mitä sauvasekoittimella oikein voi tehdä???
Kommentit (21)
Vatkainosalla vispaa kerman näppärämmin kuin perusvatkaimella.
Smoothien, kermavaahtoa, soseuttaa keittoja ym.
no käytättekö kovinkin uesin sellaista?
minä käytän ehkä kerran vuodessa, soseutan joululaatikoihin juureksia.
ap
Sosekeittoja, juuressoseita, smoothieita. Lisäosia voi tietysti olla vaikka leikkuri, vatkain ja raastin. Käytän joka päivä vähintään kerran, aamiaisen tekoon. Pienen kokonsa takia näppärä ja helppo puhdistettava.
Sosesoppa, marjasoseet, omppuhillo ja joululaatikot.
Kätevä näihin, mutt harvakseltaan tarvitsen. Syksyllä omena-aikaan ihan ehdoton.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 19:35"]
no käytättekö kovinkin uesin sellaista?
minä käytän ehkä kerran vuodessa, soseutan joululaatikoihin juureksia.
ap
[/quote]
Joka päivä teen lounaaksi smoothien. Tosin blenderi olisi ostoslistalla.
Meillä käytetään usein, tehdään paljon sosekeittoja, ja välillä myös hedelmäsoseita, smootheja ja kervahaatoa (jos pieni määrä), oisko tomaattipestoakin sillä tehty.
Salaatti kastikkeita ei kuulemma ole muut hyviä,teethän sitä meille?
Vaikka mitä mutta vibraattorina se on vähän huono.
Ylläolevien lisäksi soseutan sillä raa'at sipulit kun teen lihapullia/mureketta. Mies ei tykkää sipulinpaloista pullistaan ja minä taas en syö pullia ilman sipulia.
En ole käyttänyt juuri muuhun kuin vauvan ruokiin. Kermavaahdon vatkauksessahan se on tosi huono, sähkövatkaimella tai käsin vatkatessa tulee kuohkeampaa kermaa - sauvasekoihin lyö kermaan liihan kovaa ja rikkoo jo muodostuneet ilmakuplat ja kerma jää tiiviimmäksi. Omenasoseenkin teen vanhan ajan veivattavalla soseuttimella, koska se tekee puhtaampaa sosetta.
Vauvan soseita varten se ostettiin ja siihen käyttö on jäänyt. Mutta koska vie vähän tilaa, niin tuolla kaapissahan se on. Hyvin harvoin käytetään, mutta kieltämättä siitä on hyötyä voileipäkakun täytteen tekemisessä.
No sosekeittoja, kastikkeita, levitteitä, tahnoja, pestoa...
Käytän todella usein. Teen paljon hummusta ja muita paputahnoja, ja usein soseutan tuoreita tomaatteja kastikkeeseen jne. En todellakaan tulisi toimeen ilman.
Käytän usein, ainakin kerran pari viikossa.
Karppia marjapuuroa, juuressoseita, majoneesia, marjasosetta partiksen päälle, smoothieta, proteiinipirtelöä...
Käytän jonkun verran. Lähinnä seuraaviin:
- tahnojen ja kastikkeiden valmistus, esim. pesto, hummus, tapenade
- keittojen soseuttaminen
- kerman, valkuaisten tms vatkaus - tähän ei edes tarvi mitään erityistä vatkainterää, normaalilla sekoitusterällä onnistuu mainiosti, en ole viitsinyt erillistä vatkainta hankkiakaan
(Smoothien minä sen sijaan teen tehosekoittimessa, kun siitä tulee vähemmän pestävää - pelkästään se sekoitusosa, kun sauvasekoittimen käytön jälkeen joutuu pesemään sekoittimen ja astian jossa on sekoittanut. Mulla on semmoinen kätevä pieni, yhden ison lasillissen kokoinen pöytätehosekoitin).
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 21:57"]
En ole käyttänyt juuri muuhun kuin vauvan ruokiin. Kermavaahdon vatkauksessahan se on tosi huono, sähkövatkaimella tai käsin vatkatessa tulee kuohkeampaa kermaa - sauvasekoihin lyö kermaan liihan kovaa ja rikkoo jo muodostuneet ilmakuplat ja kerma jää tiiviimmäksi. Omenasoseenkin teen vanhan ajan veivattavalla soseuttimella, koska se tekee puhtaampaa sosetta.
Vauvan soseita varten se ostettiin ja siihen käyttö on jäänyt. Mutta koska vie vähän tilaa, niin tuolla kaapissahan se on. Hyvin harvoin käytetään, mutta kieltämättä siitä on hyötyä voileipäkakun täytteen tekemisessä.
[/quote]
Tää lähinnä kertoo käyttäjän taitamattomuudesta kuin sauvasekoittimen kyvyistä.
Mies tekee joka ilta banaani-marja-pirtelönsä, minä sosekeiton kerran, pari viikossa. vaahdot, taikinat, pernamuusit vaahdotan vatkaimella. Meillä onkin sellainen malli, että sauvasekoitin-pää on vatkaimen lisäosa.
Vauva on vasta 4kk, mut tuskin tehdään ruokia hälle sauvasekoittimella. Sormiruokaa ja muussaus joko haarukalla tai suuremmat määrät perunasurvimella.
Minäkin teen sillä paljon kaikkia tahnoja - pestot, hummusta, tapenadea jne. Niitä syödään meillä usein. Lisäksi smoothiet, marjasoseet jälkiruokiin jne. Kikhernepihvien massaan jne. Sitähän tarvitsee keittiössä vaikka mihin. Toki myös sosekeittoon ja vauvanruokiin.
hummusta, yrttimausteöljyjä salaateille
sosekeittoa, smoothieta, pirtelöä