Kumpi on mielestäsi huolestuttavampaa alkoholinkäyttöä?
Mulla on kaksi miespuolista tuttua, toinen ryypiskelee aina joka perjantai ja lauantai (ehkä suunnilleen koppa kaljaa noiden kahden päivän aikana, tai enemmänkin), ja taas toinen tuttu, joka juo about 3-4 tölkkiä kaljaa joka päivä, muttei koskaan humalaan asti. Viikkomääräthän heillä on aikalailla samoja, mutta on syntynyt paljon kinastelua siitä, että kumpi rasittaa enemmän terveyttä. Nämä miehet on aikalailla samanikäisiä, tuo viikonloppujuopottelija vähän isokokoisempi, mutta muuten aika samalla viivalla keskenään, jos voisi sanoa. Molemmat voivat olla ongelmallisia, mutta mietin juuri, että kumpi on huonompi/parempi vaihtoehto noista kahdesta?
Kommentit (11)
Terveyden kannalta en osaa sanoa, mutta miettisin kyllä sitäkin kummalla tavalla juova on muiden kannalta harmillisempi tapaus. Vaikuttaako juominen yleisiin luotettavuuteen kuten lupausten pitämiseen tai siihen millaista seuraa ihminen on? Asuuko yksin vai muiden kanssa, eli paljonko juomisen haitat näkyvät muillekin?
Kumman on vaikeampi hallita juomistaan, kummalla on vahvempi riippuvuus?
Mulla on sellaisia juovia sukulaisia (puhtaasti alkoholisteja), joihin en voi luottaa vaikkapa raha-asioissa: voivat varastaa tai huijata jotenkin. Ennen ihan luotettava ihminen voi muuttua aivan erilaiseksi, kun riippuvuus on saanut elämästä suuremman vallan kuin hän itse.
Unen laadun kannalta on parempi keskittää.
Käsittääkseni myös maksa tykkää, kun on taukoa välillä.
Maksalle on ainakin parempi pitää taukoa välillä. Veikkaan muutenkin, että jokapäiväinen juominen haitallisempaa terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Terveyden kannalta en osaa sanoa, mutta miettisin kyllä sitäkin kummalla tavalla juova on muiden kannalta harmillisempi tapaus. Vaikuttaako juominen yleisiin luotettavuuteen kuten lupausten pitämiseen tai siihen millaista seuraa ihminen on? Asuuko yksin vai muiden kanssa, eli paljonko juomisen haitat näkyvät muillekin?
Kumman on vaikeampi hallita juomistaan, kummalla on vahvempi riippuvuus?
Mulla on sellaisia juovia sukulaisia (puhtaasti alkoholisteja), joihin en voi luottaa vaikkapa raha-asioissa: voivat varastaa tai huijata jotenkin. Ennen ihan luotettava ihminen voi muuttua aivan erilaiseksi, kun riippuvuus on saanut elämästä suuremman vallan kuin hän itse.
Molemmilla on naisystävä, ja tämä päivittäin juova asuukin hänen kanssaan. Naisystävälle tämä on ilmeisesti ok, kun mies ei kuitenkaan ole kännissä koskaan, tai ainakin niin haluaa tuoda ilmi mutten tiedä mikä on totuus. En edes tiiä miksi hän juo joka päivä vähänkin. Enemmän tällä viikonloppujuomarilla on ongelmia, vaikka arkipäivät pysytteleekin juomatta tipan tippaa. En ole tosin täysin tietoinen näiden kaikista juomisista, mutta kumpaakaan en ole arkiviikolla nähnyt kännissä (tasaisin väliajoin tulee tavattua kummatkin), jos nyt ei opiskeluaikoja lasketa.
-AP
Aina lipittävä keskikaljanarkomaani on huomattavasti paljon perjantaipussimiestä sietämättönämpi kumppani. Lisäksi 99% tapauksista se "pari kaljaa päivässä" ei nyt ihan pidä sekään paikkaansa...
Vierailija kirjoitti:
Aina lipittävä keskikaljanarkomaani on huomattavasti paljon perjantaipussimiestä sietämättönämpi kumppani. Lisäksi 99% tapauksista se "pari kaljaa päivässä" ei nyt ihan pidä sekään paikkaansa...
No, näin on tämä naisystävä väittänyt, tiedä sitten että onko vain vähättelyä. Mutta jokatapauksessa, kys. kaveria en ole nähnyt humalassa enkä edes krapulaisena vuosiin. Monesti käyty lenkkipolullakin viikonloppuaamuisin ja tämä mies on ollut ihan hyvävointinen aina. Uskokoon ken tahtoo.
-AP
Minusta ehdottomasti parempi mies, joka ei vedä mitään kännejä.
Mitä sitten, jos ottaa muutaman kaljan illassa? Tuskin vaikuttaa olotilaan juuri ollenkaan, rentouttaa vain kuin karkkipussi tms.
Toki parempi, jos ei kumminkaan tavoin ole alkoholiriippuvainen. Mutta jos valittava on, niin pikku hömpsyt iltaisin kuin kännääminen.
Mulla on mies, jonka iltarutiineihin kuuluu kaksi viskipaukkua. Ei mitään haittaa ole ollut. Joissain juhlissa saattaa ottaa enemmänkin, ei koskaan kuitenkaan liikaa eli olisi ikäviä tilanteita.
Suomessa on outo suhtautuminen alkoholiin. Ei toki uutuus tämä. Esim. jenkeissä on aivan tavallista ottaa vähän iltaisin ja elämä sujuu... Olen siis asunutkin siellä eli käytäntö tuttu ihan omakohtaisesti.
Et sitten itte osannut ratkaista?....
Tottakai se viikonloppu ryyppääjä. Ei alkoholissa ole mitään vakavaa ongelmaa muuta kuin juurikin se humalatila ja siitä seuraavat katastrofit. Plus se raju rasitus minkä elimistö kokee kun sen pitää parissa tunnissa prosessoida valtavat määrät alkoholia.
Jos tissuttelee päivittäin viiniä tai kaljaa ilman sitä humalatilaa niin ei siitä ole yhtään mitään haittaa edes pitkällä ajalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei kumpikaan. Jos nyt olisi ihan pakko valita toinen vaan niin pahempi varmaan on se kertahumala kahtena päivänä viikossa.
6-7 annosta kerralla/saman juomisen aikana rasittaa enemmän elimistöä.
No kyllä toi jokapäiväinen kuulostaa aika rajulta vaikkei kuinka ole humalassa.
Mikä siinä on että pitää juoda sitä alkoholia.
No ei kumpikaan. Jos nyt olisi ihan pakko valita toinen vaan niin pahempi varmaan on se kertahumala kahtena päivänä viikossa.