Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kasteessa vauvalle kerrotaan, että hän on rakas juuri sellaisena kuin on".. ihan ku sen ikänen paljon tajuaisi

Vierailija
13.03.2019 |

mitä siinä tapahtuu. Aika ontuva syy järjestää ristiäiset.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo, ehkä kasteesta jutellaan myöhemmin lapsen kanssa. Lapset juttelee kavereittenkin kanssa asiasta viimeistään rippikoulu iässä, ja jo pieninä vanhempien kanssa. "MIltä mä näytin kastepäivänä? Ai, että mä vaan sain nimen. Eikä vieraita ollut ollenkaan? Eikö mulla ollut kastepukua? Miksei?"  

Vierailija
2/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteessa vauvalle ei kerrota yhtään mitään. Vauva kastetaan koska Messias kehotti kastamaan. Syy kasteeseen opetetaan lapselle jahka oppii oppimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haloo, ehkä kasteesta jutellaan myöhemmin lapsen kanssa. Lapset juttelee kavereittenkin kanssa asiasta viimeistään rippikoulu iässä, ja jo pieninä vanhempien kanssa. "MIltä mä näytin kastepäivänä? Ai, että mä vaan sain nimen. Eikä vieraita ollut ollenkaan? Eikö mulla ollut kastepukua? Miksei?"  

Oikeastiko kukaan vaivaa päätään omilla kastajaisillaan?

Vierailija
4/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö sitä voi kertoa lapselle ilman että liittää lapsen uskonnolliseen yhteisöön jäseneksi? 

Vierailija
5/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapsen ja vanhemman välillä keskustellaan sellaisestakin, kuinka ihana ja suloinen lapsi oli jo pienempänä esim. kasteessa ja keitä siellä oli, isovanhemmat ja kuka onkaan kummi ja miltä isoveli siinä näyttää jnejne. Sorry jos pahoitin mielesi.

Vierailija
6/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska näitä kysymyksiä pitäisi tulla? Mun lapset tietävät, että heitä ei ole kastettu (ja he muuten tietävät senkin, että nimen saaminen ei liity kasteeseen mitenkään), mutta eivät he ole asiasta tuolla tavalla kyselleet. Miksi olisivatkaan?

Vierailija
7/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapsen ja vanhemman välillä keskustellaan sellaisestakin, kuinka ihana ja suloinen lapsi oli jo pienempänä esim. kasteessa ja keitä siellä oli, isovanhemmat ja kuka onkaan kummi ja miltä isoveli siinä näyttää jnejne. Sorry jos pahoitin mielesi.

Lapsen ja vanhemman välillä keskustellaan monista asioista, mutta en ole koskaan ajatellut, että kasteen "puuttuminen" (miksi lapsi pitäisi kastaa, jos häntä ei halua uskonnollisen yhteisön jäseneksi) olisi jollekulle joku trauma. Sori jos nyt en pahoittanut mieltäni.

Vierailija
8/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ennemmin voisi sanoa että "kastamattomuudella vauvalle kerrotaan, että hän on rakas juuri sellaisena kuin on".

Vierailija
9/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin vanhemmille samoin kuin hautajaiset omaisille.

Vierailija
10/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tuollainen keskustelu tulisi eteen, siihen tietysti vastattaisiin, että äiti ja isä ei usko kirkon oppeihin, eikä sen takia halunneet liittää sinuakaan kirkon jäseneksi. Voit kuitenkin itse lukea ja oppia uskonnoista ja päättää itse, haluatko liittyä kirkkoon vai et.

Vierailija
11/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasteessa vauvalle ei kerrota yhtään mitään. Vauva kastetaan koska Messias kehotti kastamaan. Syy kasteeseen opetetaan lapselle jahka oppii oppimaan.

Ei kehottanut lapsia kastamaan. Täysin harhaoppia on lapsikaste. Ja vieläpä nais"papin" toimittamana. 

Vierailija
12/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jeesus mikä kysymys :D onko ap ihan tosissaan?

Vierailija
13/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että näinkin päin joku. Itse olen jälkikäteen hävennyt kastajaisiani, koska niillä ei ollut mitään funktiota, vaikka prameat puitteet olikin. Mummoni taivutteli vanhempani, ja he kastoivat minut ja ottivat pois kirkosta ennen kouluikää, etten joutuisi uskonnonopetukseen. Olen ottanut nuo kuvat pois albumista ja sanon yleensä ihmisille, ettei minua ole kastettu. Kaste ei luo mitään sidettä, jos sitä ei jo lähtökohtaisesti ole.

Vierailija
14/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuollainen keskustelu tulisi eteen, siihen tietysti vastattaisiin, että äiti ja isä ei usko kirkon oppeihin, eikä sen takia halunneet liittää sinuakaan kirkon jäseneksi. Voit kuitenkin itse lukea ja oppia uskonnoista ja päättää itse, haluatko liittyä kirkkoon vai et.

Kun esikoinen meni kouluun, tuli tietenkin eteen kysymys uskonnonopetuksesta (asun pienellä paikkakunnalla, joten et-ryhmää ei automaattisesti tule). Kysyin lapselta itseltään, kumpaan hän haluaa, ja lapsi valitsi sitten uskonnonopetuksen. Olen myös puhunut lapselle siitä, että voi sitten myöhemmin mennä kasteelle ja liittyä kirkkoon, jos niin haluaa, mutta hän on ehdottomasti torjunut ajatuksen kasteesta, että se siitä pahasta mielestä, jonka kastamattomuus lapselle aiheuttaa.

Vierailija
15/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kehottanut lapsia kastamaan. Täysin harhaoppia on lapsikaste. Ja vieläpä nais"papin" toimittamana. 

Ei millään muotoa kehoittanut olemaan kastamatta, rajannut sitä tämän tai tuon ikäisille. Vieläpä suuttui opetuslapsilleen jotka yrittivät estää lapsia tulemasta hänen tykönsä. "Uskovienkaste" on myöhäissyntyinen pienten lahkojen keksintö millä ollaan olevinaan hieman parempia kuin muut.

Vierailija
16/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin otsikko oli omituinen. Toki vauvan on tärkeä saada kokea että häntä rakastetaan juuri sellaisena kuin on, mutta uskon pystyväni sen näin ateistinakin välittämään..ja ilman kastetta.

Vierailija
17/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lapset ovat mulle erittäin rakkaita juuri sellaisina kuin ovat, vaikka heitä ei kastettu. Minustakin tosi outoa sanoa noin.

Vierailija
18/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia Missio liike aikanaan hyväksyi keskuudessaan molemmat kastekäsitykset, mikä olikin hyvin järkevää olla vääntämättä kättä asiasta. Nostan edellen hattua heille siitä päätöksestä.

Vierailija
19/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokia Missio liike aikanaan hyväksyi keskuudessaan molemmat kastekäsitykset, mikä olikin hyvin järkevää olla vääntämättä kättä asiasta. Nostan edellen hattua heille siitä päätöksestä.

Ja myös Raamatun mukainen päätös, Paavali nimenomaan kehoittaa olemaan riitelemättä asiasta. Riita toki oli tuolloin hieman eri (kastetaanko kirkosta kerran eronneet uudestaan).

Vierailija
20/26 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ennemmin voisi sanoa että "kastamattomuudella vauvalle kerrotaan, että hän on rakas juuri sellaisena kuin on".

Samaa mieltä. Olen ihmetellyt tota mainosta jo pitkään.

Olen kyllä kristitty ja tiedän, että iso osa kristityistä on sitä mieltä, että jokainen menee omasta tahdostaan kasteelle, mutta sitten on nämä muutamat kirkkokunnat, missä on tällainen jäsenyysehto lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi