Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opistomerkonomi vain se vanhan ajan merkonomi?

Vierailija
25.03.2013 |

Itse valmistuin merkonomiksi ammatti-instituutista viime vuonna. En siis ilmeisesti ole opistomerkonomi?

Jos hakee AMK:hon tradenomilinjalle niin siellä opistomerkonomien koulutusaika on 2 vuotta, muilla 2,5-3 vuotta. Joten onko minulla tuo pidempi aika vaikka olen merkonomi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mikä sinulle on "vanhan ajan merkonomi".  Tutkinto on muutunut muutaman kerran vuosikymmenien varrella.   Käsittääkseni olet juuri opistomerkonomi.

Vierailija
2/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kuitenkin "liiketalouden perustutkinto, merkonomi"

Nämä on siis AMK:n haussa listattu erikseen, eli näillä papereilla voi hakea koulutukseen: opistomerkonomi, opistoinsinööri, liiketalouden perustutkinto jne.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen kutakuinkin viimeisiä "opistomerkonomeja", valmistunut v. 1998. Tutkinnon nimike on liiketalouden opistotutkinto. Nykyään merkonomikoulutus ei ole opistotasoinen, vanhaa opistotasoa ei enää ole.

Vierailija
4/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 15:07"]

itse olen kutakuinkin viimeisiä "opistomerkonomeja", valmistunut v. 1998. Tutkinnon nimike on liiketalouden opistotutkinto. Nykyään merkonomikoulutus ei ole opistotasoinen, vanhaa opistotasoa ei enää ole.

[/quote]

ja siis nelonen on myös käynyt AMK:n ja meitä opistomerkonomeja kohdeltiin eri tavalla hyväksilukujen suhteen kuin liiketalouden perustutkinnon suorittaneita. Itse sain hyväksilukuja, "nykymerkonomi" eli liiketalouden perustutkinnon suorittanut ei.

Ennenhän oli merkantti ja merkonomi. Nykyään ei ole enää merkanttitutkintoa ollenkaan vaan on vain merkonomi ja tradenomi. Merkonomitutkinto kesti 2 vuotta yo-pohjalta, 2,5 v merkanttipohjalta.

Vierailija
5/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valmistunut merkonomiksi Markkinointi-instituutista vuonna 1999. Todistuksessa kyllä lukee "Liiketalouden opistotutkinto Merkonomi". Vuosituhanteen vaihteen jälkeen käsittääkseni tämä käytäntö on tosiaan muuttunut eikä opistoasteen tutkintoja enään ole..

Vierailija
6/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi on nykyisin pelkkä amistutkinto eli käytännössä ei paina työmarkkinoilla eikä koulutuksena mitään.

Vierailija
7/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tradenomitutkinnot ovat 3,5 vuotta ja 210op. Jotkut merkonomit suorittavat jonkun kokeen ja siirtyvät suoraan 2. vuosikurssille eli lyhentäen opiskeluajan 2,5 vuoteen.

Vierailija
8/12 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhaata tämä entisten pitkän oppimäärän merkonomien edes vertaaminen nyky merkonomeihin. Koko opistosta-amk,ksi uudistus on todella kiville mennyt huijaus.

Merkanttikoulutusta nimenomaan jatkettiin ja jatketaan edelleen mutta sen sijaan että merkanttia sanottaisiin nykyään merkantiksi, keksivät nämä mestarit ruveta kutsumaan merkonomiksi. Samoin nykyinen tradenomi vastaa pitkälti vanhaa oikeaa merkonomia. pitäisi edelleen kutsua merkanttia merkantiksi ja merkonomia merkonomiksi tai jos vaikka amk-merkonomiksi. Kaikki on silkkaa humputusta kun sekotetaan entinen opistotaso (missä muuten sai tehdä kunnolla töitä) ja nykyinen amistasoinen koulutus. Tradenomit taas ovat niin itseään useasti täynnä että eivät tajua että heidän inansa kandista jäävä tutkintonsa on alempi kuin tarkalleen kandin tasoinen yo-merkonomi oli. tradenomitutkinto menee suurin piirtein vanhan opistomerkonomin kanssa samoihin vaatimuksiin. Vaikka käytäntö esim radion toimistotöissä on osoittanut että valmiudet eivät vastaa monellakaan vanhaa merkonomia. Thats it and cut the crab

Vierailija
9/12 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Kuka hullu nämä nimikkeet aikanaan keksi?

Nykyisen merkonomin olisi pitänyt jatkaa merkanttina vanhaan tapaan, ja tradenomi-nimike olla merkonomi amk samaan tapaan kuin sairaanhoitaja tai insinööri. Näin kaikki tietäisivät, mistä puhutaan.

Vierailija
10/12 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen yo-merkonomi opistosta vuodelta 1994. Silloin saattoi muistaakseni valmistua myös merkantiksi. Nykyaikana valmistuvat merkonomi lielevät näitä entisiä merkantteja. 

Vierailija
11/12 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi vm. 2005 eli nykyinen liiketalouden perustutkinto ja laskennallinen opiskeluaika amk:ssa tradenomiksi heti alkuun 2 vuotta.

Harjoittelun sijaan tein osaamisportfolion ja suoraan hyväksilukuja tuli myös ihan kivasti.

Muistaakseni Metropoliassa idea oli, että jos on alle 10 vuotta vanha tutkinto, saa paremmin hyväksilukuja. Vanhemmilla tutkinnoilla joutui tekemään enemmän ahoteja, eli pieniä töitä joilla todisti osaavansa ko. aihealueen.

Eli työkokemus vaikuttaa myös. Jos olet toiminut vaikkapa controllerina viimeiset 20 vuotta, todennäköisesti turhaa käydä suurinta osaa talouden kursseista, kun se on tuttua kauraa.

Vierailija
12/12 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mikä sinulle on "vanhan ajan merkonomi".  Tutkinto on muutunut muutaman kerran vuosikymmenien varrella.   Käsittääkseni olet juuri opistomerkonomi.

Ap ei ole opistomerkonomi.

Ennen oli kouluaste, opistoaste ja korkeakoulut. Kouluasteelta valmistui merkantteja ja opistosateelta (pääsyvaatimuksena joko lukio tai merkanttitutkinto) sitten merkonomeja. Ja tuolloin puhuttiin vielä erikseen yo-merkonomeista, joiden koulutus oli vuoden lyhyempi kuin merkanttipohjata opiskelemaan tulleilla.

Nykyään on vain merkonomitutkinto (joka on jotain vanhan merkantin ja vanhan merkonomin välimaastoa laajuudeltaan) ja ammattikorkeakoilussa tradenomi (joka on laajempi kuin vanha opistomerkonomin tutkinto).

-yksi viimeisistä opistomerkonomeista, valm. 1998

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi