Millainen on isku- tai sotkakoti?
Toisessa ketjussa joku kertoi, että Suomessa isku- ja sotkakodin ovat yleisiä.
Millainen on tyylipuhdas isku- tai sotkakoti? Mitä siellä on ja mitä siellä ei ole?
Ihan vaan siksi kyselen kun haluan tietää asunko tietämättäni semmoisessa isku- tai sotkakodissa?
Kommentit (15)
Ok, sitten minäkin taidan asua iskukodissa. Kiva tietää että tällekin tyylille on ihan oma nimitys, vaikka se vähän tylsältä kuulostaakin ;)
-ap
Mielestäni sellainen koti, jossa ei ole eri aikakausien kalusteita, vaan juuri Iskusta tai Sotkasta ostettuja perussiistejä kalusteita. Niin, ja Sotkassa on suurin osa ihan hyvälaatuista tavaraa, esim. Pohjanmaan Kalusteen ruokaryhmiä yms.
Itse tykkään enemmän sellaisesta, että on ihan vanhaa ja sitten uutta, hyvälaatuista mukana. Vanhat suvun vanhoja eikä haittaa, vaikka ovat kuluneitakin, koska ovat kuitenkin hyvää puuta. Isku-Sotka.koti on enemmän "siistin" näköinen, kun taas jäkimmäinen on enemmän "kodikkaan" näköinen. Mutta nämä ovat makuasioita!
Minusta tuo viittaa kotiin, jonka asukkaat hankkivat peruskalusteet, mutta eivät varsinaisesti sisusta. Itselleni tuo termi on vähän halveksuva siinä mielessä, että se tarkoittaa jossain määrin mautonta ja persoonatonta tusinakotia.
Mulla oli opiskeluaikojen jälkeen tyylipuhdas Sotka-koti. Se tarkoitti mahdollisimman halpoja, lastulevystä tehtyjä ja ehkä jolloin viilulla pinnoitettuja simppeleitä huonekaluja. Sellaisia rumia laatikoita siis, josta näkyy että hinta on ollut tärkein valintakriteeri. Muistelen tässä esimerkiksi silloisen kämppäni olohuonetta:
- jysk-vuodevarastosta ostettu kirjahylly, joka oli pinnoitettua lastulevyä, ja halvan ja huteran näköinen
- sotkasta ostettu halvin mahdollinen sininen sohva
- sotkasta ostettu tv-taso, halvan näköinen pinnoitettua lastulevyä ja jotkut metallitangotk koristeena
- sotkan sohvapöytä, simppeli ja halvan näköinen
- valkoinen, halvan näköinen laatikosto
Mulla oli opiskeluaikojen jälkeen tyylipuhdas Sotka-koti. Se tarkoitti mahdollisimman halpoja, lastulevystä tehtyjä ja ehkä jolloin viilulla pinnoitettuja simppeleitä huonekaluja. Sellaisia rumia laatikoita siis, josta näkyy että hinta on ollut tärkein valintakriteeri. Muistelen tässä esimerkiksi silloisen kämppäni olohuonetta:
- jysk-vuodevarastosta ostettu kirjahylly, joka oli pinnoitettua lastulevyä, ja halvan ja huteran näköinen
- sotkasta ostettu halvin mahdollinen sininen sohva
- sotkasta ostettu tv-taso, halvan näköinen pinnoitettua lastulevyä ja jotkut metallitangotk koristeena
- sotkan sohvapöytä, simppeli ja halvan näköinen
- valkoinen, halvan näköinen laatikosto
Valmiina ostettuja kokonaisuuksia: sohva + 2 nojatuolia, pyökinväristä kalustelevyä sohvapöytä ja kirjahylly, ruokapöytä ja 6 tuolia. Sellainen missä ei ole tarvinnut ajatella mitään, senkun vain marssii kauppaan ja sanoo että otetaan toi mikä on tarjouksessa.
Samanlaisia - yhtä mitäänsanomattomia - voisi olla myös Skannokoteja, Artek -koteja jne. ei vain isku ja asko (nämä toki hintansa vuoksi yleisimmät kuten Ikeakoditkin).
