Voiko olla raskausdiabetes, vaikka vauvat alle kolmikiloisia?
Eli voiko olla mahdollista, että olisi raskausdiabetes, vaikka vauvat ovat olleet normaalikokoisia, ehkäpä jopa pieniä eli selvästi alle kolmekiloisia?
asia tuli mieleen, sillä odotan kolmatta ja lasten välissä nuo käytännöt on muuttuneet. Silloin sokerirasitus tehtiin vain ylipainoisille ja vanhoille ensisynnyttäjille. Nyt mulle ei olisi tulossa rasitustakoetta, sillä ikää on vielä alle 35 ja kun aiemmissa raskauksissa ei ole ollut todettua raskausdiabetesta (kun sitä ei ole koskaan tutkittukaan)
Pitäisikö mun pyytää silti rasitusta? Jos olisin ensisynnyttäjä, niin nykyään siihen laitettaisiin automaattisesti. Aiemmissa raskauksissa eiollut koskaan sokerit plussalla ja mässäilinkin kyllä sitten antaumuksella kaikki herkut (painonnousu kummassakin 10-12 kg).
, mutta jos RaDi olisi piilevänä, niin olisi ihan kiva tietää nyt, että osaisi parantaa elintapoja ihan tulevaisuuttakin ja vauvaa ajatellen. Onko kellään tietoa?
Kommentit (13)
Luulen, ettei sinun tarvitse pyytää, että pääsisit tuohon rasituskokeeseen, koska se tehdään nykyisin melkein kaikille odottajile.
Edelliset raskautesi voivat olla erilaisia kuin tämä. Mutta miksi pyytäisit koetta? Etrkö voi hyvin?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 15:35"]
Miksi ihmeessä epäilet raskausdiabetesta? Muistaakseni se aiheuttaa vauvojen pienempää painoa.
[/quote]
No ei, jos verensokeri on koholla--> sikiölle enemmän energiaa--> kasvaa
Mutta siis. Onhan se mahdollista sinänsä, itselläni raskausdiabetes joka kerran ( 4 raskautta) vaivasi, kolmessa pysyi ruokavaliolla kurissa ja viimeisessä vasta tarvitsin loppuraskaudessa insuliinia. Lapset kaikki olleet keskiarvopainoisia. ELi siis voi sairastaa mutta jos sokerit pysyy kurissa niin ei lisää lapsen kasvua, kai lapset voi sitten olla pienikokoisia jos geneettisestikin olisivat.
En mitenkään erityisesti epäile, mutta tiedän monien saaneen diagnoosin, vaikka virtsassa ei ole ollut sokereita ja vaikka eivät ole olleet ylipainoisia.
Nyt mietin, että pitäisikö pyytä sokerirasitukseen pääsyä, että asia varmistuisi.
AP
En mitenkään erityisesti epäile, mutta tiedän monien saaneen diagnoosin, vaikka virtsassa ei ole ollut sokereita ja vaikka eivät ole olleet ylipainoisia.
Nyt mietin, että pitäisikö pyytä sokerirasitukseen pääsyä, että asia varmistuisi.
AP
Tämä mennee vierestä, mutta ehkä auttaa jotenkin?
Itse olen hoikka (171/60), mutta ekassa raskaudessa todettiin raskausdiabetes. Aloitin tiukan ruokavalion. Lapsi syntyi tasan 3.5-kiloisena.
Toisessa raskaudessa odotin kaksosia, ja diabetesta ei ollut. Seurasin hieman syömisiä siitä huolimatta. Lapset syntyivät ennenaikaisina ja ovat hyvin hoikkia nyt 4-vuotiaina.
Yritän ehkä sanoa, että kaikenlaisia tapauksia voi olla, ja me ihmisethän emme ole mitään koneita. Diabetes voi siis iskeä myös ihan hoikallekin ja lisäksi ainakin erikoislääkärin mukaan raskaudet ovat erilaisia eri naisilla ja jokainen raskaus on omanlaisensa. TOSIN, ymmärtääkseni yleensä yhdellä naisella taipumus joko on tai ei ole.
