En vaihda lakanoita. En ole vaihtanut kahteen vuoteen. Niksipirkkaniksi.
Huomasin todellakin, että lakanoiden vaihtaminen on ihan turhaa. Pesen kyllä lakanoita. Vapaapäivänä ehtii hyvin pestä ja kuivata lakanat (kuivausrummussa se kuivaaminen kestää), Sitten samat lakanat takaisin sänkyyn. Sitten joskus vaihdan lakanat ja olen taas muutaman vuoden vaihtamatta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla systeemillä se yksi lakana kuluu nopeammin loppuun kuin että lakanoita vaihtaisi välillä.
Sama lopputulos silti.
Yksi lakana kestää sanotaan vaikka 10 vuotta. Jos käyttää vain yhtä, joutuu ostamaan 10 vuoden päästä toisen. 20 vuotta = 2 lakanaa.
Jos on kaksi lakanaa, ne on käytössä vuorotellen. Kuluvat 50% hitaammin eli yksi lakana kestää kahden lakanan taloudessa 20 vuotta. Mutta sen 20 vuoden kuluttua se toinenkin lakana on tasatahtiin loppuunkulunut. Lopputulos: 20 vuotta = 2 lakanaa.
Mutta jos on vain yksi lakana, sen joutuu joka pesun jälkeen kuivaamaan kuivausrummussa. Kuivausrummussa kuivaaminen kuluttaa lakanaa enemmän kuin ilmakuivaus. Jos on enemmän kuin yksi lakana, lakanaa ei tarvitse joka pesun jälkeen laittaa siihen kuluttavaan kuivausrumpuun.
Mulla on monta lakanaa, mutta ei tulis mieleenkään kuivata niitä muualla kuin rummussa. Pesu ja käyttö on ne mitkä kuluttaa merkittävästi, ei kuivausrumpu.
Meillä on kuivausrummussa nukkasihti josta näkee kuinka paljon se kuluttaa tekstiilejä.
Meidän nukkasihdistä näkee, kuinka paljon pyykkeihin on pesun jälkeen vielä jäänyt irtopölyä. Onneksi se jää siihen, eikä leviä pitkin huushollia.
Tämä niksipirkka varmistavaa ainakin sinkkuuden.
Vieras, mahdollinen/mahdoton, joutuu tuomaan mukanaan omat lakanat? Ei koskaan ystävää yökylään, vai sama meininki kaikkien vieraiden kanssa? En menisi kylään, jossa tarjotaan patjaa ilman lakanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla systeemillä se yksi lakana kuluu nopeammin loppuun kuin että lakanoita vaihtaisi välillä.
Sama lopputulos silti.
Yksi lakana kestää sanotaan vaikka 10 vuotta. Jos käyttää vain yhtä, joutuu ostamaan 10 vuoden päästä toisen. 20 vuotta = 2 lakanaa.
Jos on kaksi lakanaa, ne on käytössä vuorotellen. Kuluvat 50% hitaammin eli yksi lakana kestää kahden lakanan taloudessa 20 vuotta. Mutta sen 20 vuoden kuluttua se toinenkin lakana on tasatahtiin loppuunkulunut. Lopputulos: 20 vuotta = 2 lakanaa.
Mutta jos on vain yksi lakana, sen joutuu joka pesun jälkeen kuivaamaan kuivausrummussa. Kuivausrummussa kuivaaminen kuluttaa lakanaa enemmän kuin ilmakuivaus. Jos on enemmän kuin yksi lakana, lakanaa ei tarvitse joka pesun jälkeen laittaa siihen kuluttavaan kuivausrumpuun.
Paskanmarjat. En omista kuivausrumpua ja saan lakanani aina illaksi takaisin sänkyyn. Osaa levittää ne kunnolla kuivumaan niin se on hujaus vaan kun ovat valmiita.
Ok. Kiitos tiedosta että ehtii ilmakuivuakin samana päivänä.