Itse en ole koskaan "päässyt" tuohon kastiin koska meillä on aina ollut kalusteita eri vuosikymmeniltä ja -sadoilta, antiikkia ja uutta sekaisin:) Arvostan aitoja materiaaleja kuten umpipuuta ja sitä löytyy parhaiten vanhoista huonekaluista. Historiasta puhumattakaan!
selvää on, että iskukotiin ei kuulu kirjat vaan tämän tyyliset ihmiset viihtyvät vapaa-ajalla citymarketissa samoillen ja bb:tä katsellen. kodista ei siis löyhy taidetta, valokuvia eikä perintökalujakaan vain uutta ja historiatonta tavaraa. Yksinkertaista kuten asukkaatkin.
Sotka-kodista tulee mulle sellanen halpa ja tosi mauton mielikuva. Oma koti on ihan ilmiselvä ikea-koti, joka nyt toivon mukaan on edes hitusen kivempi, vaikka halpaa lastulevyähän sekin on. En kyllä heti osais sanoa minkälainen isku-koti on, eikös iskun tuotteet oo kuitenkin selkeesti hintavampia?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:48"]
Minusta tuo viittaa kotiin, jonka asukkaat hankkivat peruskalusteet, mutta eivät varsinaisesti sisusta. Itselleni tuo termi on vähän halveksuva siinä mielessä, että se tarkoittaa jossain määrin mautonta ja persoonatonta tusinakotia.
[/quote]
Joo, juuri tällainen mielikuva minullakin on. Kalusteet on eri aikoina hankittuja ehkä, mutta sitä peruskamaa, mitä on jokaiseen kotiin lähetettävissä kyseisten liikkeiden mainoksissa. Oikeastaan aika sama asia, kuin ikeakoti.
Mutta toki noistakin kaikista liikkeistä voi löytää hauskoja ja persoonallisia tuotteita ja jos on silmää, saada omannäköisen kodin aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:51"]
Sotka-kodista tulee mulle sellanen halpa ja tosi mauton mielikuva. Oma koti on ihan ilmiselvä ikea-koti, joka nyt toivon mukaan on edes hitusen kivempi, vaikka halpaa lastulevyähän sekin on. En kyllä heti osais sanoa minkälainen isku-koti on, eikös iskun tuotteet oo kuitenkin selkeesti hintavampia?
[/quote]
No ei se Ikea oll hitustakaan kivampi kuin Sotka.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:51"]
[/quote]
No ei se Ikea oll hitustakaan kivampi kuin Sotka.
[/quote]
Minusta se on, siinä mielessä että Ikean huonekalujen tyyli on huomattavasti modernimpi. Siksi ne näyttää ainakin mun silmään kivammilta pääosin, vaikka yhtä halpoja ja halvoista materiaaleisat ovatkin. Sotkalla monesta huonekalusta tulee sellainen kasarifiilis.
Monella maalaisjuntilla on käsitys että Ikea on joku huonekalujen Lidl. Huomauttaisin, että sieltä saa ihan kallista laatukamaakin. Syy, miksi pidän enemmän Ikeasta kuin vaikka Sotkasta on se, että Ikeassa ei pääosin ole rumia ja vanhanaikaisia huonekaluja, on vai erilaisia tyylejä, joista kaikki ovat ihan perustyylikkäitä ja nykyaikaisia.
Eli et löydä sohvaa, jossa on wanhan wihreä päällinen ja koivuiset puuosat käsinojissa, hyi! :D
Munkin mielestä ikea-koti on paljon parempi kuin sotka tai isku. Itse asiassa isku-koti on just mielestäni tuollainen persoonaton (siis käsitteenä, varmasti iskun avulla voi sisustaa myös persoonallisesti), sotka-koti taas kamala (edelleen käsitteenä, tulee mieleen ne pulleat sohvat ja mäntypuiset vitriinikirjahyllyt), ikea-koti taas voi olla melkein mitä vaan (ei siis ole samalla lailla käsite kuin iskukoti tai sotkakoti.
Musta tuntuu, että asun sit Isku-kodissa, koska valtaosa huonekaluista on sieltä: On siellä seassa jotan Vepsäläistäkin ja Unikulman sänky. Semmonen aika tavallinen selkeäpiirteinen koti, jossa melko laadukkaat kalusteet (ei luksus).