisen. Sen jälkeen mikään miehen kanssa sovittu ei toiminut, nyxä tunki joka väliin ja kiusasi minkä ehti. Meilläon vaihtopäivänä maanantai, joten tietty isän 2 vko lomajaksolla lähtivät reissuun niin, että lapsi palasi vasta keskiviikkona. En huomauttanut tästä, vaan tein omalla lomajaksolla saman ja exän nyxä hätyytti poliisit perään. Olin ryöstänyt lapsen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tohon lomasopimiseen tulee, mun maailmassa vastattaisiin "mietin ja palaan ajankohtana X" eikä olla päiväkaupalla, pahimmassa tapauksissa peräänkyselyidenkin jälkeen hiljaa. Hänellä valitettavasti on muutenkin tapana ohittaa kysymyksiä, jotka esim. liittyy lapsen harrastuksiin ja joista vain hänellä on tieto. Paljon sellaisia pieniä esimerkkejä, jotka ei vaan enää voi olla vahinkoja. Olen aika varma, että samassa tilanteessa olevat tietävät mistä puhun. -ap
Jos lapsilla on viikko-viikko -systeemi, niin miksi haluat tietää äidin lomasuunnitelmat? tiedät isän viikot, suunnittelette niille viikoille oman lomanne. Jos taas on sovittu, että lapsi on isällä lomalla 2 vko yhtäjaksoisesti, niin isä - et sinä - ottaa lastenvalvojaan yhteyttä ja pyytää tarkistamaan sopimuksen loman osalta.
Meillä meni lomat jne. sopuisasti siihen asti kunnes mies löysi uuden naisen. Sen jälkeen mikään miehen kanssa sovittu ei toiminut, nyxä tunki joka väliin ja kiusasi minkä ehti. Meilläon vaihtopäivänä maanantai, joten tietty isän 2 vko lomajaksolla lähtivät reissuun niin, että lapsi palasi vasta keskiviikkona. En huomauttanut tästä, vaan tein omalla lomajaksolla saman ja exän nyxä hätyytti poliisit perään. Olin ryöstänyt lapsen!
No minulle ei tulisi mieleen toimia noin. Viikko-viikkosysteemi pätee arkena, lomat on sovittu erikseen. Nyt tosin mies ehdotti, että mentäisi kesä samalla ja kysyi, onko jotain suunnitelmia, jotka osuvat meidän viikolle ja olisi tarvetta huomioida. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lasten isä kiusasi minua avioliiton aikana. Eron aikoihin kävin terapiassa ja opin eroon kiusatun roolista. Enää en koe tuommoisia asioita kiusaamiseksi ja toinen ei pääse kiusaamaan. Kannattaa löysätä ja ottaa huumorillakin, tarvitsette aikaa erosta toipumiseen. Muutaman vuoden päästä sujuu paremmin. lapsen äidille rajat ja sitten noudatatte niitä. Ja hanki oma elämä!
Erikoinen neuvo "Hanki oma elämä". Tämä on aika iso osa myös minun arkeani. On myös raskasta, kun puoliso joutuu koko ajan vääntämään. Esimerkiksi lomista sopiminen vaikuttaa myös minun lomiini. -ap
Luulin itse myös alussa että kaikki pitäisi jotenkin sopia yhdessä. Eikä todellakaan lomien sopiminen vaikuta. Jatka elämääsi, älä nyt rupea elämään sitä miehesi exän elämää.
Tuolla asenteella tuo kuvio ei kauaa kestä ja syyllinen olet ihan itse, ei se exä.
Olen eri kuin lainaamasi eikä ole uusioperhettäkään, mutta miten niin parisuhteessa toisen lomat ei vaikuttaisi sen toisen lomiin? Jos vaikka haluaa yhtä aikaa reissuun, tottakai ne pitää sopia käymään yhteen. Avaisitko ajatustasi, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei loma-aikojen sopiminen huoltokiusaamista lopeta. On kokemusta siitä ex-miehen taholta, joka vaikeuttaa ja pitkittää kaiken mitä keksii. Passit, luvat lasten osalta ulkomaanmatkoihin yms.
Passin saa vaikkei toinen antaisi lupaa. Edellyttäen ettei ole kaappausuhkaa. Matkustuslupa taas on mielenkiintoinen juttu sinänsä, että sitä kysytään EU-alueella niin harvoin, ettei ole omalle kohdalle sattunut koskaan. Puhelimessa on aina viestit toiselle vanhemmalle, jossa olen ilmoittanut matkustuspäivät.
Kirjallisesti on sovittu, että isä ilmoittaa loma-ajankohdan aina maaliskuun loppuun mennessä. Sen jälkeen minä ilmoitan 15.4. mennessä, mitkä jäljelläolevista viikoista haluan viettää lapsen kanssa. Yksinkertaista.
Tuin järjestämille matkoille täytyy täyttää lomake, jossa on huoltajien allekirjoitus.
Nyt on ohiksena pakko kommentoida, että lomasuunnitelmien "panttaaminen muutamia päiviä" ei ole kiusantekoa. Itse en ainakaan pysty heti sanomaan juuta tai jaata, vaan joskus suunnitelmien selkiytyminen saattaa viedä jopa viikkoja. Aika ahdistavaa olisi, jos kaikki pitäisi tietää ja päätää heti.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Minkä ihmeen takia edes seuraat miehesi exän facea. Itse olen blokannut mieheni exän ettei vahingossakaan näe mitään meidän elämästä.
En seuraakaan. Miehen ja tämän exän yhteinen ystävä otti kuvankaappauksen ja kysyi mieheltäni, onko hän tietoinen mitä lapsensa äiti kirjoittelee. Toinen yhteinen ystävä myös kehoitti samaisen postauksen poistamaan...
Eli kommenttisi perustuu yksittäiseen tapahtumaan/ postaukseen? Kirjoituksestasi sai kyllä vahvasti sen vaikutelman, että puhuit useammasta kerrasta.
Siis kuvakaappauksia ym? Miksi niitä sinulle lähetellään? Ja miksi sen exän tekemisiä noin vahdataan? Yhteiset ystävät ottavat kuvakaappauksia ym ja sitten niistä infotadn sinua. Outo kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Minkä ihmeen takia edes seuraat miehesi exän facea. Itse olen blokannut mieheni exän ettei vahingossakaan näe mitään meidän elämästä.
En seuraakaan. Miehen ja tämän exän yhteinen ystävä otti kuvankaappauksen ja kysyi mieheltäni, onko hän tietoinen mitä lapsensa äiti kirjoittelee. Toinen yhteinen ystävä myös kehoitti samaisen postauksen poistamaan...
Eli kommenttisi perustuu yksittäiseen tapahtumaan/ postaukseen? Kirjoituksestasi sai kyllä vahvasti sen vaikutelman, että puhuit useammasta kerrasta.
Siis kuvakaappauksia ym? Miksi niitä sinulle lähetellään? Ja miksi sen exän tekemisiä noin vahdataan? Yhteiset ystävät ottavat kuvakaappauksia ym ja sitten niistä infotadn sinua. Outo kuvio.
Just sama tuli mieleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Just sama tuli mieleen
No, kyllä minä ainakin haluaisin tietää, jos joku jauhaa paskaa ja levittelee valheita minusta netissä. Tai en ainakaan pahastuisi, jos joku minulle tästä kertoisi. Sama kuin jos työpaikalla olisi joku omiaan keksivä juoruakka, ihan reilua infota tällaisesta.
Ai te olettekin joku draamalaamojen lauma joka kyttää muiden juttuja ja lähettelee eteenpäin niinkuin pahaiset teinit.