Kun olet marjametsällä ja iso hätä iskee...
missä toimitat tarpeesi, jos olet mäntymetsässä, jossa näkyvyys on satoja metrejä joka suuntaan ja lähimmälle huoltoasemalle 10 kilsaa... entä miten peset kätesi? Käsidesihän ei riitä.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 15:39"]
Meen katajan taakse ja pyyhin jollain lehdillä jos ei olisi paperia mukana, ei tarvitse käsienpesua
[/quote]
Kiva. Teetkö sitten mustikkarahkaa meille niistä mustikoista, kun tulemme teille kylään?
Kun mukana ei ole paperia millä pyyhkiä, ei tarvitse myöskään pestä käsiä.
Valitsen paskomispaikan niin että voin samalla poimia marjoja :)
Varon paskomasta marjojen päälle, harmittas jos hyvät marjat jäävät keräämättä sen takia että paskoin epähuomiossa niiden päälle.
Housut vaan takaisin jalkaan ja jarrutusjäljet pöksyistä pestään sit kotona
Mä teen niin kuin 2, tervetuloa vaan maistelemaan.
Sitten kakkaan jonkun puun tms suojassa, suojaa se oikesti tai ei, pyyhin ja jätän paperit siihen. Puhdistuspyyhkeellä pyyhin kädet ja sitten jatkan marjojen poimimista.
Mulla ainakin on marjametsälle lähteissä aina mukana poimintavarusteiden lisäksi: Kännykkä, vesipullo, talouspaperia, pari kosteuspyyhettä ja jos on se aika kuukaudesta, niin myös varasuoja kuuluu varusteisiin, joten nou hätä. Tää tyttö on maalla kasvanut ja tietää miten marjametsälläkin voi isohätä yllättää. Repikää siitä siskot;))
Ja eiköhän aika moni fiksu ota metsään myös ihan vettä mukaan janojuomaksi, sillä voi kädet kyllä pestä.
Mä paskon sinne marjaämpäriin. Tuleepahan sekin nopeammin täyteen. Piirakat menevät kuitenkin kaikki lasten koulun myyjäisiin, joten ei ole vaarallista. Omilleni olen toki sanonut, että niitä ei saa syödä, ettei tule pipi. Pyllyn ja käsien pyyhkimistä varten mulla on kotoa WC:n vieraspyyhe mukana.
Siis pyyhittekö te paskan paljaalla kädellä? Ihan todella?
Nenäliinalla pyyhitään siten että varmasti ei lipsahda käsi paskaan.
Miettikään miten ne ihmiset ennen vastaavissa tilanteissa toimi. Kun nythän on kaikki luonnonmukainen niin kovasti muodissa. Varmaan ennen pitkään palataan 10-20% imeväiskuolleisuuteenkin, kun pitää olla luonnollista ja moderni lääketiede on ihan sontaa, eikä?
Minä pidätän kunnes pääsen kotiin. Ikinä elämässäni ei ole semmoinen paskahätä yllättänyt, etten vessaan ehtisi.
No, ensin tömistelen valitsemaani paikkaa jaloilla, ettei käärme pure ahteriin. Sitten käännän vähän sammalta syrjään, lasken housut kinttuun, kyykistyn ja annan tulla. Sen jälkeen kaivan taskustani Nessun, pyyhin takalistoni, nousen ylös, puen housut takaisin ja käännän sammalen paskan päälle. Näin edes se valkoinen Nessu ei jää vilkkumaan maastoon vaan kaikki maatuu nopeasti pois. Juomavedellä pesen kädet, tai jos ei ole pulloa mukana, huuhtaisen ne raikkaassa metsäpurossa.
Tosin en koskaan ole marjametsässä paria tuntia kauempaa, joten isoa hätää ei ole kovin monta kertaa tullut.
No ihan helppoa. Vedän housut alas, (jos on kesä niin riisun kokonaan housut ja kengät pois, saa paremman tuntuman, otan mukavan kyykkyasennon ja rentoudun. Sitten lorottelen ensin mättälle ja sitten alan ulostamaan. Pyyhin nenäliinaan joka minulla on yleensä mukana. Jos ei ole niin sitten sammaleeseen tai lehtiin. Kädet pyyhin ruohoon tai sammaleeseen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 16:20"]
Minä pidätän kunnes pääsen kotiin. Ikinä elämässäni ei ole semmoinen paskahätä yllättänyt, etten vessaan ehtisi.
[/quote]
Kyllä sekin päivä vielä koittaa!
Armeijassa metsäleirillä iski hätä ja sinne pellonreunaan jäi kasa kakkaa ja muutama pala vessapaperia -sitä oli onneksi taskussa varalla.
Jos on pelkoa, että lähistöllä saattaisi olla joku muu, etsin ensin jonkun vähän suojaisemman paikan (notkelma tms.). Sitten vedän vaan housut alas, kyyristyn ja kakkaan.Pyyhkimisen teen sillä, mitä sattuu olemaan käsillä, eli sammalella, lumella, lehdillä, ruoholla tms. tai vessapaperilla (jos jälkimmäistä on mukana). Vessapaperin yritän laittaa vähän piiloon vaikka jonkun mättään alle (kun se ei aivan heti maadu).
Kädet jäävät yleensä pesemättä, jos ei sitten aivan vieressä ole puroa tai järveä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 15:39"]
Meen katajan taakse ja pyyhin jollain lehdillä jos ei olisi paperia mukana, ei tarvitse käsienpesua
[/quote]
Kiva. Teetkö sitten mustikkarahkaa meille niistä mustikoista, kun tulemme teille kylään?
[/quote]
Kyllä olen tehnyt jo pitkään, eikä siitä ole kenellekään ollut mitään haittaa.
Ja minä todellakin poimin ne marjat sormin enkä millään haravalla käsin koskematta niin kuin ulkomaalaispoimijat.
Älkää sitten unohtako vetää haalaria jalkojen välistä eteenpäin, ettei tule yllätystä. Siis kun menette metsäp*skalle haalari päällä.