Jos heräisit ja huomaisit olevasi maailman ainoa ihminen, miten toimisit seuraavien asioiden kanssa?
1. Mistä hankkisit ruokasi?
2. Missä vaatteissa kulkisit?
3. Laittautuisitko enää mitenkään?
4. Miten kuluttaisit päiväsi?
5. Missä asuisit?
6. Miten muuten elämäsi muuttuisi?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olisi helpompaa jäädä ainoaksi ihmiseksi kuin viimeiseksi vaikkapa jonkun 10k ihmisen kanssa, tällöin saisi pelätä, että tulee taisteluita vähäisistä resursseista. Villieläimiä vastaan olisi helpompi puolustautua kuin muita ihmisiä.
Etkö ole kuullut käsitteestä yhteistyö? Tollasella porukalla sais aikaseks jo ihan mukavan yhdyskunnan.
Ja mistä ihmeen ''vähäisistä resursseista''? Teillähän olisi 10 000 ihmisen kesken koko maapallon resurssit, jotka riittävät nyt miljardeille ihmisille.
Jos mun kanssa tulisi Jumboon yhtä aikaa joku säilykkeitä hakemaan, niin minä ainakin pitäisin tilannetta kilpailuna ja olisin erittäin varautunut, enkä ihan suoraan välttämättä edes lähestyisi. Vaikka todennäköisesti toisen suomalaisen kanssa tilanne olisi ihan normipäivä, kun kumpikin vaan välttelisi katsekontaktia ja pitäisi huolen omista asioistaan suu visusti supussa. :D
Vierailija kirjoitti:
Toi spermapankkijuttu oli hauska.
Tyttöjälkeläiset voisi sitten aina hedelmöittää valmiilla spermalla niin kauan kuin sitä riittää. Menisi varmaan monta sukupolvea ennen kuin joutuisi "sukurutsaamaan", mutta silloin geenejä olisi jo aika paljon sekoitettukin.
Ei kai sitä kuin yhden lapsen saisi, jos tuurilla sitäkään? Ei ne spermat voi kovin pitkään jäässä pysyä. Eikö ne ole jossain superpakastimissa? Tietysti jos ihan ensi töikseen virittelee klinikoille/sairaalaan(/minne?) generaattorit niin ehkä sitten, mutta tajuaako sitä siinä rytäkässä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olisi helpompaa jäädä ainoaksi ihmiseksi kuin viimeiseksi vaikkapa jonkun 10k ihmisen kanssa, tällöin saisi pelätä, että tulee taisteluita vähäisistä resursseista. Villieläimiä vastaan olisi helpompi puolustautua kuin muita ihmisiä.
Etkö ole kuullut käsitteestä yhteistyö? Tollasella porukalla sais aikaseks jo ihan mukavan yhdyskunnan.
Ja mistä ihmeen ''vähäisistä resursseista''? Teillähän olisi 10 000 ihmisen kesken koko maapallon resurssit, jotka riittävät nyt miljardeille ihmisille.
Olen varmaan katsonut liikaa zombileffoja, joissa ne vähäiset ihmiset rupeavat tappamaan toisiaan kun taistellaan aseista yms. :D Uskoisin, että turvallisempaa olisi yksin ja seurana vaikka muutama koira, jotka auttavat puolustautumaan villipetoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Hakeutuisin matkustamalla maata pitkin Jerusalemiin.
Mitäpä siellä?
Keräisin kaupoista ruoka, vaate-ja retkeilytarvikkeita. Apteekista varaston, avustavaa elektroniikkaa, sekä paljon kirjoja.
Suuntaisin täältä etelästä johonkin pohjoiseen mökille. Optimaalinen sijainti pitäisi miettiä tarkkaan ja sen mukainen varustus.
Toisaalta myös suunta etelään kiinnostaisi, riippuisi vuodenajasta. Ehkä se olisi plan B.
Opiskelisin, retkeilisin, vaeltaisin ja tutkisin itsekseni.
Päämääränä maatilatukikohdan tyyppinen paikka ja täydellinen omavaraisuus.
Tämä olisi alku.
En tiedä, ensimmäinen ajatukseni oli että mitä tapahtuu lukuisille ydinvoimaloille... Jos käytönvalvojat puuttuvat ja voimalat raksuttaa päällä, niin tulos voi olla aika radikaali.
