Saako lapseton sinkku kritisoida lastenkasvatusta?
Olen siis tuo lapseton sinkku ja taloyhtiön yh-äidin lapset terrorisoivat koko aluetta. Tai lähinnä tuo kouluikäinen poika joka kuljeskelee jonkun kaverinsa kanssa huutelemassa ihmisille ja "keppostelemassa". Minuun ovat erityisen kiintyneitä sillä minulla on koira, tykkäävät soittaa suutaan aina ulos mennessä. Liikkuvat siellä yötä myöten, arki-iltana klo 23 olivat viimeksi kimpussani.
Tämän lisäksi nuorempi lapsi, alle kouluikäinen tyttö kiljuu JOKA kerta kun astuu rappukäytävään. Kumma sinänsä sillä heidän asunnostaan ei meteliä kuulu, mutta heti kun ovi aukeaa niin johan raikaa. Ei se rappukäytävä mikään pyhä kirkko ole, mutta lapsi on jo sen ikäinen että voisi ohjeistaa miten siellä rappiksessa ollaan. Vauva-aikana vielä ymmärsin, mutta nyt on mennyt jo vuosia. Tosin äiti on samaa maata. Railattaa rappiksessa kavereilleen kuin huutaisi jossain meluisassa marketissa.
Eihän näihin nyt kuole mutta alkaa tehdä mieli sanoa jotain, kun oma päivärytmini EI ole se ma-pe 8-16 työaikojen mukainen. Olenko ihan pikkumainen jos laitan lappua?
Kommentit (18)
Niin siis en aikonut ohjeistaa kasvatuksessa, mutta uskoisin äidin kokevan sen kasvatuksen kritisoimisena jos minä menen sanomaan esim. tuosta pienen tytön ohjeistamisesta rappumelun suhteen, tai että poikansa kannattaisi ainakin yöksi kerätä kotiin. En tunne ihmistä yhtään, ehkä hän ei todellakaan tiedä mitä lapsi puuhaa ulkona? Eipäs ollut tullut mieleen. Eli kannattaisi siis jotain sanoa?
ap
Kyllä noista mun mielestä voi huomauttaa, varsinknin jos teet sen asiallisee sävyn, niinkuin varmaan teet. Puheoikeus se on lapsettomillakin.
Joidenkin lapsettomien suusta kyllä voi kuulla myös ihan järjettömän ärsyttävää bessewisseröintiä...
Tottakai voit sanoa... mulla on kyllä lapsi ja kyllä mä ojennan silti vieraitakin lapsia jos nään että tapahtuu jotain typerää..... Äidille kannattaa sanoa ja jos ei auta aina voi tehdä ilmoituksen valvojille!
Kiitos, hain täältä lähinnä rohkeutta, tapanani ei ole huomautella naapureille, tosin ei ole ollut isoa tarvettakaan.
Koetan siis muotoilla asiani ja laitan ihan nimellisen lapun ettei koe tulleensa vainotuksi. :)
ap
Miksi sinun pitäisi kritisoida nimen omaan kasvatusta? Tuskin edes tiedät minkälaista kasvatusta heillä harjoitetaan.
Jos jotain haluat kritisoida, niin kritisoi lasten käytöstä.
Joo, ja olet pikkumainen jos kirjoittelet lappuja, mutta kai sinulla on siihen oikeus.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:15"]
Miksi sinun pitäisi kritisoida nimen omaan kasvatusta? Tuskin edes tiedät minkälaista kasvatusta heillä harjoitetaan.
Jos jotain haluat kritisoida, niin kritisoi lasten käytöstä.
Joo, ja olet pikkumainen jos kirjoittelet lappuja, mutta kai sinulla on siihen oikeus.
[/quote]
Luetun ymmärtäminen?
Ap:han sanoi että pelkää äidin kokevan sen kritisoimisena kasvatustaan kohtaan jos lasten käytöksestä huomautetaan.
Ensin meinasin vastata että ei saa.
Mutta kun luin selostuksesi, niin tottakai tuohon pitää puuttua, kuka vaan ketä häiritään, saa puuttua, sinkut, lapsettomat, kaikki.
