Viha ja ahdistus on valtava (sossut & Eerika)
Olen ottanut tapauksen hyvin henkilökohtaisesti ja ahdistus sekä viha näitä sosiaalihuollon ihmisiä kohtaan on aivan valtava, jotka laiminlöivät tehtäviään. En tiedä, miten kestän tätä vihaa. Toivon koko sydämestäni, että he saavat kenkää työstään ja tilalle tulee parempia, alalle sopivampia ihmisiä.
En pysty ajattelemaan muuta kuin että hänestä tehtiin yhden vuoden aikana 11 ilmoitusta ja mikään ei johtanut toimenpiteisiin. Tai sitä, miten äiti sanoi lastaan hakattavan ja sossu pyytää odottamaan neljättä (!) kertaa. Tuntuu, että sossuja vaivaa vakava empatiakyvyttömyys ja kiinnostus lasten oikeuksia ja henkiä kohtaan. Miten tämä muuten olisi mahdollista?
Turha sitten lässyttää mistään resurssipulasta.
Kommentit (26)
Ei kaikkia lääkäreitäkään ammattikuntana teloiteta, vaikka hekin tekevät päivittäin ihmisten kuolemaan johtavia virheitä työssään
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 13:00"]Ei kaikkia lääkäreitäkään ammattikuntana teloiteta, vaikka hekin tekevät päivittäin ihmisten kuolemaan johtavia virheitä työssään[/quote]
Pitäisi kyllä jotenkin pitää listaa ja puuttua napakammin selviin virheisiin!!!!!!
Ei se viha ja katkeruus auta mitään, se vain lietsoo pahaa oloa.
Minusta Eerikan tapauksessa on erittäin huolestuttava asia se, että sossut ovat mitä ilmeisemmin antaneet Tarkin äidin aseman vaikuttaa päätöksiin....miten muuten 11 ilmoitusta eivät vaikuttaneet huostaanottoon?!!! Toivon todella että sossut joutuu mahdollisesta virkavirheestä tilille. Ne kaksi sairasta hirviötä ovat murhaajat, mutta sossut myös osasyyllisiä, kun eivät tehneet todellisia tekoja vaikka ilmoituksia sateli joka tuutista. No, aika näyttää mitä tutkimuksista ja virkavirheistä selviää...
Ei. Emme anna olla. Näin pyyhitään kaikki maton alle, jos vain viitataan "vaitiolovelvollisuuksiin". Ei ole oleellista, vastaako tällä palstalla joku sosiaaliviranomainen vaan se on oleellista, että emme anna tämän asian painua unohduksiin. Me pidämme asiaa esillä niin kauan, että tällaisissa tilanteissa työskentelevät ymmärtävät, että heidän on ihan turha yrittää vedota työpäivän päättymiseen ja katsotaan-mentaliteettiin -. Näin käsittämättömiä yli- tai pikemminkin aliheittoja ei saa enää tapahtua. Mieluummin otetaan lapsi "turhaan" turvaan kuin annetaan kärsiä "omassa" kodissaan.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:14"]
Huoh, anna ap jo olla. Asiat varmasti tutkitaan, mutta ymmärräthän varmasti viranomaisen salassapitovelvollisuuden? Nämä ihmiset eivät voi puolustautua julkisesti.
Miten ihmeessä jaksat? Olisiko mitään järkeä siinä, että kohdistaisit tuon ylimääräisen energiasi johon hyödylliseen? Viha ei auta ketään.
[/quote]
Olen kanssasi ap täsmälleen yhtä mieltä. Kiitos, että meitä on, jotka osaamme välittää muustakin ja muista kuin omasta itsestämme.[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:31"]
Vitonen kuulostat siltä kuin tuntisit minut? Mistä tiedät ylimääräisestä energiastani tai kohdistamisesta mitään. Miten itse jaksat kommentoida. Vai oletko se, joka "tunnistaa" ihmisen, joka on tehnyt monta aloitusta täällä. Minä en ole se ja tämä on eka oma aloitukseni. Osa täällä ei oikein ymmärrä, miten mahdoton määrä ihmisiä palstalla käy ja kuinka moni on tästä raivostunut.
Minusta on kammottavaa pottuilla tällaisen asian yhteydessä En pohdi mielelläni jatkuvasti tätä Eerikan tapausta, mutta nyt vain osui syvälle sydämeen. Itselläni on kahdeksanvuotias lapsi. Niin ja minusta on oikein välittää, tuntea ja olla surullinen tällaisen tapahtuman edessä. Ellei missään tunnu, olisin huolissani oman sieluni voinnista.
ap
[/quote]
Mistä tiedät? Vai oletko sinä alalla? Vaan jos olet, niin miten olikaan vaitiolovelvollisuutesi?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:53"]
Eerikalle valmisteltiin jo sijoituspaikkaa joten on väärin syyttää sossuja siitä että eivät tehneet mitään. Nopeastihan nämä asiat eivät koskaan tapahdu sijoituspaikkojen puutteen takia. Moni lapsi joutuu kotona odottamaan sijoitusta vaikka huostaanotto on jo päätetty.