Minä matkustaisin etelään koirani kanssa. Jos ja kun sähköt katkeavat, olisi fiksumpaa olla jossain muualla kuin Suomessa. Bensaa saisimme autoon ottamalla sitä hylätyistä autoista. Matkustaisimme ilman kiirettä, ja esimerkiksi Italia voisi olla hyvä kohde.
Käyttäisin mukavia vaatteita, söisimme koirani kanssa markettien hyllyjen sisältöjä tyhjiksi ja asettuisimme johonkin kivaan taloon. Yrittäisin opetella maanviljelyä, tappaisin aikaa lukemalla kirjoja ja siemailemalla hyviä italialaisia viinejä. Kun koirastani jättäisi aika, keksisin jonkun kivuttoman tavan päättää päiväni. Ilman seuraa en usko että selviäisin täysjärkisenä edes vuotta, koiran kanssa vähän pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kulta, sut syötäis ensimmäisenä. Tai jos oot nainen, niin pahempaa.
1. Kaupoista säilykkeitä ja suolaa, suolaa, suolaa, hillosokeria, sokeria ja säilöntäaineita, jauhoja, kuivahiivaa. Metsästäisin ja juureksia tarvis varmaan itse viljellä. Omenoita ja marjoja ihmisten puutarhoista. Villivihanneksia. Kai niillä joitain vuosia pärjäis.
2. Tarvis tehdä pieni reissu lähimpään kaupunkiin ja tyhjentää partioaitta ja pari muuta eräliikettä. Merinovillaa, villaa, fjellua, sastaa ja härkilaa tarttuisi mukaan. Kunnon kenkiä ja kumisaappaita kans tulevien vuosien tarpeisiin.
Turkisliikeestä hakisin talvia varten muutaman turkin.
3. En.
4. Kyllä se aika sähköverkon kaatumisen jälkeen kuluisi ihan perusasioiden ympärillä, eli ruuan ja lämmön hankinnassa, selviytymisessä. Pitäisi opetella hurjasti uusia asioita ja käydä etsimässä muutama siperianhusky lisää sekä isompi reki sekä mönkijä ja ehkä hevonen ja kärryt että pääsee kulkemaan sittenkin kun polttoainetta ei enää ole. Pitäisi myös hamstrata panoksia ja aseita. Kaiken sellaisen etsiminen vie aikaa ja poikkeustilanteessa asiat on suunniteltava hyvin.
5. Pitäisi löytää puulämmitteinen talo järvenrannalta, kaivolla, puuhellalla ja leivinuunilla ja rantasaunalla.
6. No kyllähän se aikalailla muuttuisi. Selviäisin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin suihkussa ja hoitaisin tietty perushygienian
Ei sieltä suihkusta vettä tule kuin ehkä viikon ajan. Sitten on pumppaamot rikki eikä sähköäkään ole.
Minä kuolisin alle vuodessa insuliinin puutteeseen.
Voi ei :( Olipa karua lukea tällaista. Olen pahoillani sun puolesta. Taas sitä vaan pitää itse terveyttään niin itsestäänselvänä asiana. Onko insuliini tuorekamaa vai eikö kaikki maailman nykyinen insuliini riittäisi?
Kerro nyt kuitenkin mitä tekisit sen vuoden ajan. Onhan eri asia lähteä kohti ns. maailmanloppua tietäen sen päättyvän vuoden kuluttua, kuin silloin kun tällaista tietoa ei ole.
Ei insuliini säily jääkapissakaan kuin vuoden verran. Itse tekeminen saattaisi onnistua mutta laatu jää sen verran huonoksi että ei sillä juurikaan eletä. Ehkä pysytään juuri ja juuri hengissä.
Varmaan ajelisin prätkällä jonnekin lämpimään.
-- sama
Viinitilalta
Verkkarit / shortsit
Normaali hygienia
Viinitilan hoitoon menisi aika ja elukoitten ruokkimisees ja hoitoon
5. Missä asuisit?
Etelässä jossain Maa-/viinitilalla
Olisin pienessä pierussa päivät pitkät
Jännä huomata miten moni lähtisi toisia ihmisiä etsimään. Mä kyllä luulen että se ihmisten poissaolo tulisi melko nopeasti selville ihan jo noita tarvikkeita kerätessä. Poimisin mä mukaani radion, mutta sen kummemmin en lähtisi toisten etsintään. Olisin varmaan alkujärkytyksen jälkeen vaan tyytyväinen että muita ei ole.