Mulla oli tuollainen systeemi kun asuin opiskelija-asuntolassa. Nykyään on onneksi säilytystilaa ja muutenkin ihana aikuisen ihmisen talous, missä ei tarvitse köyhäillä eikä kikkailla :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollainen systeemi kun asuin opiskelija-asuntolassa. Nykyään on onneksi säilytystilaa ja muutenkin ihana aikuisen ihmisen talous, missä ei tarvitse köyhäillä eikä kikkailla :)
Aikuinen ihminen tarvitsee muutaman varalakanan.
Kikoista puheenollen, kerrostalon sisäilma on talvella usein kuivaa, ja yhden aluslakanan voi hyvin kuivattaa vaikka olkkarissa "ilmankostuttimena". Tietenkin tuohon tarkoitukseen voi käyttää vaikka paksua froteepyyhettä. Ap kuulostaa nuorelta, yksiössä asuvalta henkilöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama lopputulos silti.
Mulla on monta lakanaa, mutta ei tulis mieleenkään kuivata niitä muualla kuin rummussa. Pesu ja käyttö on ne mitkä kuluttaa merkittävästi, ei kuivausrumpu.
Meillä on kuivausrummussa nukkasihti josta näkee kuinka paljon se kuluttaa tekstiilejä.
Meidän nukkasihdistä näkee, kuinka paljon pyykkeihin on pesun jälkeen vielä jäänyt irtopölyä. Onneksi se jää siihen, eikä leviä pitkin huushollia.
Onks se siis normaalia että pyykki tulee pesukoneesta pölyisenä? Mä huomasin valkoisessa lakanassa värillistä pölyä ja aloin heti pestä pesukonetta.
Tässäkin ketjussa paljastui kommentoijien lukutaidottomuus!
Ap ei kertonut omistavansa vain yhdet lakanat, vaan käyttävänsä yksiä lakanoita.
Minäkin käytän yksiä lakanoita vaikka kaapissa onkin aivan liikaa lakanoita.
Mutta minä en paskokaan lakanoihini.
Eikä kuukautisetkaan niitä sotke
Kannattaa ostaa lakanat joista tykkää, niin niitä ei ole tarvis haalia kaapit täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tapahtuu sitä, että lapsi pissaa lakanaan kesken yön. Kyllä olen ollut tyytyväinen siihen, että loppuyöksi on voinut heti vaihtaa puhtaan lakanan.
Sama täällä. Kusessa oltais ilman varalakanaa.
Mietinkin: sopii joko miehelle tai sitten naiselle jolla ei vielä/enää ole menkkoja, eikä lapsia oksennustauteineen. Aika lyhyt aika elämää on se pätkä, jolloin ei edes itselle tarvitse oksutautia tms. varten varalakanoita.
Me tarvitaan kesällä järkyttävä määrä lakanoita, ja talvella kaapit sitten pursuaa. Yhdet lakanat on kotona, toiset veneessä, kolmannet miehen puolen mökillä ja neljännet minun puoleni mökillä. Ja viidennet varalla. Meitä on neljä, niin onhan siinä. Ja sama homma pyyhkeitten kanssa plus varalla oltava niitä enemmän, kun niitä vaihdetaan useammin ja kuivuvat hitaammin.
En omista kuivausrumpua, mutta jos omistaisinkin niin useampia lakanoita on oltava koska;
-Koira voi vaikka oksentaa sänkyyn, eli vaihtolakanat oltava.
-Kuukautisten ylivuodot.
-Haluan joskus vaihtelua ja laittaa eri sävyiset lakanat.
-Yövieraita varten.
Yhteenvetona ihminen on aikuinen vasta kun sillä monet lakanat ja se kuolee jos joutuu nukkumaan muutaman tunnin ilman lakanoita yllätys ripuli/pissan/oksennuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen tarvitsee muutaman varalakanan.
