Miten tehdä rapea, kova ja erittäin ohut pizzapohja?
Ajatuksissa on lähteä kokeilemaan miten saisi kotioloissa tehtyä rapean, kovan ja erittäin ohuen pizzapohjan. Nyt tarkoitan pohjaa, joka olisi noin millin paksuinen, eli ohuempi kuin mikään normipizza. Pohja saisi olla kova ja helposti lohkeava. Onko ideoita miten kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nyt voitaisiin keksiä pizza uudelleen.
Kommentit (10)
laita uunipelti uuniin lämpenemään ja sitten pizza kuumalle uunipellille niin pizza paistuu molemmilta puolilta
Pizzakivi olisi kuulemma hyvä, mutta minulla ei ole sellaista. Teen niin, että kaulin taikinan ihan ohueksi ja esipaistan sen ennen täytteiden laittoa. Muuten en saa rapeaa pohjaa.
Olen laittanut esipaistamisen ajaksi pizzapohjalle tomaattikastikkeen, mutta en muuta täytettä. Sitten otan sen ulos uunista, laitan täytteet ja paistan lyhyesti kunnes juusto sulaa.
Teen ihan tavallisen taikinan (eli en jätä hiivaa kokonaan pois).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Pizzakivi olisi kuulemma hyvä, mutta minulla ei ole sellaista. Teen niin, että kaulin taikinan ihan ohueksi ja esipaistan sen ennen täytteiden laittoa. Muuten en saa rapeaa pohjaa.
Olen laittanut esipaistamisen ajaksi pizzapohjalle tomaattikastikkeen, mutta en muuta täytettä. Sitten otan sen ulos uunista, laitan täytteet ja paistan lyhyesti kunnes juusto sulaa.
Teen ihan tavallisen taikinan (eli en jätä hiivaa kokonaan pois).
Vinkki, kun laitat uunin kuumenemaan laita sinne myös leivinpelti kuumenemaan. Sillä aikaa kauli taikina ja täytä pizza leivinpaperille, ja liu'uta/vedä sitten pizza pöydältä kuumalle pellille. Paista ensimmäinen puolikas paistoajasta alalämmöllä ja vaihda sitten normaaliin ylä/alalämpöön. Ellei sulla ole kiertoilmauunia, siinä ei taida olla alalämpöä edes.
Pizzataikina pitää tehdä jo edellisenä päivänä. Pizzakivellä tulee hyvää, mutta pellilläkin onnistuu.
Ei saa uunia tarpeeks lämpimäks tähän hommaan, ellei ole tuolla jo mainittu leivinuuni.
Ks flammkuchen resepti. Pizzapohja ilman hiivaa
Jauhoja, vettä ja suolaa sekaisin, vaivataan vaan sen verran, että hädin tuskin sekoittuu. Kaulitaan heti ohueksi ja varotaan taikinan liiallista käsittelemistä. Paistetaan leivunuunissa.