[/quote]
Sinunlaistesi vuoksi tämä maailma onkin useille niin paha paikka asua. Minusta voimme ja meidän täytyykin tuntea myös muiden puolesta niin iloa, surua, vihaa tai ihan mitä vain tunteita. Sitä kutsutaan empatiaksi. Empatialla maailma on parempi paikka asua. Empatian puuttumista tavataan psykopaateilla - sellainenko sinä olet?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:32"]
Ap saat ihan vapaasti ahdistua ja tuntea vihaa. Ketä kiinnostaa? Suru ja katkeruus on tietenkin ymmärrettävää, mutta jos alat velloa maailman murheissa olet pian aika syvällä. Kuten jo kerrroitkin olevasi.
Jos et ole alalla et voi muuttaa asioita sisältäpäin. Jos olet kotona päivät ja vellot vihassa niin tuskimpa saat netin ääressäkään mitään ihmeempää asian parantamiseksi. Minun puolesta saat velloa vihassasi jos sinusta tuntuu, että se on niin tärkeää elämässäsi:-)
[/quote]
Mistäs tämän tiedät? Ja jos sijoittaminen - varsinkin, kun lapsi oli jo ollut sijoitettuna - kestää todellakin pari vuotta, niin varjele vain kaikkia pieniä eerikoita ja pikku poikiakin. Ei ole Suomi turvallinen maa asua. Mutta perustelepa ensiki, mistä olet tuon parin vuoden aikajanan keksinyt.[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:36"]
Sijoitusten saaminen on pitkä prosessi ja vie pari vuotta. Murhaaja oli lapsen elämässä sen parivuotta, esitti pari vuotta murteellista suomenkieltä ja huijasi miestään, poliisia, viranomaisia, koulua, jne. Ilmeisesti jälkiviisaus on viisauksista paras, ja av-mammaa ei huijata....Ihmiset on eri tilanteissa erilaisia ja uskon että aloittajakin pystyy kätkemään vihansa normaalitilanteessa ja hymyilemään, vaikka sisältä oli täysi mielipuoli. Äitipuolellahan oli mielenterveysongelmia ja oli heitetty pois asuntolasta ja lapset huostaanotettuja. Ilmankos nimi piti olla ulkomaalainen, ettei olisi huomattu virastoissa mikä henkilö hän oikeasti on.
[/quote]
Mä olen myös joskus tehnyt ilmoituksen eikä se johtanut mihinkään. Tiesin, että muutama muukin oli tehnyt naapureita myöten. Lapset saivat olla äidillään ja rahaa tuli joka tuutista. Harmi vain, kun se raha päätyi äidin kurkusta alas tai savuna taivaalle eikä lapset saaneet mitään. Sitten kun äiti KYLLÄSTYI lapsiinsa, niin luovutti ne isälleen. Seuraavan miehensä kanssa pykäsi taas lapsen, mutta siihen sossukin jo puuttui. Valitettavasti lapsi vain annettiin takaisin ja voin kertoa, että siinä asunnossa asuu erittäin surullinen lapsi, mutta sossua ei kiinnosta.
Joo, musta tästä tapauksesta on tullut jo kansallisestikin aika mittava ja koko kansaa järkyttänyt. Kyllä jotain kohdistettuja toimenpiteitä on soskujenkin suuntaan tehtävä. Äitiä ei uskottu ollenkaan. Varmaan ajattelivat että liioittelee. =( Huomaahan sen täältä palstaltakin. Äitiä pidetään osasyyllisenä Eerikan murhaan vaikka yritti auttaa ja saada apua niin syyllistetään silti. Surullista jos tämä tapaus painetaan villaisella.
Muistappa nyt taas, että sossut eivät voi kommentoida tätä asiaa millään tavalla! Minua raivostuttaa, että heidät vedetään jatkuvasti lokaan niin kuin vaikka tässä huostaanotetun Laurin tapauksessa (vaikka netti on pullollaan tarinaa siitä miten huonot vanhemmat Laurilla on, asunnossa puukotettu ja vaikka mitä).