Nro 2 taas kirjoitti omiaan, jos on hoitamaton raskaudiabetes, lapset tyypillisesti kasvavat liian isoiksi ja siinä on osa syystä, miksi se on aina otettava vakavasti.
Nro 3.
Melkein kaikillehan se nykyään tehdään, mutta mun tilanteessa ei. Kuten Käypä hoito sanoo:
Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40–vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.
Mutta asiaa ei siis ole koskaan tutkittu, koska aiemmin säännöt oli eri. Nyt mietin, kannattaisiko silti pyytää lähetettä?
AP
No ei niitä rasitustestejä huvikseen tehdä vain siksi, että joku haluaa! Kyllä siinä oireet tulee, jos on raskausdiabetes.
Joku vimma saada diagnoosi???
Mulle tehdään sokeriraristuskoe, vaikka edellinen lapsi painoi 3,2kg, olen reilusti alle 40 vuotta enkä sairastanut raskausdiabetesta viime raskaudesta. Ainoa "syntini" on siis, että bmi oli 26 kun raskaus todettiin ja vaikkei paino ollut noussut kuin 1 kg raskauden puoliväliin mennessä, niin joudun sokerirasitukseen.
Ei oireita välttämättä ole. Mulla kaksi raskautta takana ja nyt kolmas menossa. Tokassa olin rasituksessa, kun kerran pissa näytti sokeria. Tulos normaali, ei diagnoosia. Vauva painoi 3,1 kg. Nyt täällä päin aika rutiinina tehdään rasitus ja yllätys oli, kun yksi arvo ylittyi ja diagnoosi tuli. En ole ylipainoinen. Hoitona ruokavalio. Vauvan kokoarvio normaali. Minusta hyvä, kun tuli ilmi, niin olen "hoidossa".
10:lle, höpöhöpö siinä mitään oireita välttämättä ole. Ja niitä rasituksia tehdään nimenoman "huvikseen" nykyään, monissa kunnissa ihan kaikille odottajille ja siihen on hyvä syykin. 50 % raskausdiabeetikoista on täysin vailla riskitekijöitä (esim. ylipaino ja sukurasite) ja silti sen moni saa. Näin ollen RD:tä ei voida seuloa kattavasti kohdistamalla rasituksia vain ns. riskiryhmiin.
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena: Kyllä voi syntyä pieniä tai normaalipainoisia vauvoja, vaikka olisi RD. Itselläni oli sokerit kuukausia pahasti pielessä, vaikka päinvastoin laihduin läpi raskauden lähes loppuun asti kestäneen pahoinvoinnin takia. Sokerirasituksessa oli kaikki 3 arvoa ohi viiterajojen. Oli pikkaisen dilemmaa, kun ei muutenkaan meinannut saada syödyksi niin olisi pitänyt ruveta vielä hiilareita rajoittamaan... Viimeisen raskauskuukauden olin sekä iltainsuliinilla että ateriainsuliineilla. Jättivauvalla peloteltiin ja pysyväksi jäävällä diabeteksellä, mutta toisin kävi. Lapsi oli 3,3 kg eikä hänelle tullut minkäänlaisia verensokerin laskuja synnytyksen jälkeen vaan hienosti pysyivät. Samoin itsellä normalisoituivat sokerit synnytyksen jälkeen.
-Joka raskauden alkaessa olin ylipainoinen 20-30kg. ( raskauksia 3)
-Joka raskaudessa olin sokerirasituksessa, ja vaikka en niissä "jäänyt kiinni", minut laitettiin vuorokausisokerikäyrään osastolle, ei korkeita sokereita niissäkään
-joka raskaudessa painoni tippui, ei noussut ( lihoin taas imetysaikana)
- Lapset 3320g, 3140g ja 3300g
ja nyt en enää muista mikä pointtini oli kun aloin kirjottaa :-)
Miksi ihmeessä epäilet raskausdiabetesta? Muistaakseni se aiheuttaa vauvojen pienempää painoa.