Laitatko rahaa sijoitusrahastoon?
Jos laitat säännöllisesti joka kuukausi rahaa sijoitusrahastoon, niin kauanko olet laittanut ja paljonko on tullut tuottoa tähän mennessä? Oletko joutunut ottamaan rahoja pois rahastosta, vai jatkatko säästämistä ja hätätilanteessa hankit rahaa esim. pankkilainalla tai myymällä omaisuuttasi? Itselläni on ollut rahasto käytössä 5 vuotta ja vuosituotto on ollut n.20 %. Tilapäiset maksupiikit on rahoitettu omaisuutta myymällä, mutta rahastoon en koske, ennen kuin jään eläkkeelle.
Kommentit (27)
AP:n rahaston tuotto 20% vuosittain, kuluneen viiden vuoden jaksolla. Tuota on itse asiassa hyvin vaikea todeksi uskoa. Miten tuo tuotto on laskettu?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:27"]
AP:n rahaston tuotto 20% vuosittain, kuluneen viiden vuoden jaksolla. Tuota on itse asiassa hyvin vaikea todeksi uskoa. Miten tuo tuotto on laskettu?
[/quote]
CapMan Real Estate 20,3 %
http://www.capman.fi/capman-konserni/rahastot/rahastojen-tuotot
Mä laitan sijoituksiin sijoitussuunnitelman mukaan (sitä enemmän mitä alempana kurssit ovat ja sitä vähemmän mitä ylempänä kurssit ovat). Ostan kuitenkin säännöllisesti lisää. En realisoi (ellei tule joku hätäpakko). Tuotosta en osaa sanoa, ei kyllä tuota 20% vuositasolla ainakaan, mutta plussalla on kuitenkin sijoitukseni ja osinkojakin rapisee taas tänä keväänä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:36"]
[/quote]
[/quote]
Miltä ajalta taulukossa esitetty vuosittainen tuotto on laskettu? Itse en ota siitä oikein selvää, mutta varmaa on se, että se on olennaisesti isompi kuin sinun tuottosi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:36"]
[/quote]
[/quote]
Miltä ajalta taulukossa esitetty vuosittainen tuotto on laskettu? Itse en ota siitä oikein selvää, mutta varmaa on se, että se on olennaisesti isompi kuin sinun tuottosi.
Tarkennettakoon vielä sen verran, että 20% vuotuinen tuotto viiden vuoden ajan tarkoittaisi, että jos on sijoittanut rahastoon 10 000EUR, sijoituksen arvo olisi noussut viidessä vuodessa 24883EUR:oon.
Pistän 100€/kk rahastoihin ja etf:iin vähän fiiliksen mukaan.
Nämä on pitkän ajan sijoituksia ja eläkepäiviä varten, eli ei tule tarvetta realisoida, yllättäviä menoja varten on muita säästöjä.
Asuntolainaa vielä jäljellä, joten sijoittelu on maltillista ja pienimuotoista.
Aloitin 2009, ja taas ollaan plussalla pari sataa euroa.
Lapselle laitan 30-40€/kk 2010 alkaen. Summat on pienempiä, mutta euromääräiset voitot samaa luokkaa kuin omatkin.... Hänelle tuli siis valittua paremmat rahastot??
ei tuommoisista 100e/kk sijoituksista kyllä ole mitään hyötyä, kaikki menee rahaston kuluihin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 16:08"]
ei tuommoisista 100e/kk sijoituksista kyllä ole mitään hyötyä, kaikki menee rahaston kuluihin.
[/quote]
No höpsistä. Jos pistää vaikka 100 e kuussa 30 v, niin kasassa onkin sitten 141 000, jos tuotto on 8%.
Juu :)
Sijoitan varsinkin juuri Skandia Lifen eläkerahastoihin vähintään 500 eur. joka kuukausi. Saan sitten tosi sion läjän rahha eläkkeellä
heh heh
eivät mainosta koskaan noita miinusmerkkisiä korkooja kun säästöt puolittuu vuodessa, kannattaa pitää järki päässä, kun siinä aaltoliikkeessä on myös ne laskut kanssa. suurimmat tappiot tulee kun uskoo että kasvu on ikuista.
terveisiä -90 luvun alusta
Kannattaa sijoittaa Kreikkaan.
t. jykä (lyhyt matikka 6)
Aleksandrialla taisi olla jotain hyviä tarjouksia rahastoista? Kannattaa hyödyntää, vink vink :)
[quote author="melba" time="17.03.2013 klo 16:23"]
[/quote]
No höpsistä. Jos pistää vaikka 100 e kuussa 30 v, niin kasassa onkin sitten 141 000, jos tuotto on 8%.
[/quote]
No ompa mahtavaa!?
[quote author="melba" time="17.03.2013 klo 16:23"]
[/quote]
[/quote]
Ai niin, ja tuossa ei ole kulujakaan sitten muuten huomioitu. Sehän se oli se pointti, katsos.
No pitkässä juoksussa voi hyvinkin saada osakerahastosta esim. 10% tuoton. Kulut on helposti esim. indeksirahastossa 0,5%, joten tuohon 8% tuottoon voi hyvinkin päästä.
[quote author="melba" time="17.03.2013 klo 18:29"]
No pitkässä juoksussa voi hyvinkin saada osakerahastosta esim. 10% tuoton. Kulut on helposti esim. indeksirahastossa 0,5%, joten tuohon 8% tuottoon voi hyvinkin päästä.
[/quote]
Osakerahasto ja indeksirahasto on kaksi eri asiaa. Pointtini oli, että viiden kuluneen vuoden aikana ei kovinkaan monen rahaston keskituotto per annum ole ollut 20% vuosittain. Epäilen vahvasti tätä jo AP:n linkinkin perusteella.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:36"]
Osakerahasto ja indeksirahasto on kaksi eri asiaa.
[/quote]
Anteeksi kuinka? Jos indeksirahasto sijoittaa osakkeisiin, niin kyllä se nyt osakerahasto on silloin.
Ostan osakkeita suoraan ja sijoitan osakeindeksirahastoihin. Vaihtelevasti, tällä hetkellä noin 3000 kuukaudessa. Ei ole omistusasuntoa eikä asuntolainaa.
Tuottoa en ole laskenut; toiseen rahastoon menee 100€/kk ja toiseen 200€/kk
Toinen on "pahan päivän vara" ja toinen eläkesäästörahasto; tämän päivän arvot on n. 8000 ja 5000€ Eläkesäästöjä on vasta muutaman vuoden vanha, toiseen olen säästänyt 10 vuotta mutta aiemmin peinemmän summan/kk