Kumpi tässä tilanteessa on "oikeassa"?
Ystäväpariskunta oli eilen meillä syömässä, ja ruokapöydässä oma 5.v tyttöni kiukutteli (väsymystään). Tökki ruokaansa, työnsi lautasta kauemmaksi, ärsytti muita syöjiä yms. Vein hänen lautasensa keittiöön, ja pyysin häntä poistumaan pöydästä, ettei pilaa muiden syöjien "ruokarauhaa". Meni sitten tyytyväisenä olohuoneeseen leikkimään.
Ystäväperheen äiti, jolla myös samanikäinen tyttö, tuumasi myöhemmin että olisi toiminut juuri päinvastoin. Hän ei kuulemma olisi välittänyt, vaan jatkanut rauhassa syöntiä, mutta olisi vaatinut että lapsi istuu pöydässä muiden kanssa ruokailun loppuun asti.
Kummin te olisitte tehneet?
Kommentit (12)
Itse tunnet lapsesi parhaiten. Omani kanssa olisin tehnyt saman, päästänyt pöydästä pois, jos ei kerran ruoka maittanut eikä jaksanut istua. Viisivuotias on vielä pieni.
Periaatteessa tuon ikäiseltä voisi jo vaatia pöydässä pysymistä ja käytöstä, mutta lapset ovat erilaisia. Tilanteen mukaan. Jos kaikkien hermo menee kiukuttelijaan niin silloin parempi että lähtee jäähylle.
En kyllä arvostelisi kenenkään ratkaisua ääneen, moukkamaista vieraalta!
Olisin pistänyt lapsen pois pöydästä päästäkseni itse eroon siitä ongelmasta välittömästi. Voin opettaa lapsilleni pöytätapoja koko vuoden, illallisvieraita on sinä aikana vain muutaman kerran. Haluan nauttia niistä.
En tiedä kumpi oli oikeassa, mutta olisin tehnyt niin kuin sinä.
No tuossahan on vain pari erilaista tapausta. Itse olisin voinut tehdä molemmat, riippuen esimerkiksi siitä, ketkä vieraat ja kuinka viime aikoina olisi syömiset sujuneet jne.
Mä olisin toiminut kuten sinä. Silloin kun meillä on vieraita niin en tee tilaisuudesta mitään kasvatusshowta jolloin koko tilaisuus menee pilalle jonkun kiukuttelijan vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 12:59"]
Minusta ystäväsi oli oikeassa. Sun pitäisi opettaa lapsesi käyttäytymään ruokapöydässä. 5v osaa kyllä jos on opetettu.
[/quote]
En ole ap, mutta sama tilanne olisi hyvin voinut sattua meillä. Kyllä, 5-vuotias osaa. Mutta ei aina halua. Minä olisi toiminut samoin kuin ap. Normaalina päivänä saisi venkoilla pääsemättä pois, mutta silloin kun on vieraita, ei saa pilata muiden ruokailua venkoilemalla. Jos käyttäytyy huonosti = joutuu pois. Minusta se on parempi tapa kasvattaa, kuin se, että saa jatkaa häiriköintiä pöydässä.
Olen ollut pöydässä, jossa 5v venkoili, keinui tuolilla, lällätti ja kiusasi ja äitinsä vaati ainoastaan sen, että pysyy pöydässä muiden mukana. Se oli kieltämättä tuskallinen ateriatuokio, jossa kukaan ei nauttinut. Eri asia, jos olisi komentanut olemaan kunnolla ja hiljaa, mutta kun riitti se, että istuu tuolillaan.
Eli koska olitte kotonasi, teit minusta järkevästi. Jos olisitte olleet kylässä tai ravintolassa, olisin toiminut toisin eli edellyttänyt istumista muiden mukana pöydän ääressä. Kotiin olisi tosin lähdetty aika nopeasti eli kiitos ei jälkiruokaa.
Tilanne kohtaista, kumpaakin toimintamallia on tullut käytettyä.
Jos pöydässä oli toinen samanikäinen joka osasi käyttäytyä asiallisemmin, niin ehkä olisin käskenyt omaa ottamaan mallia ja istumaan nätisti kuten muutkin. Syömään ei tietenkään voi pakottaa, mutta voisi houkutella syömään edes jonkin osan annoksestaan.
Tuollaiset tilanteet on kuitenkin aika hyvä tilaisuus opettaa pöytätapoja, ei tarvi sitten ravintolassa tai jossain juhlissa kiukutella kun lapisi ei pysy pöydässä vaan alkaa venkuloida kun haluaa mennä tekemään jotain muuta.
Niin lapsi meni tyytyväisenä leikkimään? Sai mitä halusi? Jatkossa aina kun teillä on vieraita, on sama show edessä sillä lapsi tietää, ettei tarvitse syödä vaan pääsee leikkimään.
Noo, mä olisin toiminut siinä mielessä eri tavalla, että en olisi päästänyt leikkimään, vaan laittanut jäähylle.
Mut muuten joo, samalla tavalla.
Ystäväperhe tekee sit niinkuin heistä parhaalle tuntuu.
Minusta ystäväsi oli oikeassa. Sun pitäisi opettaa lapsesi käyttäytymään ruokapöydässä. 5v osaa kyllä jos on opetettu.