Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tylsää lukea tenttiin, pärjääkö jos osaa pelkän sisällysluettelon.

Vierailija
21.03.2013 |

Lueskelen, mutta tuntuu ettei jää päähän. (Tentin pelkän kirjallisuuden en ole ollut kuuntelemaassa luentoja ehkä tämä olisi paljon helpompaa, jos olisin samaan aikaan luennoilla.) Riittääkö noissa tenteissä yleensä sisällysluettelon kunnollinen pänttäminen (sosiaalityö)?

Ko. kirjan olen kyllä jo aiemmin opiskellut, mutta tästä taitaa olla aikaa että en sitä enää muista.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kummoiset vaatimukset sosiaalityön tenteissä, jos sisällysluettelon lukemisella pärjää!

Meillä (hallinto/oikeustieteet) kirjallisuus täytyy tosissaan osata jos aikoo tentissä pärjätä. Siis alaluku kerrallaan on muistettava mitä kyseiseen alalukuun sisältyy ja siitä myös ne nippelitiedot ja mahdollisesti yhteydet toisen alaluvun asioihin, esim. poikkeuksiin tms..

Vierailija
2/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:19"]

No ei ole kummoiset vaatimukset sosiaalityön tenteissä, jos sisällysluettelon lukemisella pärjää!

[/quote]

höh, kysymysmerkki piti minun otsikkooni laittamani, eli se oli kysymys.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen monta kertaa päässyt yliopistolla tenteistä läpi lukematta edes sisällysluetteloa. Varsinkin esseetyyppiset kysymykset on helppoja. Aloitetaan muka-älykkäällä tarkalla kysymyksen analysoinnilla, tarkastelemalla sitä eri näkökulmista, sitten heitetään "maalaisjärjellä" jotain itsestäänselvyyksiä aiheesta. Tärkeää on pitää teksti erittäin asiallisen, pohditun ja oppineen sävyisenä - se usein peittää sisällön tyhjyyttä tehokkaasti. Olen joskus saanut jopa erinomaisia arvosanoja tällä menetelmällä.

Vierailija
4/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:23"]

Mä olen monta kertaa päässyt yliopistolla tenteistä läpi lukematta edes sisällysluetteloa. Varsinkin esseetyyppiset kysymykset on helppoja. Aloitetaan muka-älykkäällä tarkalla kysymyksen analysoinnilla, tarkastelemalla sitä eri näkökulmista, sitten heitetään "maalaisjärjellä" jotain itsestäänselvyyksiä aiheesta. Tärkeää on pitää teksti erittäin asiallisen, pohditun ja oppineen sävyisenä - se usein peittää sisällön tyhjyyttä tehokkaasti. Olen joskus saanut jopa erinomaisia arvosanoja tällä menetelmällä.

[/quote]

Minkä oppiaineiden tenttejä olet tenttinyt? rehellisesti!

Oikeustieteen (enkä tarkoita vain oikista, vaan myös oikeudellisia oppiaineita) tai vaikkapa kirjanpidon tenttejä ei taatusti läpäistä kysymyksen tarkalla analysoinnilla ja ympäripyöreillä omilla maalaisjärkisillä pohdinnoilla, vaan pitää tietää faktaa!

Vierailija
5/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sosiaalipolitiikkaa olen opiskellut niin nelosen tyylillä pärjää.

ap

Vierailija
6/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustiede ja kirjallisuus meni kyllä usein silmäilemällä läpi. Ei tietenkään kaikki.

Vierailija
7/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan tuollaiset oikeus- ja hallintoasiat pitää oikeasti osata kirjaimellisesti. (Vaikka toisaalta, tuskinpa tekään niitä muistatte ainiaan tentin jälkeen, voitte tarkastaa) . Ihmisten kanssa työskennelessä (psykologi, sosiaalityöntekijä jne.) tarvitsee ennemminkin "sydämen sivistystä"

Vierailija
8/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:34"]

[/quote]

Oikeustieteen (enkä tarkoita vain oikista, vaan myös oikeudellisia oppiaineita) tai vaikkapa kirjanpidon tenttejä ei taatusti läpäistä kysymyksen tarkalla analysoinnilla ja ympäripyöreillä omilla maalaisjärkisillä pohdinnoilla, vaan pitää tietää faktaa!

[/quote]

Kasvatustieteessä ja psykologiassa on noinkin pärjäillyt... Ei varmasti niissäkään koko opintoja läheskään voisi tuolla tyylillä suorittaa, mutta hassua kyllä, varsinkin syventävissä opinnoissa usein mennään tasolle jossa yleinen pohdinta riittää ja itse luettua tietoa tarvitaan vähemmän.

Vierailija
9/9 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:34"]

[/quote]

[/quote]

Kasvatustieteessä ja psykologiassa on noinkin pärjäillyt... Ei varmasti niissäkään koko opintoja läheskään voisi tuolla tyylillä suorittaa, mutta hassua kyllä, varsinkin syventävissä opinnoissa usein mennään tasolle jossa yleinen pohdinta riittää ja itse luettua tietoa tarvitaan vähemmän.

[/quote]Minä uskoisin, että se johtuu siitä että alussa opiskellaan käsitteitä ja kun ne on hallussa opinnot muuttuu ns. "maalaisjärjeä" käyttäväksi. Ethän sinä psykologin työssäkään voi tavallaan teorioita ihmiselle luetella vaan työkalu olet sinä itse, persoona. (Joo tiedän, että psykologit myös testaavat paljon...).