Sukupuolineutraalikasvatus vahingoittaa lastasi?
”Onko sukupuolineutraalin kasvatuksen tarkoitus tasa-arvoisuuden kaataminen?”
Mitä on niin sanotussa perinteisessä sukupuolen huomioivassa kasvatuksessa mennyt niin pieleen, että on otettava käyttöön sukupuolineutraalikasvatus? Sukupuoli on keskeinen osa meissä jokaisessa ja jokainen toteuttaa sitä tavallaan. Poikalapsi voi tanssia ja pukeutua mekkoon olemalla poika. Tyttö voi leikkiä pyssyillä ja pelata lätkää.
Onko sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitus vaikuttaa tasa-arvoisuuteen positiivisesti? Mielestäni tämä on juurikin toisinpäin, kun kielletään sukupuolten olemassaolo ja samalla tyrmätään tasa-arvoisuus. Lapsuus ja nuoruus on tarpeeksi vaikeaa aikaa ihmisen kehityksessä, jotta siihen tarvitsisi lisäksi vielä sekoittaa lapsen / nuoren ajatusmaailma kieltämällä sukupuolet. Ihmisen biologia ohjaa syvältä hormonitasolta sukupuolemme ajatusmaailmaamme ja toimintatapojamme ja niitä manipuloimalla voidaan saada lisää ongelmia lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen. Onkin tärkeää, että sukupuolistereotypioihin voidaan vaikuttaa sukupuolikehyksen sisällä ja näin edistää tasa-arvon toteutumista sukupuolten välillä (sukupuolistereotypioita voivat olla työn perinteiset jaottelut miesten ja naisten töihin).
Omilla kasvatustavoilla voidaan vaikuttaa lapsen kehitykseen niin, ettei se joudu ristiriitaan biologian ja ihmisen luontaisen käytösmallin kanssa. Kannustamalla lastaan olemaan oma itsensä ja innostamalla kokeilemaan rohkeasti uusia asioita. Tukemalla lasta erilaisuuden edessä ja antamalla luvan olla erilainen sekä vahvistamalla lapsensa itseluottamusta. Näillä edellä mainituilla tavoilla ja monilla muilla on suurempi vaikutus tasa-arvon toteutumiseen kuin sillä, että kielletään sukupuolten olemassaolo.
Kommentit (12)
Hyvä juttu, mikään ideologia ei toimi, jos se viedään liiallisuuksiin. Lapsen pitää antaa itse löytää mielenkiintonsa kohteet ja vahvuutensa, mutta on älytöntä kieltäytyä puhumasta tytöistä ja pojista, sukupuoli saadaan jo syntyessään, mutta mitään kriteereitä ei leikkeihin, pukeutumiseen ja käytökseen pitäisi olla sukupuolen mukaan...
Hyvä juttu, mikään ideologia ei toimi, jos se viedään liiallisuuksiin. Lapsen pitää antaa itse löytää mielenkiintonsa kohteet ja vahvuutensa, mutta on älytöntä kieltäytyä puhumasta tytöistä ja pojista, sukupuoli saadaan jo syntyessään, mutta mitään kriteereitä ei leikkeihin, pukeutumiseen ja käytökseen pitäisi olla sukupuolen mukaan...
Heteroseksi sujuu monesti paremmin, kun rooleja korostetaan, on kiihottavaa, kun mies on maskuliininen ja nainen feminiininen. Ja yhdessä siis enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Heteroseksi sujuu monesti paremmin, kun rooleja korostetaan, on kiihottavaa, kun mies on maskuliininen ja nainen feminiininen. Ja yhdessä siis enemmän.
Kenelle kiihottavaa?
Oikea termi olisi varmaan sukupuolisensitiivisyys. Että lapsi saa itse valita millaisia leikkejä leikkii ja minkälaisiin vaatteisiin pukeutuu - tietty tietyissä rajoissa kun vanhemmat ne vaatteet ostaa. Mutta että pojalle on ihan ok valita pinkki paita ja tytölle musta hämähäkkipaita.
Just oli juttu ruotsalaisesta päiväkodista, jossa ei saanut käyttää sanoja tyttö ja poika tai äiti ja isä. Tässä mennään kyllä jotenkin tosi metsään.
Olisi ihan oikeasti mielenkiintoista tietää miten meni tän yhden Ruun lapsuus ja nykyinen varhaisaikuisuus. Miten kasvatus vaikutti identiteettiin? Hänen sukupuoltaan ei siis kerrottu edes isovanhemmille, vaippoja sai vaihtaa vain vanhemmat tästä syystä ja äiti ja isä olivat kettu ja susi. Juttu oli Vauvassa aikanaan vuonna 2001 kun odotin esikoistani. Nuoreni täyttää nyt 18 vuotta ja on elänyt hyvin tyllihörhelöisen lapsuuden ja harrastanut mm. rytmistä voimistelua. On nyt 18-vuotiaana hyvin tiedostava mm. erilaisista sukupuoli-identiteeteistä ja kaveripiiriin kuuluu mm. homopari. Mutta on itse tosi vahvasti nuori nainen ja ymmärtääkseni ihan hetero, vaikka asia ei minulle kuulukaan.
Ap on missannut koko asian. Sukupuolineutraali kasvatus on juuri sitä, että lapsia ei kasvateta sukupuolen mukaan, vaan neutraalisti. Ei siinä kielletä sukupuolien olemassaoloa.
Olen jo 50 v. DI nainen. Vanhempani vm. 41, sain lapsena leikkiä ihan vapaasti ilman kommentointeja tuo on tyttöjen/poikien leikki/lelu. Isän mielestä oli lähinnä hienoa, että lähdin opiskelemaan tekniikkaa 🙄 Pärjäsin koulussa varsin hyvin matemaattisissa aineissa.
Samoin olen toiminut tyttäreni kanssa.
Kumpikin meistä ymmärtää olevansa tyttö/nainen.
On jotenkin todella outoa että 2010 - luvulla käydään tällaisia keskusteluja 😂
Pojat on poikia ja tytöt tyttöjä. En kannata sukupuolineutraaliutta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitäs jos se onkin hyvä asia, jos lapsen sukupuoli saakin vahvistusta esim. leikin kautta tytöistä kasvaa tulevaisuuden äitejä ja pojista kasvaa isiä. Eläköön sukupuolten erilaisuus.
Olen DI, nainen, äiti ja vaimo. Olen leikkinyt pienenä mm. autoilla 🙄
Miksi kaikki luulevat että sukupuolineutraalius = sukupuolten kieltäminen? Ehkä Ruotsissa, mutta kaikkialla muualla se tarkoittaa pelkästään sitä että värit, harrastukset, lelut jne. eivät ole sukupuolitettuja vaan tytöt ja pojat saavat kiinnostua mistä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle kiihottavaa?
Molemmille. Naiset pitävät testosteronin tuoksusta, kuten miehet pitävät estrogeenin tuoksusta. Testosteroni ei sovi naisille, eikä estrogeeni sovi miehille.
Niin, mitäs jos se onkin hyvä asia, jos lapsen sukupuoli saakin vahvistusta esim. leikin kautta tytöistä kasvaa tulevaisuuden äitejä ja pojista kasvaa isiä. Eläköön sukupuolten erilaisuus.