Kikoista puheenollen, kerrostalon sisäilma on talvella usein kuivaa, ja yhden aluslakanan voi hyvin kuivattaa vaikka olkkarissa "ilmankostuttimena". Tietenkin tuohon tarkoitukseen voi käyttää vaikka paksua froteepyyhettä. Ap kuulostaa nuorelta, yksiössä asuvalta henkilöltä.
Kiitokset kohteliaisuudesta. Kävin laskemassa lakanat. Nyt käytössä olevien lisäksi oli ainakin kolme täyttä parivuodesettiä sisältäen siis aluslakanat, pussilakanat ja tyynyliinat kahdelle. Lisäksi on jotain muuta mitä en viitsinyt tarkistaa. Todennäköisesti en ole käyttänyt niitä kaikkia koskaan. Yksiä en viitsi käyttää lainkaan kun on sellainen kukkaroosa sävy, ei sovi miehelle, Pitäisi opetella konmaritus.
Minäkin esikuivaan lakanat suihkukaapin rungossa, niin kuivatusaika rummussa lyhenee ehkä tunnilla. Ilmankostutusripustus on hyvä vinkki.
Vihjeeni on käytännöllinen ja sillä ei ole todellakaan mitään tekemistä köyhäilyn kanssa.
Erityisen kivaa oli, että pidit minua nuorena. Yksin asuva tosin olen, mutta suuressa kerrostaloasunnossa, jonne muutin rakentamastani omakotitalosta. Parin viikon kuluttua täytän 60 vuotta, jolloin täytyykin pitää bileet! Ja pestä lakanat!
Ap
Meillä on parisänkyyn vain yhdet ja samat lakanat. Kun aamulla pesee, ne saa narulta kuivina jo hyvissä ajoin ennen iltaa. Kaapissa on muutama setti varalakanoita, joita sitten käytetään jos on yövieraita, mitä tosin tapahtuu aniharvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdet sukkahousut jalkaan, toiset käsiin ja kolmannet päähän niin lakanat pysyvät niin puhtaina, ettei tarvitse koskaan vaihtaa!
Mulla tulee kuukautisveret silti lakanaan :(
Yhdet sukkahousut toosaan.
Vierailija kirjoitti:
Me tarvitaan kesällä järkyttävä määrä lakanoita, ja talvella kaapit sitten pursuaa. Yhdet lakanat on kotona, toiset veneessä, kolmannet miehen puolen mökillä ja neljännet minun puoleni mökillä. Ja viidennet varalla. Meitä on neljä, niin onhan siinä. Ja sama homma pyyhkeitten kanssa plus varalla oltava niitä enemmän, kun niitä vaihdetaan useammin ja kuivuvat hitaammin.
Miks sä et säilytä niitä lakanoita siellä missä niitä käytetäänkin?
Kävin samantien laskemassa myös vaatekaapit. Minulla on seitsemän vaatekaappia ja niiden yläkaappeja 11kpl. Lisäksi suuri vaatehuone, Keittiön kaappejakin on käsittämättömän paljon noin viisi juoksumetriä ala- ja yläkaappeja. Kaikkea on ihan liikaa. Suuri osa kaapeista on täynnä turhaa tavaraa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin samantien laskemassa myös vaatekaapit. Minulla on seitsemän vaatekaappia ja niiden yläkaappeja 11kpl. Lisäksi suuri vaatehuone, Keittiön kaappejakin on käsittämättömän paljon noin viisi juoksumetriä ala- ja yläkaappeja. Kaikkea on ihan liikaa. Suuri osa kaapeista on täynnä turhaa tavaraa.
Ap
Hyvä Ap! Tosta se lähtee. Itsekin järkytyin ihan saman asian tajutessani mutta nyt on jo asiat hyvin.
T. Yhdet lakanat omistava
Paskanmarjat. En omista kuivausrumpua ja saan lakanani aina illaksi takaisin sänkyyn. Osaa levittää ne kunnolla kuivumaan niin se on hujaus vaan kun ovat valmiita.