Voit kritisoida, mutta en menisi naapurille päin naamaa huutelemaan, että oletpas huonosti kasvattanut lapsesi. Parempi sanoa kohteliaasti, jos ja kun pikku piltit käyttäytyvät hieman eri tavalla silloin kun äitinsä ei ole näkemässä.
Tuo rappuhuutelu on vaikeampi, koska äiti käyttäytyy samalla tavalla kuin lapsi. Mutta jos kohteliaasti yrittäisit kertoa, että rappukäytävässä äänet kaikuvat aika pahasti ja kuuluvat sisälle asuntoon. Ehkä eivät ole tulleet ajatelleeksi, että joku naapuri ei eläkään saman rytmin mukaan vaan voi vaikka nukkua keskellä päivää töissä vietetyn yön jälkeen. Ihmiset ovat aika ajattelemattomia, eivätkä yleensä ilkeyttään metelöi.
Lappusten kirjoittelu on töykeää, on parempi sanoa asiat suoraan kyseiselle henkilölle.
Lappu tuli ensimmäisenä mieleen sillä joskus muutama vuosi sitten kun muutin tähän, tämä sama äiti lähestyi minua lapulla parveketupakoinnista, sillä savu meni hänen parvekkeelleen pari kerrosta alemmas, missä vauva nukkui. Lopetin siis parveketupakoinnin ja ilmoitin siitä hänelle lapulla. Että lappusia on ennenkin vaihdettu. Mutta tätä ennen ei ole ollut tarvetta lähestyä uudelleen, joten vanhasta tuli tuo lappunen mieleen. Eli ovikelloa soittamaan tällä kertaa?
En tietenkään usko että ilkeyttään melutaan, ilkivaltaan olisin jo puuttunut kyselemättä. Mutta tämä ajattelemattomuudesta huomauttaminen on jotenkin niin hienotunteisuutta vaativaa...
ap
Ottaisin kouluikäisen kolttoset puheeksi. Kenestäkään vanhemmasta ei ole mukavaa kulla lapsensa tekevät metkuja, mutta lähes jokainen on hyvillään siitä, jos joku välittää lapsesta niin paljon, että kertoo vanhemmalle lapsen touhuista.
Miksi muuten piti mainita äidin olevan yh?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 20:06"]
Ottaisin kouluikäisen kolttoset puheeksi. Kenestäkään vanhemmasta ei ole mukavaa kulla lapsensa tekevät metkuja, mutta lähes jokainen on hyvillään siitä, jos joku välittää lapsesta niin paljon, että kertoo vanhemmalle lapsen touhuista.
Miksi muuten piti mainita äidin olevan yh?
[/quote]
En oikeastaan tiedä. Jotenkin tilanteen kuvauksessa sekin tuli näppikselle. Ehkä katsoin sen lieventävänä asianhaarana? Yhden ihmisen aika ei repeä aina ihan kaikkialle.
ap
Sinuna minä tekisin ls-ilmoituksen noista lapsista. Ei vie paljon aikaa, ja kun lapset otetaan huostaan, niin todennäköisesti vältyt näkemästä niitä enää jatkossa. Luultavasti saattaisi saada äidinkin toisiin ajatuksiin tuon huutelun suhteen.
Ymmärrän sua oikein hyvin. Suunnattoman rasittavaa, kun jotkut ei uhraa puoltakaan aivosolua toisten huomioimiselle.
Mä aloittaisin jotenkin tyyliin:
"Oletteko muuten tietoisia, että teidän puheet kuuluvat todella hyvin tänne asuntoihin sisään?"
"Tiesitkö muuten, että lapset..."
Kannattaa mainita että tekee esim. yötöitä, koska silloin on ns. "oikea syy" tarvita hiljaisuutta päivällä, eikä vaan nipottamisen halusta. Ihmisten on yleensä helpompi niellä näitä "oikeita ´" syitä kuin sitä, että joku ei vaan halua kuunnella kiljuntaa 24/7.
