Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi että mun tekisi mieli vuokrata kasvimaapalsta,

Vierailija
25.03.2013 |

mutta kun en tiedä maanviljelystä yhtikäs mitään! Eikä mulla ole autoakaan että saisi jotain multasäkkejä tms roudattua. Mutta sellainen olisi ihana :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut siis kerrostalossa vai ? Nythän on suurta muotia laittaa johonkin joutomaalle kaupungissa kasvilava ja kasvattaa siinä jotain, onnistuisiko sellainen sinulta ?  Tai onko sinulla parveketta käytössäsi ? Siellähän voi kasvattaa  vaikka mitä kun laittaa isoja ruukkuja tai laatikoita ja niihin multaa (voisitko käydä jonkun autollisen tuttavan kanssa kaupassa ja saisit auton kyydissä isomman määrän multapusseja kerralla parvekkeellesi. 

Kirjastosta löytyy hyviä kirjoja puutarhan hoidosta ja tietty netistäkin löytyy tietoa.

Alkuu pääset ihan vaikka ostamalla kaupasta niitä purkissa kasvavia yrttejä ja jatkat niiden kasvattamista omalla ikkunalla niin on aina yrtit ruuanlaittoon lähellä jos ei ole parveketta tai sopivaa joutomaata lähettyvillä.

Vierailija
2/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokraat kasvimaapalsten, sinne ei tarvitse eikä kannata viedä mitään multasäkkejä. Se maahan on siellä valmiiksi. Sen sijaan tarvitset muokkausvälineitä, lannoitteita, kastelukannuja, siemeniä jms, mutta niitä todenäköisesti jaksat kantaakin.

Tietoa viljelystä saa kirjoista. Suosittelen erityisesti Lena Israelssonin "Keittiöpuutarha" -kirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin muutama vuosi sitten, kun muutin nykyiseen asuntooni, viljellä sellaista. Meillä kun kuuluu jokaiseen (rivitalo-)asuntoon taloyhtiössä oma kasvipalsta. En tajunnut yhtään mitään viljelemisestä. Jossain Pirkka-lehdessä oli kuitenkin perusohjeet tietynkokoisen penkin perustamisesta ja mitä sinne voisi laittaa. En edes ekana vuonna jaksanut tuoda sinne lisää multaa enkä reunustaa laudoilla kuten ohje sanoi, käänsin vaan maan, istutin halutut kasvit riveihin ja sitten kitkin rikkaruohoja ja kastelin. Hyvin tuli satoa silti. Tosin puput söivät syksystä jotain.

Vierailija
4/4 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuokrasin yhden kesän 4H kerhon palstaa, enkä lähde sille tielle ikinä. Totta kai tarvitsisit multaa, koska useimmiten Suomen pellot ovat pelkkää savea. Toisekseen tämäkin pelto oli rikkaruohoa täynnä, et voinut olla paria päivää poissa, kun sitkeimmät rehottivat jo valtoimenaan. Kylmä savi ei ole hyvä kasvualusta, ja vaikka peruna siinä sinnittelikin, oli kitkemisen ja kuokkimisen tuloksena toukkaiset ja mätäiset perunat, muutama tomaatti ja minikokoisia sipuleita. Maanparannus ei tuota tulosta, kun pelto kynnetään keväällä, ja saveen uppoaa aina vaan lisää multaa. En siis suosittele peltopalstaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi