32. Viikko
Kommentit (16)
Pakko myöntää että on ihan hyvä että jotain saatiin valmiiksi koska kohta ei taida enää kuuppa kantaa valmisteluihinkaan.
Olen nimittäin viimeisen tunnin istunut koneella ja pohtinut että on se kumma miten raskaus sumentaa näköä.
Kunnes keksin että rillit puuttuivat nenän päältä.
Tänään aamulla taas pohdin suihkussa pitkän tovin ennenkuin muistin saippuoinko jo hiukseni vai oliko se vielä tekemättä.
Mitkä raskausaivot? :D
Hyvällä mallilla on teillä tosiaan hankinnat meihin verrattuna. 10 viikkoa oltuani sairaalassa panttivankina ja perjantaina pyörähtää rv33 käyntiin, huomasin että meillä ei ole vielä mitään muuta kuin äitiyspakkaus ja itkuhälyttimet,mitkä ostin rakenneultran kunniaksi.
En suuremmin ole vielä tosta tavaran puutteesta stressannu,kun aika on mennyt yhdessä kasassa pysymiseen, mutta nyt,kun aletaan olemaan jo turvallisemmilla vesillä on alkanu huolettamaan, missä vaiheessa ne hankinnat ehtii tehdä.
Ei vielä mitään tietoa,et milloin mahdollisesti kotiin pääsee.
Siihen kuitenkin vakaasti uskoen,että ennen synnytystä ja silloin pääsen purkamaan tämän sairaalassa olon aikana kertyneet SHOPPAILU patoumat..
Ai niin täällä kans asukas punkaa peffaa väkisin vasemman kyljen läpi-- oikein ponkaisee jaloilla oikeasta kyljestä tukea.
Oho, olin ihan varma että olisit jo synnyttänyt! Hienoa sekä sinulle että vauvalle että olet pysynyt vielä yhtenä kokonaisuutena :)
Mietis muuten miten hienoa olisi päästä purkamaan ne shoppailupatoutumat vasta vauvan syntymän jälkeen: sitten voi samalla hankkia uudelle tulokkaalle ja omalle, uudelle, upealle, palautuvalle keholleen jotain kivaa ;)
Tsemppiä loppurutistukseen!
Jalkoja kannattaa "hieroa" nilkasta polveen päin ihan vain kevyesti hivelemällä. Ainakin täällä se auttoi.
Saako sen verran udella, että millaisista lukemista sun kohdalla puhutaan hemoglobiinin suhteen?
Mulla oli lähtötilannekin jo varmaan aika matala, mutta kyllä se yleisoloon vaikuttaa aika lailla, kun viimeiset viikot hemoglobiini on viipynyt siinä 103:n tietämillä (ennen uutta laskua). Olen kokeillut jo 3 eri rautavalmistetta ja otan raudan orjallisesti tyhjään vatsaan eli 2 h ruokailun jälkeen ja 2 h ennen seuraavaa ruokailua, appelsiinimehun kanssa. Aikamoista aikatauluttamista tosiaan nämä syömiset välillä sen takia, etenkin nyt kesälomalla (työpäivinä se oli suht iisiä kun söi lounaan samaan aikaan joka päivä).
Mulle sanottiin apteekissa, ettei raudan tupla-annostuksista ole oikeastaan hyötyä, koska elimistö ei kuitenkaan pysty imeyttämään yhden vuorokauden aikana 200 mg rautaa. Siispä olen pitäytynyt yhdessä tabletissa ja ristinyt käteni, ettei hemoglobiini tuonne alle 100:n keksisi laskea.
Minä onneksi reippaana naisena viime raskauden aikaan pesin ja laitoin kaiken valmiiksi jo ennen viikkoa 30 ja hyvä niin, koska molemmat tenavista on syntyneet reilun kolme viikkoa etuajassa ja molemmista jouduin pötköttelemään sairaalassa reippaan viikon ennen syntymää joten varsinaisesta äitiyslomasta mulle ei ollut hyötyä kummankaan kohdalla..:) Tsemppiä viime metreille ja toivotaan ettei se hemppa ainakaan kovin paljoa enää tippuisi, mansikoita minä söin hullunlailla kun eikös se auta sekä turvotuksiin että rautavarastoihin? näin minä ainakin luuliin..:)
Suurinpiirtein sillen mulle tehtiinkin. Olo oli kyllä parempi sen illan, mutta seuraavana aamuna olivat taas jalat kuin Mikki Hiirellä :D
Tottakai saa udella! Minulla romahti samantien sinne 110 pintaan, ja sieltä se on sitten hinkannut edestakaisin väliä 100-113. Jossain kohtaa kipusi jopa 116:een mutta nyt on taas laskenut.