Mieluiten niin, että avaat oven, kun tilanne on päällä tai huomautat ohimennen törmätessänne. Ovikellon pimputtaminen tekee asiasta aina astetta hyökkävämpää.
Fiksu ihminen tajuaa kyllä vihjeen ja hiljentää. Tyhmempi ehkä ei, mutta ei toisaalta luultavasti suutu niin paljon, kuin jos suoraan kritisoi tai vaatii.
Kiitos nro. 15, toi oli hyvä että avaa oven kun tilanne on päällä. Törmään tähän äitiin niin vähän, olen ehkä kerran nähnyt puolen vuoden sisällä. Ovikellon soittaminen olisi minustakin hyökkäävää.
ap
nro 15 siis itse perheellinen, joka todellakin toivoisi naapurien asiallisesti kertovan, jos olemme häiriöksi tai jos lapset tekevät typeryyksiä selkäni takana.
Jos mulle joku tulisi kiukkuamaan, luultavasti kiukkuaisin takaisin.
Jos taas joku ihan ystävällisesti tulisi sanomaan, että me muuten kuullaan kaikki teidän riidat seinän läpi, niin pyytäisin anteeksi,(olisin tosi nolo) ja koittaisin paranta perheeni tapoja.
Laput myös vituttaa yleensä. Varsinkin, jos niissä ei ole henkilön nimeä tai asunnon numeroa, koska silloin ei edes voi tietää koskeeko valitus itseä vai ei. Nähty on esim. äkäinen valitus koiran haukkumisesta päivisin. Talossa oli aika monta koiraa, mutta kun ei mainittu kenen koira tai missä itse asuu, niin aika vaikea tietää ketä asia koskee.
Onhan se aika kornia lapsettoman ihmisen alkaa neuvomaan ja ohjeistamaan ihmistä jolla niitä lapsia on.
Sensijaan minusta on aivan oikein että mainitsee kolttosista ja esim. siitä että rappukäytävässä huutaminen ja metelöiminen kuuluu jokaiseen huoneistoon ja häiritsevää. Voit myös kertoa että teet vuorotyötä ja nukut myös päivisin joten siksikin ylimääräistä meteliä olisi syytä välttää. Normaaleja elämisen ääniä saa toki kuulua, mutta normaalia ääntä ei ole esim. rapussa huutaminen (ei yöllä eikä päivällä).
Eiväthän nuo ole kasvatusneuvoja. Jos taas menet äidille sanomaan että hänen tulisi toimia tavalla x poikansa kanssa ja tavalla y tyttönsä kanssa jotta nämä muuttavat käytöstään niin saatat itsesi naurunalaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 20:39"]
nro 15 siis itse perheellinen, joka todellakin toivoisi naapurien asiallisesti kertovan, jos olemme häiriöksi tai jos lapset tekevät typeryyksiä selkäni takana.
Jos mulle joku tulisi kiukkuamaan, luultavasti kiukkuaisin takaisin.
Jos taas joku ihan ystävällisesti tulisi sanomaan, että me muuten kuullaan kaikki teidän riidat seinän läpi, niin pyytäisin anteeksi,(olisin tosi nolo) ja koittaisin paranta perheeni tapoja.
Laput myös vituttaa yleensä. Varsinkin, jos niissä ei ole henkilön nimeä tai asunnon numeroa, koska silloin ei edes voi tietää koskeeko valitus itseä vai ei. Nähty on esim. äkäinen valitus koiran haukkumisesta päivisin. Talossa oli aika monta koiraa, mutta kun ei mainittu kenen koira tai missä itse asuu, niin aika vaikea tietää ketä asia koskee.
[/quote]
Heh, huomaan, että vieläkin jaksaa ketuttaa tuo vanha koirajuttu. Se silloin vähän paisui. Huomasin, että tuli vähän äkäinen tosta lopusta :).
T. 15 edelleen
Ei sinun tarvitse ohjeistaa äitiä lapsenkasvatuksessa, mutta voisit muuten kertoa tälle mammalle, mitä hänen poikansa tekee ulkona ollessa.