Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisvoileipäkakku (apua!)

Vierailija
25.03.2013 |

Vieraaksi tulossa ihminen, jolle pitäisi tehdä kasvisvoileipäkakku (kun muut saavat kinkku/lohivoileipäkakkua). Ja pitäisi olla ilman paprikaa, jota ko. ihminen ei voi syödä.

Nyt etsin hyvää ohjetta kasvisvoileipäkakkuun.

Itse olen aika kokematon tekemään kasviksista mitään, joten kaikki ohjeet/vinkit ovat tarpeen. Mielestäni paprika antaisi niin hyvää makua, mutta kun se on kiellettyjen listalla, niin tuntuu, ettei sitä makua saa korvattua millään. Monessa ohjeessa (kun olen googlettanut) on paprikaa, mutta en keksi, millä sen voisi korvata. Ehdotuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:06"]

Ap, sä olet ihana ihminen! En ole ikinä saanut kylässä voileipäkakkua ja tulisi kyllä tippa linssiin, jos joku sellaisen minulle vaivautuisi tekemään.

T. Kasvissyöjä

[/quote]

Haluan vain varmistaa, että pöydässäni on jokaiselle jotakin. Ja kun tiedän etukäteen, että ko. ihminen on kasvissyöjä niin tietysti valmistan hänelle sopivan voileipäkakun (kun muut saavat kinkku/lohikakkua).

Mielestäni olisi epäkohteliasta jättää hänet huomioimatta. Varsinkin kun tiedän asian näin etukäteen.

Esim olen tehnyt eräälle toiselle vieraalleni gluteenittoman voileipäkakun kun olen tiennyt hänellä olevan gluteeniton ruokavalio. (Muille vieraille tein kinkkuversion tavallisella leivällä.) Gluteeniton leipä oli aika kallista, mutta kakusta tuli maukas ja kauniin näköinen. Ja ko. vieraani tykkäsi kovasti! Olin niin iloinen kun hän piti kakustani ja onnistuin tekemään täysin gluteenittoman vaihtoehdon.

ap

Vierailija
2/15 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Pirkan Kreikkalainen voileipäkakku on tullut tehtyä kahteen kertaan ja hyvää oli. Itse olen kasvissyöjä ja ajattelin seuraavan kerran kasviskakkua tehdessäni kokeilla texmex-kakkua, lihan tilalle sipulia, maissia ( ja paprikaa...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:52"]

Pullahiirellä on maukkaan kuuloinen ohje:

http://www.pullahiiri.com/2012/10/kasvisvoileipakakku-pesto-rucola.html

[/quote]

Tämä kuulostaa herkulliselta!

Täytteessä on rucola-pesto tuorejuustoa, josta minulla ei ole aikaisempaa kokemusta. Googlella löysin sen olevan Arlan valmistamaa. Täytyypä kokeilla.

ap

Vierailija
4/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kinuskikissa.fi/kreikkalainen-kasvisvoileipakakku/

tuossakin on toki paprikaa, mutta jotenkin en usko että sen poisjättäminen olisi ongelma?

Vierailija
5/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/24395-kreikkalainen-voileipakakku

Tätä olen itse tehnyt monesti kasvissyöjille juhliin. Tässä ei ole sitä paprikaakaan.

Vierailija
6/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tekisi erikseen voileipäkakkua vain yhtä kasvissyöjää varten vaan vaikka voileipiä joissa olisi jotain kasvista päällä. Syökö sinun kasvissyöjäsi juustoa? Kaikki "kasvikset" ei halua siihenkään koskea. Toisaalta soija kelpaa kyllä, vaikka sen eettisyydestä voisi olla eri mieltä.

Vierailija
7/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaa paprika öljyyn säilötyllä kuivatulla tomaatilla. Värikin on sama! Myös vihreät oliivirenkaat sopivat kakkuusi hyvin.

Vierailija
8/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kasvisvoileipäkakkua maistanut, mutta tuli mieleen, että makua voisi saada esim. suolakurkusta tai hummuksesta - tosin ei ehkä samassa kakussa :D

Vierailija
9/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun yritätte auttaa. Kiitos.

Tuota kinuskikissan kasvisvoileipäkakkua olen kokeillut jättämällä paprikan pois. Ja mielestäni se ei maistunut sitten enää miltään. (makuvirhe suussani?)

Pirkan kreikkalaista en ole kokeillut, pitää kokeilla.

Ja tosiaan, tuo viitosen ehdotus korvata paprika kuivatuilla tomaateilla oli hyvä ja kokeilemisen arvoinen.

Kuutosen ehdottamaa hummusta en ole koskaan kokeillut. Onko jollain kokemusta, miten käyttäytyy ja miten kannattaisi laittaa? Suolakurkku on tosiaan helppo tapa saada makua.

Kasvissyöjäni syö juustoa ja kananmunaa, mutta ei siis eläinperäistä liivatetta tai lihaa/kalaa eikä mielellään soijaa.

Lisää ideoita saa laittaa!

ap

Vierailija
10/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieni-sipuli-tuorejuusto-kermaviilitäyte ja jos haluat kaksi täytettä kakkuun, toiseksi omena-suolakurkku-jogurttitäyte.

Sipulin tilalla purjo, tekee ensimmäisestä täytteestä mielestäni raikkaamman. Tuorekurkku-omenatäyte on myös kakkostäytteenä hyvää, kurkut vain pitää valuttaa, ettei siitä tule liian märkää.

Vierailija
11/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kreikkalainen voileipäkakku on kyllä toimiva. Meillä on käynyt niin, että kasvisvoileipäkakku on ollut se joka on loppunut ensimmäisenä, koska on ollut tuore ja mielenkiintoinen.

Kerran tein texmex-voileipäkakkua vege versiona, koska se kuulosti niin herkulliselle.Niissä on usein mainittuna paprika mutta sen voi vain jättää pois, koska ei ole mikään oleellinen ainesosa vaan yleensä koriste http://kotonatehtya.blogspot.fi/2008/10/texmex-voileipkakku-kasvis.html Muista tarkistaa tuorejuustojen liivatteettomuus, Viola on yleensä ollut kasvissyöjille sopivaa. Ja guacamole kannattaa tehdä itse niin saa paljon parempaa. Lisäinspiraatiota voi hakea myös lihaisista versioista.

Vierailija
13/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä olet ihana ihminen! En ole ikinä saanut kylässä voileipäkakkua ja tulisi kyllä tippa linssiin, jos joku sellaisen minulle vaivautuisi tekemään.

T. Kasvissyöjä

Vierailija
14/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:06"]

T. Kasvissyöjä

[/quote]

Samaa mieltä :)

Vierailija
15/15 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinuskikissalla on kreikkalainen kasvisvoileipäkakku, suosittelen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän