Milloin ja miten osasitte epäillä allergiaa " oireettomalla" lapsella?
Poikani on 7 kk ja toistaiseksi en itse ole keksinyt mitään mille olisi allerginen. Ehkä vadelmalle ja päärynälle, koska niiden jälkeen on posket hieman punoittaneet, mutta mene ja tiedä..en ole kyseisiä ruokia antanut kuin pari kertaa ja saattoi toki olla jotain muutakin punoitusta tuolloin.
Olen kuitenkin kovin huolissani, jos poika onkin piiloallerginen ilman klassisia oireita, kuten huonoa painon nousua, löysävatsaisuutta, ihottumaa jne.
Välillä olen lukenut juttuja, joissa ainut oire on ollut huonot yöunet ja usein vanhemmat vain ovat sopeutuneet tähän, vaikka lapsi parka onkin ollut koko ajan kipeä. Meillä on nukuttu huonosti tähän saakka ja nyt aloitimme unikoulun. Pelkään kuitenkin, että mitä jos taustalla onkin sittenkin jotain allergiaa ja " rääkkään" lasta turhaan.
Ensimmäiset neljä kuukautta poika oli myös itkuinen ja kärtyinen. Käytimme 3 kk iässä yksityisellä lastenlääkärillä ja hänestä poika oli terve kuin pukki. Ainakin maitoallergian tuolloin sulki pois, koska poika oli painonsa puolest +2 käyrällä ja iho täysin priima. Poika on ollut alusta saakka osittaisimetyksellä ja 5 kk alkaen korvikkeella.
Nyt 7 kk iässä on todella hyväntuulinen päivisin ja kaikkiruokainen. Meillä vaan isällä on atopia, siitepölyallergia ja vielä aikuisiälläkin todella paha kala- ja soija-allergia.
Toivon todella, että unikoulu auttaa huonoihin yöuniin. Missä tilanteessa olette vieneet allergiatesteihin oireettoman lapsen?
Hei!
Näin siis kärjistäen. Mutta mainitsemasi yölevottomuus VOI OLLA oire ja siten syy lääkärissä käyntiin. Eli on täysin normaalia että lapsi nukkuu levottomasti ja heräilee. Meillä neiti lopetti yösyömisen 10 kk iässä kun sen yöllisen maidon antaminsen itse lopetin (aamupalalla ei mennyt mitään). Mutta toisaalta huonosti nukkumiseen voi olla jokin syy ja se pitää selvittää.
Et sinä suinkaan rääkkää lastasi vaan koetat selvittää mikä hänelle olisi paras. Kaikille perheessä olisi parasta nukkua yöllä, mutta jos se ei koskaan onnistu niin jossain vaiheessa kannattaa kysyä neuvoa esim. neuvolasta.