Onko kenellekään tehty implanttihammasta?
Minulle tälläinen pitäisi ehkä tulevaisuudessa asentaa ja minua pelottaa etukäteen koska olen hammaslääkäripelkoinen ihminen.
Minkälainen projekti impantin laitto oli? Kestikö kauan? Oliko kivuliaita toimenpiteitä? Eniten pelottaa se ruuvin poraaminen luuhun. Onko hammas ollut kestävä vai joutuuko sitä varoa?
Kommentit (10)
Päätin ottaa sillan kun viereiset oli vielä siinä kunnossa että kannattaa, välttelen mieluusti luuston porailua. Eihäntämä tietenkään ole yhtä tukeva kuin implantti jos onnistuu operaatio, mutta pienempi riski ja hinta.
Ei ollut kipua toimenpiteen aikana. Puudutus piti kyllä kivun poissa. Jälkihoitokin oli melko kivuton, kun muisti ottaa särkylääkkeet oikeaan aikaan. Kerran osuin sormella tikkeihin (siinä saattoi olla jonkinlainen hematooma, joka kyllä ei tosin ollut kipeä) ja siitä tuli kipua joksikin aikaa. Kaiken kaikkiaan olin yllättynyt siitä, ettei ollut kipeä.
Implantteja ollut jo lähes 10 vuotta paikallaan. Olen ihan superkammoinen hammaslääkärissä, siksi ruuvi asennettiin pikanarkoosissa. Se maksoi extraa, mutta mielelläni sen maksoin ettei tarvinnut skitsoilla. Olen implanttiin supertyytyväinen.
Kiitos vastauksista. Mulla ei voi tehdä siltaa kun siinä ei ole tukihammasta vieressä selitti hammaslääkäri. Implantti olisi ainut mahdollisuus ellen halua olla kokonaan ilman sitä hammasta. Kyse on tokavikasta poskihampaasta ylhäällä ja siitä siis puuttuu se viimeinenkin eli toiselle puolelle ei jäisi kumpaakaan yläposkihammasta. Paska tilanne. Pitää sitten muuten pureskella vain toisella puolella 😯
Ap
Mulla on etuhammas implantti. Toinen etuhammas katkesi vähän ienrajan alta, ja siihen piti tehdä implantti. Oikeastaan viereiset etuhampaat myös "huputettiin" tai "kuoritettiin" joten implantti ei erotu ihan niin selvästi.
Järjestys meni jotenkin niin että ensin otettiin muotti kaikkine jäljellä olevine hampaineen.
Sit hammaslääkärin piti poistaa niistä kahdesta hampaasta jotka kuoritettiin, pinta. Se teki häijyä vaikka sainkin kaikki mahdolliset puudutukset, koska hampaan pinta poistettiin. Sit hammaslääkäri otti uudet muotit ja laittoi hammastirsojen ja poikki menneen hampaan kohdalle väliaikaiset hampaat.
Kuorien valmistumista piti odottaa silloin viikon verran. Ja kun tuli asennuspäivä, sain taas kaikki puudutukset, väliaikaiset hampaat nakuteltiin pois ja hammaslääkäri porasi poikki menneen hampaan juureen (hammas meni poikki aikanaan tehtyjen juurihoitojen haurastumisen takia, joten juuri oli jo kuollut) kolon implantin "asennustappia" varten, laittoi jotain liimaa ja asenti hampaat paikoilleen.
Tuosta on nyt kohta 24 vuotta.
Itselläni on kans lapsuudesta saakka ollut kauhea hammaslääkärin kammo, siis oksentamiseen ja totaalilamaantumiseen asti oon pelännyt. Pahinta koko operaatiossa oli tuo olevien hampaiden poraaminen muottiin sopivaksi. Mut siinä se.
Ei kannata pelätä! Puudutus kyllä vie kivun ja toimenpide sujuu hyvin ammattilaisen käsissä!
Ei sattunut ja parani hyvin. Luusiirrettä en tarvinnut. Koko prosessi kesti noin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pelätä! Puudutus kyllä vie kivun ja toimenpide sujuu hyvin ammattilaisen käsissä!
Tämä.
Mulla on implantti. Koko juttu meni kivuttomasti, missään kohtaa ei ollut hirveätä.
Operaatio on sen verran suuri että tässä kohtaa ei sitten aleta säästämään ja haeta ulkomailta halpaklinikkaa. (otin selvää itsekin).
Olen köyhä, ja juuri siksi valitsin yhden Suomen tunnetuimmista alan lääkäreistä tähän. Homma kuntoon kerralla, niin ei tule jälkikustannuksia siitä että tulee komplikaatioita tms.
Ota huomioon tämä: Kun entinen hammas on poistettu sinun tulee odottaa ikenen ja luun paranemista 6kk! Eli 6kk ajan olet ilman hammasta jos poskihammas. Jos etuhammas, niin saat siksi ajaksi jonkun tilapäishampaan ulkonäön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Mulla on implantti. Koko juttu meni kivuttomasti, missään kohtaa ei ollut hirveätä.
Operaatio on sen verran suuri että tässä kohtaa ei sitten aleta säästämään ja haeta ulkomailta halpaklinikkaa. (otin selvää itsekin).
Olen köyhä, ja juuri siksi valitsin yhden Suomen tunnetuimmista alan lääkäreistä tähän. Homma kuntoon kerralla, niin ei tule jälkikustannuksia siitä että tulee komplikaatioita tms.
Ota huomioon tämä: Kun entinen hammas on poistettu sinun tulee odottaa ikenen ja luun paranemista 6kk! Eli 6kk ajan olet ilman hammasta jos poskihammas. Jos etuhammas, niin saat siksi ajaksi jonkun tilapäishampaan ulkonäön vuoksi.
Jotenkin huvittaa silti tämä ainainen käsitys Suomesta kaikenlaisten hoitojen mekkana.
Asun itse muualla, eikä tulisi mieleenkään matkustaa Suomeen hakemaan hammashoitoa, muka laadukkaampana ja varmempana vaihtoehtona.
Asuinmaani hinta- ja palkkataso on kauttaaltaan Suomea alhaisempi, mutta osaavia tekijöitä on täälläkin. Ovat saaneet oppinsa mm. Britanniassa, Saksassa ja USA:ssa. Käyn siis edelleen "ulkomaisella halpaklinikalla" hoidattamassa hampaani. Hyvillä mielin ja kerralla kuntoon periaatteella. ;-)
Hei eikö kenelläkään ole kokemusta tästä asiasta?😮