Tarkin äiti on avustanut Tarkkia asiassa. Ja Tarkki on itse ottanut yhteyttä lääkäreihin, sossuihin ym. muka huolestuneena Eerikan tilanteesta. Eivät sossutkaan mitään selvännäköijöitä ole, jotka varmuudella tietäisivät kuka oikeasti on se huono vanhempi ja kuka ei! Kun mm. lääkärintodistuskaan ei ollut Eerikan puolella vaikka hiuksia puuttui jne.
Huoh, anna ap jo olla. Asiat varmasti tutkitaan, mutta ymmärräthän varmasti viranomaisen salassapitovelvollisuuden? Nämä ihmiset eivät voi puolustautua julkisesti.
Miten ihmeessä jaksat? Olisiko mitään järkeä siinä, että kohdistaisit tuon ylimääräisen energiasi johon hyödylliseen? Viha ei auta ketään.
Vitonen kuulostat siltä kuin tuntisit minut? Mistä tiedät ylimääräisestä energiastani tai kohdistamisesta mitään. Miten itse jaksat kommentoida. Vai oletko se, joka "tunnistaa" ihmisen, joka on tehnyt monta aloitusta täällä. Minä en ole se ja tämä on eka oma aloitukseni. Osa täällä ei oikein ymmärrä, miten mahdoton määrä ihmisiä palstalla käy ja kuinka moni on tästä raivostunut.
Minusta on kammottavaa pottuilla tällaisen asian yhteydessä En pohdi mielelläni jatkuvasti tätä Eerikan tapausta, mutta nyt vain osui syvälle sydämeen. Itselläni on kahdeksanvuotias lapsi. Niin ja minusta on oikein välittää, tuntea ja olla surullinen tällaisen tapahtuman edessä. Ellei missään tunnu, olisin huolissani oman sieluni voinnista.
ap
No siis onhan ihan luonnollista kokea surua ja järkytystä. Sanoinko, ettei olisi?
Ihmetyttää vaan tuo sossujen roolista itkeminen. Miksi ihmeessä se on teille niin vaikeaa uskoa, etteivät he voi julkisesti kertoa omaa osuuttaan asiaan? Valtiovaltakinhan määräsi heti alkuun asiasta tutkimukset, miksette voi luottaa siihen että asia hoidetaan eikä "paineta villaisella"? Nelosella oli erittäin fiksuja pointteja asian suhteen.
Tottakai asia herättää voimakkaita tunteita ja järkyttää. Silti olen muutaman muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä että julkisuudessa liikkuvat tiedot eivät ole koko totuus. Totuus on se että Eerikan tappoivat isä ja äitipuoli. On helppo nyt sanoa että olisi pitänyt sossujen nähdä / tietää / tajuta / ennustaa, miten asiat tulevat päättymään. Halutaan päitä vadille ja lytätään koko ammattikunta. Ikävä kyllä mikään järjestelmä ei ole aukoton eikä tule olemaan tämänkään jälkeen. Se ei silti tarkoita etteikö asiasta tulisi ottaa opiksi ja mahdollisesti muuttaa lakia / käytäntöjä. Ja joillekuille voi olla hieman vaikea ymmärtää, että tietyt ihmiset jauhavat tätä vihaansa täällä päivästä toiseen ( enkä nyt viittaa AP:een). Näillä ihmisillä ei ole ihan kaikki kunnossa.
Itse olen seurannut aitiopaikalta poliittista- ja viranomaispohjaista päätöksentekoa ja virkarikkeistä rankaisemista ja villaisella painaminen ei ole mitenkään kaukaa haettua. Toivottavasti tässä tapauksessa ei käy niin.
Vinkkinä, ei tarvitse kuin katsoa kaikki poliiseihin kohdistuneet rikosepäilyt. Osa näistä epäilyistä unohtuu pöytälaatikkoon eikä tutkintaa edes aloiteta.
koittakaa nyt jatkaa sitä omaa elämäänne ja lopettakaa jo tuo jauhaminen.
Eerikalle valmisteltiin jo sijoituspaikkaa joten on väärin syyttää sossuja siitä että eivät tehneet mitään. Nopeastihan nämä asiat eivät koskaan tapahdu sijoituspaikkojen puutteen takia. Moni lapsi joutuu kotona odottamaan sijoitusta vaikka huostaanotto on jo päätetty.
Kaikki johtuu sossuja kouluttavista yliopistoista ja niissä vallitsevista paradigmoista sekä lapsikäsityksistä. Perhetutkimus on hyvin aikuiskeskeistä ja lapsikäsitys noin sadan vuoden takaisia Freudin peruja. Näillä opetuksilla ja teorioilla sokaistaan nuoria opiskelijoita ohittamaan reippaasti omat aistivaikutelmansa ja terveen järjen käytön. Asiaan tllee muutos kuulemma noin yhden sukupolven sisällä.