Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolo tuttavaperhe: puhuvat vain kirjakieltä :D

Vierailija
23.03.2013 |

Mitähän luulevat olevansa:D

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heidän puhumisensa sinua häiritsee? Osaatko itse puhua vain lähiömongerrusta?

Vierailija
2/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei takana olisi jokin vamma? Olen esimerkiksi monen aspergerihmisen kuullut puhuvan vain kirjakieltä. Ei pitäisi tuomita ihmisiä niin helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän luulevat olevansa? TIETÄVÄT olevansa perhe, joka puhuu kirjakieltä. Entäs sitten? Harmittaako kun heidän lapsensa oppivat kunnon kielen ja sun ei?

Miksi aina "luulee olevansa" jos tekee jotain vähän eri lailla?

Mikä sä luulet olevasi kun kommentoit toisten tekemisiä?

Vierailija
4/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne voi olla asperger perhe joten nolo olet sinä.

Vierailija
5/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjakieli on kirjoitettua kieltä. Ei sitä voi puhua. 

Miksi ihmeessä jonkun ihmisen puhetava pitäisi olla muille ongelma? Jokainen puhuu kuitenkin vähän eri tavoin kuin muut. Sama kuin rasittuisi jatkuvasti ihmisten silmien väristä.

Vierailija
6/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asperger tuli täälläkin mieleen...

Vierailija
7/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri puhui kirjakieltä ja oli ylpeä kirjakieltä puhuvasta lapsestaan. Ei tilanne minua häirinnyt, mutta kirjakielen kuunteleminen toisinaan huvitti. Kyseinen, tekniikasta hyvin kiinnostunut nainen käyttäytyi aika omalaatuisella tavalla. Ehkä hänellä oli AS, vaikka se on harvinaisempaa naisilla.

Kirjakieli ja puhekieli mielellään erikseen.

Palstahyökkäystä ennakoiden ilmoitan lukevani erittäin paljon. Kirjoitin laudaturin ja pidän kirjoittamisesta.

Vierailija
8/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun aika selkeää kirjakieltä. En ole asperger enikä minulla ole muutakaan tautiluokitusta. Olen ihan tavallinen maalaistalon tytär, jonka vanhemmat on eri puolilts Suomea, eikä kummankaan murre tarttunut liikaa. Koulussa ei myöskään kanustettu puhumaan murretta. Muutin sitten aikuisena toiselle puolelle Suomea, jossa murteet kuulosti huvittavilta ( muista). Mieheni on ulkomaalainen, lapseni käy englanninkieleitä koulua, ja suuri osa hänenkin ystävistään puhuu kirjakieltä. Ei sitä juuri kukaan ihmettele ( mitä nyt joku kassa yms on sanonut). 

Vierailija
9/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaa usein, ei mikään murre tunnu omalta. Silloin on helpointa vaan puhua selkeää yleiskieltä. 

Vierailija
10/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sinua nolottaa jos ei heitäkään? kyllä se ehkä korvaan vähän erikoiselta kuulostaa mutta ei sen nyt nolottaa tarviste.

Helpomalla pääset kun et noloile ja mieti muiden puheita ja tekemisiä vaan kunnioitat tuttaviasi ja heidät valintojaan.

Vierailija
11/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjakieli on todellakin kirjoitettua kieltä, sitä ei voi puhua. Ehkä perhe puhuu huoliteltua yleiskieltä - kuten minun perheeni. Siinä ei ole mitään hävettävää. Noloa sensijaan olisi puhua vaikka leveää savon murretta kuten sisareni, joka luulee olevansa hieno bisnesnainen.

Vierailija
12/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä luulet että ne luulee olevansa? :) Mitä sinä tiedät/luulet oman perheesi olevan?

Vierailija
13/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:19"]

Kirjakieli on todellakin kirjoitettua kieltä, sitä ei voi puhua. Ehkä perhe puhuu huoliteltua yleiskieltä - kuten minun perheeni. Siinä ei ole mitään hävettävää. Noloa sensijaan olisi puhua vaikka leveää savon murretta kuten sisareni, joka luulee olevansa hieno bisnesnainen.

[/quote]

Häh? Luulee olevansa hieno bisnesnainen koska puhuu savoa? No minun mielestäni murteet ovat ihania eikä niissä ole tasan mitään hävettävää! Ja savonmurre on varmaan kaikkein hauskin ja personaallisin murre mitä tiedän. Luin jostain että murteet ovat katoamassa Suomesta kokonaan, ja se on mielestäni surullista. Ei kaikkien tarvitse puhua samalla tavalla. 

Vierailija
14/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:19"]

[/quote]

Häh? Luulee olevansa hieno bisnesnainen koska puhuu savoa? No minun mielestäni murteet ovat ihania eikä niissä ole tasan mitään hävettävää! Ja savonmurre on varmaan kaikkein hauskin ja personaallisin murre mitä tiedän. Luin jostain että murteet ovat katoamassa Suomesta kokonaan, ja se on mielestäni surullista. Ei kaikkien tarvitse puhua samalla tavalla. 

[/quote] On se omituista etta Suomessa huoliteltua kielta puhuva mielletaan aspergeriksi. USAssa makkari/olkkari mongertajat mielletaan kouluttamattomiksi vajakeiksi.

Vierailija
15/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ensiksi epäilisi noloiksi vaan yliopistoihmisiksi. Onko sulla muita akateemisia tuttavia? Vertaapa niihin.

Ottaa korvaan mullakin se puhetyyli, mutta johtuu vain siitä etten itse liiku akateemisissa piireissä.

Vierailija
16/35 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä heille/heillä on luettu paljon, kuten meidänkin perheessämme, ja minuakin lapsena haukuttiin siitä, että puhun kirjakieltä. Eipä ihminen puhetavalleen paljoa voi, mutta ehkä kaikkien pitäisi sitten vain välttää kirjasivistystä, niin AP:n ei tarvitsisi tuntea oloaan noloksi.

Vierailija
17/35 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että monet akateemisesti koulutetut puhuvat yleiskieltä.

Vierailija
18/35 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen aspergereitä, eikä ne puhu kirjakieltä...

Vierailija
19/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen ihminen puhuu suuremmalla todennäköisyydellä ns. Kirjakielellä. :) terveisiä yliopistolta!

Vierailija
20/35 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:19"]Kirjakieli on todellakin kirjoitettua kieltä, sitä ei voi puhua. Ehkä perhe puhuu huoliteltua yleiskieltä - kuten minun perheeni. Siinä ei ole mitään hävettävää. Noloa sensijaan olisi puhua vaikka leveää savon murretta kuten sisareni, joka luulee olevansa hieno bisnesnainen.
[/quote]

Mitä vikaa savon murteessa on? :/ t. se 16-vuotias teini