Eli mitenkään hälyttävän matalahan tuo ei ole, mutta minulla on normaalisti naiseksi aika korkeat hempparit, eli siinä 140-145 välillä, joten aivoni ovat ihan soosina näissä lukemissa. Alkukuukaudet olivat vaikeimpia kun tipahdus oli yli 10 pinnaa/ kuukausi joten vei aika hyvän aikaa "tottua" näihin lukemiin.
Mulle myös eräs neuvolalääkäri sanoi ettei siitä tupla-annoksesta ole juurikaan hyötyä mutta syö nyt vaan ettei tipahda enempää :D
Oh, onnekas! Itse olen ihan valmistautunut siihen että tämäkin tyyppi tulee hiukan myöhässä kuten Viktorkin teki. Lannistava ajatus, mutta minkäs teet ;)
Samaa minulle sanottiin mansikoista mutta vaikka olen vedellyt niitä ihan työkseni niin eipä kyllä mitään mainittavaa ole tapahtunut turvotukselle sen enempää kuin verellekään. Onneksi mansikoista tulee edes hyvä mieli :)
Otatko mihin aikaan nuo rautatabletit? Kun mulle neuvottiin että kannattaa ottaa yöllä, kun kuitenkin vessassa joutuu käymään, niin silloin maha on ainakin tyhjä :)
Iltasella mä ne olen ottanut, sellaiseen sopivaan väliin.
Älä huoli, jos kerran turvotuksia on paljon, se tarkoittaa, että veresi on "laimentunutta". Todellinen Hb on varmasti korkeampi. Luulisi tupla-annoksen rautaa riittävän... Meikäläisellä menossa rv 26 ja yllätyin kun neuvolassa Hb olikin vallan 130, luulin sen romahtaneen kun olo on niin voimaton. Aloitinkin siis "D-vitamiini & kalkki-aamupalan" ja "Rauta & C-vitamiini-välipalan". Suosittelen em komboa!
Ja kiitos blogista! Vetäisin viime viikolla omenaa henkitorveen kun söin, luin ja nauroin yhtaikaa.
Repesin :D Älä nyt uudestaan inhaloi ruokaasi, en voi ottaa kuolemantapauksia kontolleni ;)
Onko kertaakaan käynyt mielessä kokeilla ns rautaruokia? Itselläni raskausden puolessa välissä Hb putos 107 ja rautaa söin jo silloin 1x päivä. Määräsivät 2x päivä. Siitä maha sekaisin oikein kunnolla eikä noussut yhtään. Päädyin itse etsimään ruoka-aineita jotka sisältävät paljon rautaa ja jätin maitotuotteet pois aina kyseisillä ruokailuilla. 2 viikossa oli noussut 117 ja nyt rv 39 huotelee jossain 120-130 hujakoilla. Kokeilun arvoinen!
Kokeilin niitä joskus siinä raskauden puolivälissä, eikä mitään tehoa :( Yhtä vähän kuin nyt auttavat mansikat nesteenpoistoon :D
Sen jälkeen ko. safkat ovat jääneet raskausruokavalioon sen verran kun muistan niitä ostaa ja maistuu syödä. Tehoa edelleen odotellessa ;) Ei minulla Viktorinkaan kanssa noussut Hb kuin vasta synnytyksen jälkeen vaikka olisin tehnyt mitä.
Sulla on oikein hyvällä mallilla asiat vauvaa varten. Mulla pyörähtää huomenna rv33 käyntiin ja kaikki tekemättä. Pinnis odottaa hiontaa ja lakkausta, pikkuiset vaatteet pesua, hoitopöydästä ei ole vielä tietoakaan eikä tuteista, tuttipulloista jne. Kauppalista on piiiitkä. Ei tule tekemisen puute äitiyslomalla:)
Jos et muuten ole aikaisemmin kokeillut sitä nestemäistä rautaa, suosittelen kokeilemaan. Se saattaa imeytyä paremmin kuin ne tabletit. En kyllä itsekään alkaisi syömään kaikkia mahdollisia yhtäaikaa.