Erityisherkkä Espoolais-äiti ja pienhiukkaset!
Kuka on vastuussa jos perhe sairastuu kun muut polttavat takkaa? Keneltä voin hakea korvauksia?
Takat pitäisi liittää samaan kieltolistaan kuppinuudeleiden, ilmapallojen ja lasten rääkymisestä raivostuvien ihmisten kanssa!
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luolamiehet selviytyivät? Ajatelkaa pienhiukkasten määrää kun ei ollut muuta valon ja lämmön lähdettä kuin tuli!
entä savupirtissä päreen valossa? on muotia huolestua pienhiukkasista. kaksikymmenttä vuotta sitten oli muotia vaihtaa hampaiden aamalgaamit muoviin. puhelimen säteily ei ole muotia kun kaikki hienopierut haluavat sellaista käyttää.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…,
kvg....
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaallahan on tapana poltaa pääsiäiskokkoja. Ja kun siellä päin ollaan, pitää toki olla komiampaa kuin krannissa (eli naapurissa, naapurikylässä). Siksipä ainakin minun nuoruudessani kokkoa kasattiin koko kylän voimin ja kranniin päin näkyvyyttä tehostettiin sillä että isännät osallistuivat kisaan tuomalla vanhat traktorin renkaansa. Komiasti näkyi savu jopa naapuripitäjän puolelle. Ja hengissä ollaan vieläkin.
Tuota taustaa vasten espoolaisäidin huoli tuntuu hieman ylimitoitetulta.
Teillä on sitten Pohjanmaalla pääsiäinen joka päivä? Tai ainakin 4-5 kertaa viikossa? On on tosiaan komiata...
Ihmisiä kuolee Euroopassa enemmän ilman epäpuhtauksiin kuin tupakointiin. Haitalliset pienhiukkaset vähentävät eliniästä keskimäärin 2 vuotta. Eurooppalainen sydänlehti julkaisi viime viikolla aiheesta tieteellisen artikkelin.
Nämä pienet molekyylit tunnetaan nimellä PM2.5, ja ne tunkeutuvat keuhkoihin ja sieltä edelleen verenkiertoon ja eri elimiin. Eli kyse ei ole vain allergikkojan ja muiden erityisherkkien psyykkisestä oireilusta. Sanoisin, että herkät ihmiset ovat kuin kanarialinnut hiilikaivoksessa: he tunnistavat, milloin hengitysilma alkaa käydä vaaralliseksi.
WHO määrittää PM2.5 raja-arvoksi 10 μg/l hengitysilmaa. Tämä ylittyy mennen tullen tiettyinä vuodenaikoina - ja jokseenkin koko ajan kaupunkien keskustoissa, missä liikennettä ruuhkaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Espoolaisäidit jaksaa nillittää milloin mistäkin :D.
Meidän lapsuudenkodissa oli pelkästään puulämmitys. Kaikki ollaan ihan terveitä, minä ja mun kolme sisarusta. Ja maalla oli ihan yleistä päivittäin lämmittää leivinuunia vähintään, enkä ole kyllä mitään tutkimusta nähnyt tai lukenut, että tuo olisi vaarallista.
Maalla se onkin aivan eri asia, kun asutaan väljästi. Asun tällä hetkellä itse maalla ja poltan puuta satunnaisesti kuten myös naapurini tekevät. Ei haittaa savut.
Mutta tiheillä omakotialueilla ne haitat tuntuvat ihan eri tavalla. Kokemusta on siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä uskaltanut kirjoittaa omalla nimellään. Alapeukkua.
Minä kyllä luulen, että valitus julkaistiin nimimerkillä ihan vain, koska toimitus ajatteli, että tätä ihmistä on suojeltava kertakaikkiselta omalta tyhmyydeltä.
Valitus julkaistiin ylipäätään, koska näin vaalien alla on vaalittava kansaa kitkeriltä, vaalipäätöksiin mahdollisesti vaikuttavilta kirjoituiksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luolamiehet selviytyivät? Ajatelkaa pienhiukkasten määrää kun ei ollut muuta valon ja lämmön lähdettä kuin tuli!
Kysytkö tosissasi? Googlaappa "luolamiehen keski-ikä". Auttoiko ymmärtämään?
Mikä vika luolamiehen iässä? Eikö nää uusimmat tutkimukset oo todenneet, että ikää on määritetty väärin ja ihmiset eli 70-vuotiaiksi ihan keveesti ennen kaupungistumista, joka tauteineen ja puutteineen romahdutti eliniän?
Nykyisin eletään 80 vuotiaiksi ihan kaupungeissakin.
Ja omien teinipoikien elinikäodote on pikkusen vaille 90, yhdellä jopa yli.
Eipä tuolla ole väliä. Sitä mukaan kun vanhenee niin elinikäodote nousee koska tiedetään että henkilö on ollut kuolematta nykyisen ikäänsä asti.
