Kiinnostaako miestäsi kodin siivoaminen?
Meillä mies imuroi 2x/vkossa, muuta ei hänen mielestään tarvitse tehdäkään. Tosin imuroi hyvin ja myöskin pölyt pinnoilta mutta kuitenkin. Esim ns erityis-siivouksille ei näe tarvetta eikä pese vessaa tai kylppäriä jos en erikseen muistuta. Eikä nihkeäpese lattioita tai tomuliinalla niitä pyyhi. Pyykkihuoltokaan ei innosta paitsi että tyhjentää joskus pyykkejä narulta ja ottaa pois.
Kodin pintojen korjaaminenkaan ei kiinnosta, antaa vaan laastien tippua, seinämaalien repsottaa, listojen reunojen hajota jne.
Minä en jaksaisi kaikesta tuosta stressiä ottaa ja niistä huolehtia, niinpä olen antanut noiden repsottavien asioiden myöskin olla.
Huoh kun vituttaa!
Kommentit (18)
Ei kiinnosta eikä minuakaan. Onneksi on varaa kodinhoito/siivouspalveluihin. Toki perussetit hoidetaan yhdessä. Vastaus ap:lle EI kiinnosta, mut ollaan onneksi samanlaisia:)
Mun mieheni on asunut yksin nuorempana, juuri kotoa muutettuaan, mutta sen jälkeen pitkissä suhteissa. Ja uskallanpa olettaa että sellainen parikymppinen opiskelijanuorukainen ei paljon ole kotitöihin panostanut.
Eli minäkin veikkaan, että jotain tuollaista voi olla tässä takana. Toisaalta miehen vanhempien siisteyskäsityksen tuntien on ihme, että hän on oppinut noinkin siistiksi. Hänen vanhemmillaan on siis paitsi sekaista niin oikeasti likaista. Eli sen verran täytyy antaa kredittiä kyllä, mutta paremminkin voisi olla. -4
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 13:51"]
Mites teillä jotka koette olevanne vetovastuussa kodin askareista, onko mies asunut pitkään omillaan jossain vaiheessa elämäänsä? Meillä ei ja veikkaan että siitä on osittain kyse.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 11:40"]
Yhtä paljon kuin minuakin eli ei yhtään. Mutta pakko mikä pakko.
[/quote]Sama täällä.
Ei kiinnosta minuakaan, pidän outoina ihmisiä, joille siivous on joku harrastus ja erityisen kiinnostuksen kohde.
En voi sanoa, että kiinnostaa siivoaminen, mutta siivoaa, sillä emme nauti sotkuisesta talosta. On armeijan leivissä ja jopa on minua yhdessä asiassa tarkempi, vaatekaapin järjestyksestä :)
Kyllä mieheni siivoaa, tietysti, mutta ei nyt varsinaisesti ole siivoamisesta kiinnostunut. Huomaa kyllä tarpeen ja tarttuu usein toimeen. Enpä ole varmaan montaa kertaa mitenkään häntä ohjeistanut siivoamaan, ja olemme olleet yhdessä 14 vuotta.
Yhtä paljon kuin minuakin eli ei yhtään. Mutta pakko mikä pakko.
Miestäni kiinnostaa minua huomattavasti enemmän jokapäiväinen siisteys, minua taas enemmän ne harvinaisemmat pikkurempat...
Ei kiinnosta, ei tosin minuakaan. Hän hoitaa ruokahuollon joten aika pitkälti olen hoitanut sitten tämän siivouspuolen, huvitti tai ei.
Minuakaan ei kiinnosta vähääkään mitkään rempat. Mies on huomattavasti aktiivisempi siivouksen suhteen. Eli siis hän siis siivoaa enemmän. Pyykin haluan pestä itse, koska olen tarkka väreistä.
No, meillä miestä ei kiinnosta ruokahuolto(kaan) tippaakaan joten kaikki ruokalistojen suunnittelu, ruoanlaitto yms on minun vastuullani. Toki hän sitten auttaa pilkkomisissa yms jos pyydän mutta ruokaa hän ei varsinaisesti tee, ikinä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 11:43"]
Ei kiinnosta, ei tosin minuakaan. Hän hoitaa ruokahuollon joten aika pitkälti olen hoitanut sitten tämän siivouspuolen, huvitti tai ei.
[/quote]
No sulla on, Ap, ihan loistomies. Vaihtaisin sen omaani milloin vain. Miehesi imuroi 2 kertaa/vk ja pyyhkii pinnat. Mun mies ei tee mitään siivousta, vaikka on työtön ja mä olen kokopäivätyössä. Sotkee sitten senkin edestä, ja suuttuu jos sanon siivouksesta.
No onhan se toki hyvä asia, että mies tosiaan suunnittelee ja pitkälti toteuttaakin ruoat (autan, jos pyytää, mutta yleensä lipeän muihin kotihommiin kun hän alkaa tehdä ruokaa, juurikin siksi että minä ne muuta hommat joka tapauksessa joudun hoitamaan).
