Pitääkö matkalaukku itse siirtää vaihdon yhteydessä toiseen koneeseen
vai siirtyykö se jotenkin sieltä itsestään. Eli kuinka kauan pitää varata vaihtoon aikaa kentällä?
Kommentit (21)
Antamillasi tiedoilla kysymykseen ei pysty vastaamaan.
No mitä muuta haluat tietää. Jos varaan ebookersista lennot ja ne ovat eri lentoyhtiöiden. ap
Tarvitaan vähintään tiedot lentoajoista, vaihtokentästä ja lentoyhtiöistä. Matkustusluokalla (economy/business) ei sinänsä ole väliä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:07"]
Antamillasi tiedoilla kysymykseen ei pysty vastaamaan.
[/quote]
Ei riipu lentoluokasta tai lentoyhtiöiden samuudesta, vaan siitä onko vaihdollinen matka "samalla lipulla". Eli jos olet varailut lennot itseksesi erikseen, on laukut siirrettävä itse. Jos matka on kirjoitettu samalle lipulle niin laukut siirtyvät.
Vastaus on.. Ei sori, tietokone sanoo EI.
Ei kuitenkaan aina, vaan se riippuu myös lentokentästä. Esimerkiksi JFK:lla joudut Suomesta tullessasi maahantulotarkastukseen ja kuskaamaan matkatavarasi tullin läpi ennen siirtymistä jatkolennolle, vaikka se olisi kirjoitettu samalle lipulle.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:15"]
Ei riipu lentoluokasta tai lentoyhtiöiden samuudesta, vaan siitä onko vaihdollinen matka "samalla lipulla". Eli jos olet varailut lennot itseksesi erikseen, on laukut siirrettävä itse. Jos matka on kirjoitettu samalle lipulle niin laukut siirtyvät.
[/quote]
Niin ja riippuu myös siitä mihin maahan olet lentämässä ja missä maassa vaihto on. Jos esimerkiksi vaihdat konetta yhdysvalloissa joudut hakemaan laukun ja mennä lähtöselvitykseen uudestaan. He tarkastavat ihmiset ja matkatavarat siellä ensimmäisellä kentällä, kun saavut maahan, riippumatta siitä onko sinulla jatkolento vai ei!
Normaalisti vaikka euroopassa laukut menevät seuraavaan koneeseen automaattisesti vaikka olisi välilaskullinen matka, jos se on yhtenä matkana varattu.
Yleensä ei joudu, tässä tosin poikkeuksiakin. Jos varaat itse kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä lentoa (yhtiöt eivät esim tee yhteistyötä), niin eivät tällöin voi siirtää koneesta toiseen, vaan laukkutagit, maihinnousukortit ym täytyy hoitaa erikseen molempien lentoyhtiöiden tiskeillä, eli jälkimmäisen lennon check in ym vasta siellä kentällä, jossa koneen vaihto tapahtuu. Lisäksi lentoyhtiöiden muka-yhteistyö takkuaa, esimerkiksi seuraavalle lennolle kirjautuminen suorastaan kusee aika paljon, eli vaikka laukut matkustaisivatkin suoraa kyytiä määränpäähänsä, täytyy ennen koneen vaihtoa tosiaankin kirjautua seuraavalle lennolle ja hankkia sieltä ne maihinnousukortit. lisäksi jotkut jatkolennot lähtevät toiselta kentältä, jolloin kentänvaihdon yhteydessä täytyy totta kai kuskata omat kimpsut ja kampsut mukanaan. jos matkustaa jenkkeihin ja vaihdat siellä konetta, täytyy omat laukut kuljettaa tullista eli hakea laukku hihnalta, kävellä tullimiehen ohi ja kiikuttaa laukku samaan kasaan muiden koneen vaihtoa odottavien laukkujen kanssa. Mut noilla ap :n lähtötiedoilla tosiaan ihan mahdoton sanoa mitään varmaa...
Mistä sen sitten tietää? Vaihto Lontoossa Heathrowssa ja Euroopan sisälinen lento. Lukeeko se jossain lipussa vai mitä?
Varaan lennot samalle lipulle.ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:27"]
Mistä sen sitten tietää? Vaihto Lontoossa Heathrowssa ja Euroopan sisälinen lento. Lukeeko se jossain lipussa vai mitä?
[/quote]
No viimeistään sen saa tietää lähtöselvityksessä. Ei lue lipussa.
Ebookersiin voi soittaa ja kysyä!
[/quote]
Näillä tiedoilla siirtyy automaattisesti.
