Kaava lasten pituuden ennustamiseen: toimiiko teidän perheessä?
Kuinka hyvin lasten pituuden laskemiseksi annettu nyrkkisääntö on toiminut teidän perheessä. Sääntöhän menee näin:
Pojan pituus: Isän pituus + Äidinpituus / 2 + 10
Tytön pituus: Isän pituus + Äidin pituus / 2 – 10
Meidän perheessä:
Mieheni on 189 ja minä olen 178
Eli tuon laskukaavan mukaan meidän tyttärestä olisi pitänyt tulla 173,5 ja ja pojasta 193,5
Tytär on jo kasvunsa lopettanut ja hän on 170,5cm. Pojalla on kasvu vielä kesken, mutta uskoisin, että tulee olemaan yli 190cm
Kommentit (42)
Täällä voi laskea myös ennusteen, en tiedä millaista kaavaa käyttää.
Neuvola ei ainakaan laske tuon kaavan mukaan. Tuo on melko yksinkertaistettu.
On kohtuu harvinaista nykyään, että tytöstä kasvaa äitiään lyhyempi ja pojasta isäänsä lyhyempi. Tuon kaavan mukaan varsinkin tyttäristä tulee herkästi äitejään lyhyempiä.
Minä ja siskoni ollaan 165-176cm pitkiä. Liekö meillä joillain eri isä (tai äiti).
Omat lapset: Pojista pitäisi tulla 186cm ja tytöstä 166cm.
Tyttö on vasta 12-vuotias, mutta menee kyllä mun ohi helposti, mä olen 168cm. Nyt on jo lähellä, menkat ei ole vielä alkaneet, uskon kasvua olevan jäljellä. Ennuste, joka perustuu vanhempien pituuteen ja lapsen omaan pituuteen antaa tytölle ennusteeksi 171cm.
Poika 15v on 181cm. Hänen ennusteensa on 188cm.
Poika 6v jää oman ennusteensa perusteella 181cm pituuteen.
Ihan höpöä, että pelkästään vanhempien pituus määräisi.
Antoi ennusteeksi meidän tytöille 163 cm. Minä (äiti) olen 162 cm ja isä on 184 cm. Nyt jo aikuiset tytöt ovat 168 cm ja 174 cm.
Mä olen 178, isäni on 188 ja äitini 170 cm. Eli tuon kaavan mukaan olisin ollut 169 cm.
Mieheni on 185 cm ja tyttäremme kasvuennuste neuvolassa 179 cm, tuon kaavan mukaan 171,5 cm.
Ei pidä yhtään paikkaansa. Me kaksi lyhyttä ollaan saatu kolme pitkää poikaa. Geenit määrää pituuden, ei vanhempien pituus.
Pitää aika hyvin paikkansa. Tyttöjen pitäisi olla 161 ja poikien 181, meillä tytöt ovat 167, 168 ja 170 sekä pojat 177 ja 191. Alle 10 sentin sisään kaikki, joten sanoisin kaavan olevan aika tarkka.
Minä ja veljeni ollaan molemmat noin 4 senttiä pidempiä kuin ton kaavan mukaan pitäisi olla. Sisko on yli viisi senttiä pidempi.
Isä 178, minä 162, 17v poika, joka vielä kasvaa, nyt 179. Neuvolan pituusennuste on kahdelle lapselle 180, yhdelle 185. Mutta tämä "pisin" on vasta 10v joten vaikea sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan ennusteen mukaan vanhemmasta pojasta piti tulla 184cm. Täytti juuri 20v ja pituus hänellä 177cm viime kesänä intissä mitattuna.
Nuorempi nyt 12v ja on tällä hetkellä 164cm.
Kasvu hänellä nyt tasaantunut, pienenä meni pituuden mukaan aina kolmos käyrän yläpuolella neuvolassa. Hänelle annettiin pituus ennusteeksi neuvolassa 198cm.