Mutta on sekin välillä ärsyttävää, että hänellä on vain yksi osa-alue josta huolehtia, minulla taas kärjistetysti sanottuna kaikki muut (kyllä mies jonkin verran muita hommia tekee, oma-aloitteisestikin, mutta ei ihan hirveästi). Siis perussiivouksen ja pyykinpesun lisäksi kaiken maailman jääkaapin pesu, pesukoneen puhdistus, kaappien järjestely, poisheitettävien vaatteiden lajittelu, parvekekalusteiden huolto ym. pikkuasiat.
Eli mies on sen verran putkinäköinen että näkee vain sen tällä hetkellä välttämättä tehtävän homman, ei muuta. Pyykkiäkin pesisi jos puhtaat vaatteet loppuisivat, mutta en ole päästänyt tilannetta siihen asti. :) Eikä koskaan poimi vaikka ohimennessä lattialta jotain sinne pudonnutta, kuten minä. Kengät jättää myös keskelle eteistä ja takin tuolikarmille olohuoneeseen, kun on niin tottunut tekemään. Eli joudun jonkin verran siivoamaan myös hänen jälkiään, mikä lähinnä vituttaa. Näitä olen hänestä pikku hilja yrittänyt kitkeä, hieman jo tuottaa tulosta mutta ei voi sanoa että ihan ideaalitilanteessa oltaisiin vielä.
-4
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 11:52"]
No, meillä miestä ei kiinnosta ruokahuolto(kaan) tippaakaan joten kaikki ruokalistojen suunnittelu, ruoanlaitto yms on minun vastuullani. Toki hän sitten auttaa pilkkomisissa yms jos pyydän mutta ruokaa hän ei varsinaisesti tee, ikinä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 11:43"]
[/quote]
[/quote]
Ei kiinnosta todellakaan. Kaikki kodin askareet tiskaamisesta ja siivoamisesta terassin "huoltoon" lähtevät mun aloitteesta, mies ei vaan jotenkin osaa ajatella tuollaisia asioita. Nimenomaan tuon nelosen mainitseman putkinäköisyyden olen mäkin diagnosoinut, eli tehdään vaan se mille on aivan akuutti ja välitön tarve. Siispä mies kyllä pesee pyykkiä (jos vaatteensa on likaisena) ja kokkaa (mutta arvatkaa vaan siivoaako kokkaamisen jäljet...).
Mites teillä jotka koette olevanne vetovastuussa kodin askareista, onko mies asunut pitkään omillaan jossain vaiheessa elämäänsä? Meillä ei ja veikkaan että siitä on osittain kyse. Eli ei ole koskaan oppinut olemaan yksin vastuussa kodin ylläpidosta kun on tosi nuorena muuttanut avokin kanssa asumaan jne. Mä taas olen asunut yli 10 vuotta itsekseni ennen yhteenmuuttoa miehen kanssa, joten mä olen ehtinyt sisäistää että tiettyjä asioita vaan pitää tehdä vaikkei niille just akuuttia tarvetta olisikaan. (Esim. terassikalusteiden ottaminen talveksi varastoon -toki jos on rahaa niin voi ostaa keväällä uudet, mutta vähänkään fiksumpi ihminen kyllä huolehtii ne suojaan ettei ne mene talven aikana pilalle. Tällaisia asioita mies ei tajua ajatella sitten tippaakaan, varmaan on aina ollut joku muu taloudessa joka on kantanut vastuun tällaisista jutuista.)
Ei laisinkaan siivoa, ei edes näe paskoja lattialla. Imuroi kyllä, jos pyydän, ja silloinkin katsoo ällistyneenä, missä täällä muka on likaista (minä olen ehtinyt tavallisesti ahdistua jo useita päiviä villakoirista ja hiekanmuruista). Tiskikoneen hoitaa pyytämättä ja joskus laittaa pyykkikoneenkin pyörimään, varsinkin jos on pestävänä jotain sen omia hikisiä remppavaatteita. Ruuanlaitto on meillä jaettu niin, että minä kokkaan arkena, mies viikonloppuisin. Mies meillä enemmänkin rakentaa tätä taloa ja korjaa autot, joten olen ihan oma-aloitteisesti ottanut itselleni enemmän näitä kotihommia. Jos on miehellä pitkään luppoaikaa, komennan hänet kotihommiin, ja nöyrästi kyllä tekee. Putsaa oman pikkuvessansakin (pyynnöstä).
Mitä väliö kiinnostaako vaiko eikö. Siivous on kuitenkin hoidettava. Aikuisena joutuu tekemään asioita jotka eivät aina kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 14:09"]
Mitä väliö kiinnostaako vaiko eikö. Siivous on kuitenkin hoidettava. Aikuisena joutuu tekemään asioita jotka eivät aina kiinnosta.
[/quote]
No sepä, ongelma onkin jos mies ei ole vielä tätä asiaa sisäistänyt.
up