Ihanko oikeasti joku rupeaa kitisemään takankäytöstä, ei hemmetti mihin tää maa on menossa.
"Minähän sauhutan juuri niin paljon kuin haluan!!!! Naapurit voivat painua vit,t, uu.n! Ei kiinnosta PÄTKÄÄKÄÄN jos joku kärsii savusta tai kuolee keuhkosyöpään! MINULLA ON OIKEUS saastuttaa juuri niin paljon kuin haluan!!! Seuraavaksi aion polttaa vanhan patjan takassa! HAISTASTAKAA KAIKKI MUUT IHMISET VI.,TT,U!"
Tuo näyttää olevan palstalla asenne. Muiden ihmisten terveys ei kiinnosta yhtään.
Silppu kirjoitti:
Meillä poltetaan kaikki roskatkin eikä kuerrätetä tai viedä seka jätteisiin. Tervetuloa vaan tuolle äidille pöyristymään meille. Haju on välillä melkoinen kun jätteet palaa mökin pihalla isossa keossa
Tämä selittääkin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Minähän sauhutan juuri niin paljon kuin haluan!!!! Naapurit voivat painua vit,t, uu.n! Ei kiinnosta PÄTKÄÄKÄÄN jos joku kärsii savusta tai kuolee keuhkosyöpään! MINULLA ON OIKEUS saastuttaa juuri niin paljon kuin haluan!!! Seuraavaksi aion polttaa vanhan patjan takassa! HAISTASTAKAA KAIKKI MUUT IHMISET VI.,TT,U!"
Tuo näyttää olevan palstalla asenne. Muiden ihmisten terveys ei kiinnosta yhtään.
Kyllä tuo patjan poltto takassa haittaisi eniten sinun omaa terveyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
No ne taisikin kuolla kolmekymppisinä :D
Koulun ja päiväkodin vieressä oli talo jossa poltettiin roskia aina aamulla , kun vein lasta päiväkotiin ja koululaiset kulki kouluun. Olen ihan varma, että se oli tarkoituksellisesti tehty. Se haisi niin pahalle, että varmasti oli muovia ja muuta myrkkyä mukana. Vuoden jälkeen vaihdoin päiväkotia ja lapset meni eri kouluun. En tiedä miten homma jatkui ja puuttuivatko naapurit asiaan.
Muuttakoon sieltä keskustaan, siellä ei takkoja ole. Pakokaasuja tietysti liikenteestä, mutta siitä ei kannata nillittää kun itsekin joutuu liikkumaan. Siihen tässä tähdätään, että kaikki tulisijat on saatava haittaverolle. Sillä se maapallo pelastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulun ja päiväkodin vieressä oli talo jossa poltettiin roskia aina aamulla , kun vein lasta päiväkotiin ja koululaiset kulki kouluun. Olen ihan varma, että se oli tarkoituksellisesti tehty. Se haisi niin pahalle, että varmasti oli muovia ja muuta myrkkyä mukana. Vuoden jälkeen vaihdoin päiväkotia ja lapset meni eri kouluun. En tiedä miten homma jatkui ja puuttuivatko naapurit asiaan.
Hahaha! Kiitos ideasta. Itse asun myös päiväkodin vieressä ja se väätävä kirkuminen on raastanut hermojani jo vuosia. Ja ennen kuin joku rutisee niin talomme oli paikalla jo ennen päiväkotia.
Taidan alkaa polttamaan autorenkaita takoissa ja saunan pesässä joka päivä 8.00-16.30 välisenä aikana.
Taidanpa laittaa takkaan elämänlyhennystulet naapurille. Piruuttani sytytän alta.
On niillä Espoossa ongelma! Me täällä Helsingissä kärvistellään nyt maaliskuussa kun on katkua ja hiekkaa ilma täynnä. Eikä sille mitään tehdä koska Vapista ei haittaa.
Ehkä niitten kantsis muutta takaisin sinne missä lähmipään taloon on väh 100 m ja kunnon hiilinielu välissä.
"Logic clearly dictates that the needs of the many outweigh the needs of the few."
-Spock
Ihan todellinen ongelma ja esimerkiksi joillakin Hgin pientaloalueilla todettu jopa viranomaisen toimesta, mutta arvatenkin omakotitalojen omistajat ärsyyntyy esillenostamisesta, koska vetää hintatasoa alemmas, tälläkin palstalla lienee niitä yksi jos toinenkin.
Pahimmillaan silloin kun talot ryppäässä notkelmassa missä ilma ei juuri vaihdu, ja talojen savupiiput voivat olla jopa alle 20 metrin välein, siinä tarvitse edes mitään mittauksia, pelkällä nenätuntumalla havaittavissa.
Tänään rillataan avotulella makkaraa ja lämmitetään paljua ja saunaa. Erityisherkät naapurit vaan kouristelee kantapäät maata hakaten ja vaahto suistansa pursuten.
Ja omien teinipoikien elinikäodote on pikkusen vaille 90, yhdellä jopa yli.