Kellä on varaa asua Suomessa?Suomessa on 20 prosenttia kalliimpaa
Lähes kaikki on Suomessa muuta euroaluetta kalliimpaa, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Lisäksi hinnat nousevat nopeammin kuin muualla.
- Suomessa on 20 prosenttia kalliimpaa kuin euroalueella keskimäärin. Melkein kaikki on kallista, Suomen Pankin toimistopäällikkö Anssi Rantalasanoo HS:lle.
Lehden mukaan heikko ostovoima johtuu kireästä verotuksesta, suhteellisen matalista palkoista ja korkeista hinnoista.
Erityisen kallista Suomessa on syödä ja asua. Elintarvikkeet maksavat yli 12 prosenttia ja asuminen jopa 26 prosenttia enemmän kuin euroalueella keskimäärin. Viina ja tupakka maksavat 42 prosenttia enemmän kuin alueella keskimäärin, ja niiden verotus kiristyy hallituksen päätöksestä lisää.
Hintoja nostaa maan pienen koon ja syrjäisen sijainnin lisäksi kilpailun puute.
Vain televiestintä, kuten puhelut ja netti, on Suomessa muita euromaita edullisempaa.
Kommentit (13)
Mulla on varaa asua Suomessa. Asennekysymys, mitä elämältään haluaa. Mä haluan sellaisia asioita, joita ei saa rahalla. Ne, jotka maksaa, saavat maksaakin, mutta niistäkin valitsen kriittisesti vain sen mitä todella tarvitsen. Olen ihan kyllästynyt ihmisten "ei ole varaa"-narinaan.
Elintasopakolaisilla. Valtion täysihoito ilmaiseksi ja käyttörahaa päälle.
Elintarvikkeet ei kyllä maksa jos ei välttämättä halua syödä exoottisia hedelmiä ym tuontiruokaa.
Eikä asuminen jos ei halua asua Hesassa merenrannassa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:52"]
Elintasopakolaisilla. Valtion täysihoito ilmaiseksi ja käyttörahaa päälle.
[/quote]
Et taida tietää mitä sana elintasopakolainen tarkoittaa. Yleensä nimenomaan työperäistä muuttoa (muutetaan taloudellisista syistä leveämmän leivän perään kuten suomalaiset aikoinaan Ruotsiin). Harva elintasopakolainen valtion rahoilla lusii.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:49"]
Mulla on varaa asua Suomessa. Asennekysymys, mitä elämältään haluaa. Mä haluan sellaisia asioita, joita ei saa rahalla. Ne, jotka maksaa, saavat maksaakin, mutta niistäkin valitsen kriittisesti vain sen mitä todella tarvitsen. Olen ihan kyllästynyt ihmisten "ei ole varaa"-narinaan.
[/quote]
Niinpä niin. Haluat maksaa veroja paljon ja saada pientä palkkaa. Tai oletko loinen koska ei yhtään harmita ja pelkästään hyödyt maamme järjestelmästä?
Ja toi on paskapuhetta, että netti olis halpaa. Joo, ehkä josain pk-seudulla, mut muualla suomessa saa kyl siitäkin maksaa ittensä kipeeks. Ihan järkyttävän kusista paskaa, että jokapäiväiset asiat kuten ruoka ja asuminen alkaa olemaan sietämättömän kallista.
Ei tää meno voi kauheen monta vuotta jatkua, koska meillä lampailla tulee raja vastaan??? Suomi kaatuu ja hajoo omaan mahdottomuuteensa, uskokaa pois, lama tulee vielä ja sellaisella voimalla, että siitä ei parissa vuodessa noustakkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:53"]
Elintarvikkeet ei kyllä maksa jos ei välttämättä halua syödä exoottisia hedelmiä ym tuontiruokaa.
Eikä asuminen jos ei halua asua Hesassa merenrannassa.
[/quote]
Kyllä se ostamasi maitolitrakin maksaa enemmän kuin muualla. Mitä tulee eksoottiseen niin todennäköisesti ostamasi ruisleivän raaka-ainekin on ulkomaista. Tai ne kalapuikot joita kukaan ei enää syö.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:55"]
[/quote]
Niinpä niin. Haluat maksaa veroja paljon ja saada pientä palkkaa. Tai oletko loinen koska ei yhtään harmita ja pelkästään hyödyt maamme järjestelmästä?
[/quote] Olen tyytyväinen elämääni. Vaikka saisin enemmän palkkaa tai maksaisin vähemmän veroja, mitä tekisin sillä ylimääräisellä rahalla? En mitään. Mulla on kaikkea mitä tarvitsen. Joskus myöhemmin voi olla asiat huonomminkin, mutta en sure sitä nyt, vaan osaan nauttia siitä mitä nyt on.
Ja toi 20% saattaa olla ihan paskanpuhumista kans, totuus lienee se että erot ovat vielä korkeammat.. olis hieno kuulla esim, saksassa tai muualla keski-euroopassa asuvilta mkä hintataso siellä on ihan perusjuttujen suhteen; ruoka, asunto, bensa, auto...!!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 16:55"]
[/quote]
[/quote] Olen tyytyväinen elämääni. Vaikka saisin enemmän palkkaa tai maksaisin vähemmän veroja, mitä tekisin sillä ylimääräisellä rahalla? En mitään. Mulla on kaikkea mitä tarvitsen. Joskus myöhemmin voi olla asiat huonomminkin, mutta en sure sitä nyt, vaan osaan nauttia siitä mitä nyt on.
[/quote]
Olis kiva jos vois laittaa vaikka säästöön, ehkä kukaan meistä ei saa eläkettä, milläs sitten elät?
Kyllä mä laitan säästöön joka kuukausi ja mies myös. Se onnellinen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:12"]
Ja toi 20% saattaa olla ihan paskanpuhumista kans, totuus lienee se että erot ovat vielä korkeammat.. olis hieno kuulla esim, saksassa tai muualla keski-euroopassa asuvilta mkä hintataso siellä on ihan perusjuttujen suhteen; ruoka, asunto, bensa, auto...!!
[/quote]
No ruoka on mielestäni keskimäärin 30 prosenttia halvempaa kuin Suomessa. Vaihtelee tietenkin hieman elintarvikkeesta riippuen, kahvi (laadukas sellainen) on kallista. Alkoholi taas on todella halpaa, jos sen nyt elintarvikkeeksi lukee. Ravintolasyöminen on yleensä edullista, mutta toki "huippupaikoissa" joutuu pulittamaan enemmän.
Autot ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Sellaista autoa kuin meillä on, tuskin olisimme voineet tai raskineet Suomessa ostaa. Bensalitra (98) taitaa olla tällä hetkellä noin 1,5 euroa ja 95 1,4 euroa. Sekin tietenkin vaihtelee, pari kuukautta sitten oli 1,38 halvimmillaan.
Asuminen on paljon halvempaa, etenkin jos verrataan Suomen pääkaupunkiseutuun.
Tämä siis Keski-Euroopassa
Mutta saadaan me lapset "ilmaiseen" päiväkotiin muutamina ekoina vuosina, loppuaika kituutetaan siitä ilosta. Ja äitiyspakkaus!!