Miten pitää mielessä, ettei työ ole hirveän tärkeää?
Olen siirtymässä opiskeluista töihin. Olen huomannut että stressaan kohtuuttoman paljon ei kovin tärkeistä asioista.
Eihän sillä ole oikeasti väliä, jos tekee jonkun virheen tai huonon työn asiakkaalle (mun alalla ei aiheuta oikeaa haittaa), sitten vaan tekee uudestaan. En vaan meinaa muistaa tuota, vaan stressaan ihan kaikista hommista.
Entä sitten jos saa potkut? Sit vaan hakee töitä, menee työkkärin kurssille tai opiskelemaan. Vaikka tiedän tämänkin niin kauheat paineet onnistua. Ihan kuin työ olisi kauhean tärkeää ja pitäisi olla täydellinen ja kaiken pitäisi heti onnistua. Vaikka onhan monilla ihmisillä kai paljon työkokemuksia, joista osa on todella huonoja, mutta sitten on myös hyviä työkokemuksia eikä ole päätynyt sillan alle asumaan.
Kommentit (5)
Millä perusteella työ ei ole tärkeää? Olet siellä suurimman osan ajastasi ja rahoitat sillä jäljelle jäävän ajan. Mielestäni työ on melko tärkeää.
Se olo menee ohi kun pääsee työn makuun... Itsekin alkuaikoina valmistumisen jälkeen täyspäiväsesti työelämään siirtyminen tuntui tosi isolta jutulta ja kaikki pikkuseikatkin stressasi.
Mulla taisi "auttaa" kun sattui hiljattain vakava työtapaturma, josta onneksi oikealla toiminnalla selvisi säikähtämällä vain lievin vammoin. Sen jälkeen on jotenkin arvottanut asioita vähän uusiksi. Työ on työtä vain, loppuviimein. Tärkeintä on terveys, ja se tulee olla aina etusijalla. Ennen stressasin kamalasti kaikeasta pienestäkin, enää ei jaksa. Työ on työtä, muu elämä on tärkeämpää. Tietenkin työssä tulee viihtyä koska siellä valtaosa arjesta menee ja tulee hoitaa ne parhaansa mukaan, mutta siitä on turha tehä sellaista kivirekeä taakakseen. Kaikkea ei voi heti osata ja parhaillekin sattuu joskus virheitä työssä, se on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella työ ei ole tärkeää? Olet siellä suurimman osan ajastasi ja rahoitat sillä jäljelle jäävän ajan. Mielestäni työ on melko tärkeää.
Onhan se ihan tärkeää, mutta ei sen takia kannata tuntea negatiivisia asioita, stressaantua, väsyä, käyttää kofeiinia selviytymiseen, miettiä töitä vapaa-ajalla, ahdistua jne.
Perfektionismi on ehkä se perimmäinen syy. Jos tulet kohdelluksi epäreilusti yrityksen taholta jossain vaiheessa uraa, todennäköisesti et stressaa enää yhtä paljon virheistäsi.