Jossain vaiheessa lähtisin varmaan liikkelle ihan omaksi huvikseni. Sprayaisin Eiffel-tornit ja vastaavat. Patojen räjäyttely oli hyvä idea. Kai sitä jotain tulisi paskottua ihan vaan koska voi ja miksei. Ihmisen rakennelmia siis, luonto saisi viimeinkin elpyä rauhassa.
Kiertelisi kokeilemassa eri asioita. Vaikka ammuskella eri armeijavehkeillä? Kokeilisin, kuinka suuren laivan saisin liikkeelle, ja kuinka pitkälle rantaan sen saisin ajettua. Lääkintätaitoja pitäisi opiskella ja raahata mukanaan hyvää lääkintälaukkua? Metsästykseen voisi paneutua huolella, eri lajeja eri puolilta maapalloa? Tänne pohjolan nurkkaukseen en todellakaan jäisi jotain pirttiä lämmittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaisin tutkimalla lisääntymibiologiaa mahdollisimman pian ja pyrkisin saattamaan itseni mahollisimman pian raskaaksi spermapankkien avulla.
Ja sun lapset lisääntyisi sitten sukurutsaisesti keskenään? Vai tekisitkö niitä vaan omaksi seuraksi, ja jättäisit kärsimään yksinäisyydestä kun itse kuolet?
Ehkä tämä olisi ainoa vaihtoehto siinä kohtaa edes yrittää lajin säilymistä? Se voisi olla lääketiedettä lukemattomalle ihmiselle aika hankalaa hoitaa itseänsä/kumppaniansa raskaaksi vaikka siellä jemmassa spermaa olisikin.
Käyttäisin mahdollisimman pitkään hyväkseni ruokakauppojen sekä elintarviketehtaiden yms varastoja. Toki pyrkisin myös opettelemaan uusien valmistamista.
Riippuisi hyvin paljon siitä missä päin maailmaa olisin. Suomessa olisi pakko käyttää talvivaatteita mutta jossain lämpimällä saarella ei välttämättä mitään.
Tuskin
Nauttimalla elämästä. Tekemällä kaikkea sitä mitä nyt en voi syystä tai toisesta tehdä.
5. Missä asuisit?
Luultavasti koko maailmassa.
No sehän olisi täysi käännös elämässä kun olisi yksin planeetalla. Ehkä se olisi jonkin aikaa mukavaa mutta jossain vaiheessa alkaisi varmaan tulla yksinäistä.
Mereen laittaisin kilometrin verkkoja, teksiin ansoja ja metsästäisin ynnä muuta hauskaa. Viljelisin myös tietenkin.
Omissa vaatteissani. Hölmö kysymys. Myöhemmin varmaan pitäisi oppia tekemään vaatteita itse.
Tottakai, laittaisin joka aamu puuteria nenään ja huulipunaa silmäripsiin.
Varmaan ruuan hankintaan ja chillailemalla. Enköhän mä saisi myös kaikenlaisia muita ideoita.
5. Missä asuisit?
Kotona
No vapaammaksi tietenkin, jos voi tehdä mitä tahansa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaisin tutkimalla lisääntymibiologiaa mahdollisimman pian ja pyrkisin saattamaan itseni mahollisimman pian raskaaksi spermapankkien avulla.
Ja sun lapset lisääntyisi sitten sukurutsaisesti keskenään? Vai tekisitkö niitä vaan omaksi seuraksi, ja jättäisit kärsimään yksinäisyydestä kun itse kuolet?
Ehkä tämä olisi ainoa vaihtoehto siinä kohtaa edes yrittää lajin säilymistä? Se voisi olla lääketiedettä lukemattomalle ihmiselle aika hankalaa hoitaa itseänsä/kumppaniansa raskaaksi vaikka siellä jemmassa spermaa olisikin.
Veikkaan, että kukaan ei alkaisi tee-se-itse munasolupunktiota tekemään. Eiköhän se olisi ihan se perinteinen muumimukimenetelmä siinä vaiheessa sitten. Muutenkin varmaan aika nopeaan pilaantuisi kyseinen kama ympäri maailman, joten aikamoista lottoamista muutenkin että miten kävisi.
Hakeutuisin matkustamalla maata pitkin Jerusalemiin.