Tällainen aloitus on ehdottomasti yksi typerimpiä, joka toistuu palstalla jatkuvasti.
KUKAAN ei voi sanoa, miten kauan jollain kentällä pitää varata aikaa vaihtoon. Sehän riippuu ihan siitä, miltä portilta/terminaalista jatkolento lähtee. Jatkolento voi lähteä parin portin päästä tai saatat joutua siirtymään toiseen terminaaliin. Portteja taas ei voi mitenkään tietää ennen lentoa, ne saattavat vaihtua kesken kaiken.
Itselläni on Euroopan isoilla kentillä riittänyt jopa alle puolen tunnin vaihtoaika ja matkatavaratkin ovat kerinneet mukaan. Tämä vaan esimerkkinä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:30"]
[/quote]
No viimeistään sen saa tietää lähtöselvityksessä. Ei lue lipussa.
[/quote]
Kiitos sulle, ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:33"]
Tällainen aloitus on ehdottomasti yksi typerimpiä, joka toistuu palstalla jatkuvasti.
KUKAAN ei voi sanoa, miten kauan jollain kentällä pitää varata aikaa vaihtoon. Sehän riippuu ihan siitä, miltä portilta/terminaalista jatkolento lähtee. Jatkolento voi lähteä parin portin päästä tai saatat joutua siirtymään toiseen terminaaliin. Portteja taas ei voi mitenkään tietää ennen lentoa, ne saattavat vaihtua kesken kaiken.
Itselläni on Euroopan isoilla kentillä riittänyt jopa alle puolen tunnin vaihtoaika ja matkatavaratkin ovat kerinneet mukaan. Tämä vaan esimerkkinä.
[/quote]
No kai sulla jokin käsitys asiasta on, minulla ei ole koska ei ole kokemusta siitä. Toki ymmärrän, että vartissa ei voi olettaa vaihdon tapahtuvan, mutta esim. Lontoon kokoinen kenttä on tiedossa, niin puhutaanko tunnista vai kahden vaihtoajasta. Itse en ymmärrä kaltaisiasi ilkeitä ihmisiä lainkaan. Kuitenkin moni muu pystyi vastaamaan asiallisesti. ap
Varaan lennot samalle lipulle.ap[/quote]
Jos on koneen vaihto ja olet katsonut ebookersista, kannattaa soittaa paikalliseen matkatoimistoon ja kysyä edullisinta lentoa ilmoittamiesi kohteiden välillä. Saattavat saada vieläkin edullisemmin, jos joustovaraa on yhtään, kun voivat sumplia yhtiöiden välillä jne. Tottakai ottavat palkkion, mutta silti saatat saada hinnan edullisemmaksi ja he osaavat vastata suoraan tähän kysymykseen.
Lähtökohtaisesti matkatavarat siirtyvät aina, kun lennot on samalla lipulla. Käytännön toimivuuteen vaikuttaa kuitenkin vaihtoaika, lentoyhtiöt ja määränpää. Varmimmin siirtyvät, kun lentoyhtiö on sama ja lähtö samasta terminaalista. Heathrowlla en edes miettisi jatkoa toisesta terminaalista, jos laukut pitäisi siirtää itse, ellei välissä jokunen tunti. Väliaikaa kannattaa olla silloinkin, jos haluaa tavarat samaan koneeseen.
Eli jos molemmat lennot on yhdellä lipulla, tavarat toimitetaan määränpäähäsi. Ne saattavat kuitenkin viivästyä ja kohteestasi ja lentoyhtiöistä riippuen niiden itselle saaminen voi olla todella helppoa tai saatat joutua taistelemaan asiasta enemmänkin. Esim. Irlannissa matkatavaroiden eteenpäin hoitaminen on aika lailla hanurista, helpommaksi saattaa tulla, kun itse jää odottamaan, koska tavarat tulee (saattaa saada tiedon siitä, kun on äärettömän kohtelias). Monessa paikassa kukaan ei oikeasti murehdi matkatavaroistasi, jos ne jää matkan varrelle, eikä varsinkaan, jos väsyneenä hermostut heidän saamattomuudelleen. Osalle on rutiinia, että joka päivä jonkun matkatavarat jäävät jonnekin, eikä kukaan maksa työntekijöille, että näkisivät ylimääräistä vaivaa matkatavaroiden eteen, jos ne eivät ole olleetkaan koneessa.
