Sunnuntain matikkakysymys! 100 litraa plus 1 litra =
Kommentit (15)
Ööö, mitä kysymistä tässä on? 101 tietysti.
riippuu mitkä aineet ovat kyseessä
Kerros ensin mittaatko ilmaa, isoja kivilohkareita vai hiekkaa
Vastaus on 700000.
t. jykä (lyhyt matikka 6)
no ihan sama mitä mittaat, litra on tilavuusmitta ja jos sitä 100 l + 1 l niin se on 101 l.
Lähtökohtaisesti tietysti 101.
Jos ovat keskenään eri ainetta, niin molekylit voi mennä lomittan, jolloin vastaus on jotain 100 ja 101 väliltä.
Kaasua 100+1 litraa voidaan puristaa vaikka 40 litran astiaan.
Toisaalta jos ajatellaan lukujen tarkuutta niin 100 ja 1 on kumpikin yhden merkitsevän numeron tarkuudella, niin silloin pyöristyssäännöillä vastaus on 100.
Ja vastaus oli?
Jos mittaat 100 l isokokoista soraa ja 1 l hienoasokeria, niin todennäköisesti se sokeri sujahtaa soran väliin jääviin koloihin niin että tilavuus ei kasva.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:27"]
no ihan sama mitä mittaat, litra on tilavuusmitta ja jos sitä 100 l + 1 l niin se on 101 l.
[/quote]
Mun mielestä tuo on 100 litraa, vaikka huoneenlämpöistä vettä mitattaisiin. Laskussa lisätään pauttiarallaa sataan litraan öbaut yks litra. Se on suunnilleen sata litraa, joten koko lasku on ihan turha.
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:45"]
Mun mielestä tuo on 100 litraa, vaikka huoneenlämpöistä vettä mitattaisiin. Laskussa lisätään pauttiarallaa sataan litraan öbaut yks litra. Se on suunnilleen sata litraa, joten koko lasku on ihan turha.
t. Ap
[/quote]
Öh. Aha. Kaikesta sitä voi yrittää provoa kehittää. Onnea yritykseen.
Miten niin provo? Ihan tärkeä kysymys tämä on.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:45"]
t. Ap
[/quote]
Ei sun alkuperäisessä kysymyksessä ollut mitään öbautteja tai pauttiaralloja, vaan tarkat luvut.
Että ärsyttää tällaiset viisastelut. Jos kysyy paljonko on 100+1 ja sitten alkaa viisastella niin ei hyvää yötä ja päivää.
Ei 100 ole tarkka luku, siinähän se koko pointti on.
101.