Viidennen luokan lääkäritarkastuksessa ennuste oli enään 188cm. Saas nähdä, kuinka pitkäksi kasvaa. Minä olen 173cm ja mies 183cm, joten vaikea uskoa ainakaan tuohon melkein kahteen metriin:)
Poikani aloitti armeijan 20-vuotiaana ja oli tuolloin 171 cm. Kun hän vuotta myöhemmin pääsi pois, oli hän 174 cm. Eli vielä yli 20-vuotiaanakin voi tulla pari senttiä lisää pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää aika hyvin paikkansa. Tyttöjen pitäisi olla 161 ja poikien 181, meillä tytöt ovat 167, 168 ja 170 sekä pojat 177 ja 191. Alle 10 sentin sisään kaikki, joten sanoisin kaavan olevan aika tarkka.
Oliko tämä joku vitsi? Pituudessa 10cm heitto ei ole aika tarkka 😂
Minä olen 10 cm pitempi kuin kaavan tulos. Omasta pojasta tulisi tuon mukaan 197cm mutta on nyt 15 v ja 177 cm. Mahtaneeko enää 20 cm kasvaa, en usko.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 10 cm pitempi kuin kaavan tulos. Omasta pojasta tulisi tuon mukaan 197cm mutta on nyt 15 v ja 177 cm. Mahtaneeko enää 20 cm kasvaa, en usko.
Tunnen yhden miehen, joka oli 15-vuotiaana 145 cm pitkä. Hän on nyt 170 cm. Mahdollista on siis vielä kasvaa yli 20 senttiäkin, toki pojallasi on jo nyt melkoisesti mittaa. Mutta siis ihan mahdollista on tuo 197.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä joku vitsi? Pituudessa 10cm heitto ei ole aika tarkka 😂
No, ei 10 senttiä ole kovin paljoa. Ainakin näin mulle vakuutti mun ex-naisystävä.
Aika hyvin torteutui, pojasta olisi pitänyt tulla 185cm ja on nyt 181.
En mennyt noiden kaavojen mukaan meillä. Sen sijaan se, että lapsen pituus tulee olemaan kaksinkertainen kaksivuotispituuteen nähden (lähellä 2-v. synttäreitä siis), piti ihan sentilleen paikkansa molemmilla.
Minun pitäisi olla 173cm, mutta olen vain 153cm. Kuukautiseni alkoivat 9-vuotiaana, mikä selittää tuota. Toisaalta siskonikin ovat molemmat reilusti alle 170cm eli ei kukaan yltänyt tuohon 173 cm ennusteeseen.
Vierailija kirjoitti:
En mennyt noiden kaavojen mukaan meillä. Sen sijaan se, että lapsen pituus tulee olemaan kaksinkertainen kaksivuotispituuteen nähden (lähellä 2-v. synttäreitä siis), piti ihan sentilleen paikkansa molemmilla.
Tällä 2v-pituus x 2 kaavalla mun tyttärestä pitäis tulla 182 cm. Tarkoittaisi, että olisi 20 cm minua pidempi ja isäänsä 4 cm pidempi. On nyt 14,5 v ja 175,5 cm. Tuskin enää paljoa kasvaa kuitenkaan.
Toiminee paremmin pojille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä 2v-pituus x 2 kaavalla mun tyttärestä pitäis tulla 182 cm. Tarkoittaisi, että olisi 20 cm minua pidempi ja isäänsä 4 cm pidempi. On nyt 14,5 v ja 175,5 cm. Tuskin enää paljoa kasvaa kuitenkaan.
Toiminee paremmin pojille.
Meillä poika oli 79 cm 2-vuotiaana. Kaksinkertaisena olisi 158 cm. On nyt 17 v ja 177 cm.
Ei, jos miehesi on keskivertoa selvästi lyhyempi. Esim. minä ja mies ollaan 170 cm, tyttäristä tulee n. 165-senttisiä.