Riippuu lennoista. Yleensä saman yhtiön lennoilla laukku siirtyy koneesta toiseen ja joidenkin yhtiöiden välillä laukut myös siirtyy suoraan koneesta toiseen. Asia selviää lähtöselvityksessä. Yhä enenevässä määrin matkustajan pitää huolhtia laukkunsa jatkoyhteyden koneeseen. Suurilla kentillä pienen lentoyhtiön tiskille saa sitten varautua jonottamaan todella pitkiäkin aikoja.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:42"]
Toki ymmärrän, että vartissa ei voi olettaa vaihdon tapahtuvan, mutta esim. Lontoon kokoinen kenttä on tiedossa, niin puhutaanko tunnista vai kahden vaihtoajasta. Itse en ymmärrä kaltaisiasi ilkeitä ihmisiä lainkaan. Kuitenkin moni muu pystyi vastaamaan asiallisesti. ap
[/quote]
Jos kulkee terminaalien välisessä transferissa, eli ei kulje transit alueen ulkopuolelle ja ruuhka-ajan ulkopuolella, eli saapuu ennen aamukymmentä tai illalla viiden jälkeen, voi Heathrowlla vaihto onnistua reilusti alle tunnissakin. Samalle terminaalille puoli tuntia voi riittää, jos katsoo asioita veikkaajan silmin ja uskoo, että koneet lentää minuutilleen ja kaikki toimii kuin elokuvissa. Alle tunnin matkatavaroiden päätyminen samaan jatkolennon koneeseen on hyvin epävarma. Jos vaihtoaika on alle tunnin, kannattaa joka tapauksessa pyytää sellainen värillinen nopean vaihdon lippu laukkuun jos virkailija ei itse sitä huomaa laittaa.
Jos joutuu hakemaan laukun, pitää mennä transit alueiden ulkopuolelle, jolloin on syytä varata toinenkin tunti vaihtoihin. Kun terminaali on sama, voi ehtiä puolessakin tunnissa, mutta jos Heathrown ilmatilassa on ruuhkaa, eli ensimmäinen kone ei pääsekään aikataulun mukaan kentälle, vaan vaikka pyörii Lontoon yläpuolella reilu puoli tuntia, voi toinen kone olla jo lähtenyt eteenpäin. Joka tapauksessa Heathrowlla on hyvä varautua, että oma kone on tunnin myöhässä.
Itse varaisin Heathrowlle vaihtoaikaa reilun tunnin verran, jos seuraavaan kohteeseen saman yhtiön koneita lentää vaikka kahden tunnin välein. Jos ensimmäisessä ei ole tilaa, luultavasti seuraavassa on, eikä odotusaika veny hirveästi. Jos koneita lentää seuraavaan kohteeseen muutaman tunnin välein, voi myöhästymisestä seurata jo melko pitkä odotus, jolloin jätän mieluummin kaksi tuntia vaihtoaikaa.
VARMISTA, että molemmat lentosi on Heathrowlta. Joskus ainakin jotkut firmat tarjosivat jatkolentoja toiselta lentokentältä Lontoosta. Siirtymisaika toiselle lentokentälle voi olla tunneissa. Gatwickiin pääsee reilussa tunnissa, Lutoniin samoin, jos ei ole pahasti ruuhkaa. Stanstediin voi viedä viisikin tuntia, kun M25 tai M11 on sopivan tukkoisena. Cityn lentokentälle pääsee metrolla ja vaihdolla DLR:ään optimaalisissa olosuhteissa ehkä puoleentoista tuntiin. Näiden aikojen lisäksi vielä ensin laukkujen hakemiset ja määränpäässä kirjautuminen lennolle. Minulla meinasi kerran matkatoimistoltakin ehdottaa jatkoyhteyttä Stanstedista, kun molemmat Heathrow ja Stansted ovat nimellisesti Lontoon kenttiä, vaikka ovat lähes vastakkaisilla puolilla Lontoota, eikä varsinaisesti Lontoossa.
Pitää itse siirtää. Jos matkustat economy-luokassa, niin sinun pitää myös tuurata lentäjää, jos sen pitää käydä veskissä tai juomassa.
Tämän vuoksi itse matkustan aina bisnes-luokassa, koska tuntuisi jotenkin tosi hurjalle joutua ohjaamaan konetta yo-merkonomin koulutuksella! Tuosta laukkujen vaihdosta en ole stressiä ottanut, sillä senkun marssii koneen laskeuduttua ruuman ovelle, avaa sen ja nappaa oman laukkunsa ja vie sitten toisen koneen ruuman hyllylle. Ihan pikkujuttu!