neuvolan vauva/syntymäesitteissä ei mitään mainintaa sektioista :(
Todella mieltä ylentävää nyt kun on sektio määrätty vauvan ison koon ja perätilan vuoksi. Muuten kivoja esitteitä ja jopa kirjasia neuvola antaa, mutta niissä käsitellään vaan luonnollista alatiesynnytystä!
Kommentit (5)
no se on aika helppo toimenpide sillon ku se on suunniteltu sektio, itellä esikoinen synty sillä kun pelkäsin niin paljon, toinen syntykin sitten alateitse ja ootan ny kolmatta, kun molemmat synnytykset oon jo kokenu niin ei huoleta, sit kun sä meet sinne sairaalaan sulle laitetaan katetri leikkauksen ajaksi, sekstioon käytetään yleensä spinaali puudutusta, mut jos välttämättä haluut nukutuksen sekin varmasti käy, mut suosittelen puudutusta, se on nopea juttu, kunhan muistaa köyristää selkää, niinkuin kissa, itse leikkaus kestää noin kolme-viisi minsaa ja vauva on ulkona, se hyvä puoli tos suunnitellussa sekstios on, että mies saa yleensä tulla mukaan, mulla oli mies mukana, kun vauva on ulkona se näytetään teille kumpi tuli ja yleensä äiti saaa vähän pussata uutta tulokasta, sen jälkeen vauva lähtee synntys saliin yleensä just isän ja hoitajan kanssa ja äitiä jäädään ompelemaan, tämä vaihe voi tuntua pahalta kun kohtu painellaan takas paikalleen ja voi tuntua siltä, ettei saa happea, mutta se on vaan tunne ja osettaakin voi, kun ompelu on saatu päätökseen sut viedään leikkaus salista synnnytys saliin ja saat pienen vierelles, imettää voit ruveta kun puudutus aineen vaikutus lakkaa, täs ny ois suurinpiirtein mitä siin sektios tapahtuu, toki sairaala kohtasta mut muuten yleensä näin, onnea synnytykseen :)
Meidän sairaalassa ei synnytyssaliin viety vaan heräämöön. Vähän sekin riippuu paikasta :)
http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11654
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:298
pari ihan asiallisen oloista linkkiä sektiosta :)
Tavallaan ymmärrän tuon. Se mihin pyritään, on alatiesynnytys, ja siinä synnyttäjän rooli on aktiivinen, joten synnyttäjän on hyvä tietää mitä on edessä. Mutta jos päädytään sektioon, siinä synnyttäjän ei tarvitse eikä hän voi olla millään tapaa aktiviinen, vaan synnytyksen hoitaa leikkaussalihenkilökunta. Siksi ehkä on ajateltu, ettei kovin kattavasti tarvitse tätä tapausta kuvailla.
Mutta kun nyt sitä ajattelen niin ymmärrän kyllä, että naisilla olisi tarve tietää, mitä on odotettavissa, jos synnytys päätyy sektioon. Että miten nopeasti siitä toipuu, kuinka kipeä on, miten pystyy hoitamaan vauvaa ja tarviiko apua. Tätä tietoa on kyllä materiaaleissa valitettavan huonosti.
Olen huomannut saman. Olen kysynyt sektiosta jopa neuvolan th:lta ja lääkäriltä, mutta he eivät halua edes puhua asiasta. Kuulemma keskustellaan sitten lähempänä synnytystä... Joo, se on aika pian.