Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajan päätös nostaa vuokraa, meneekö ihan lakipykälien mukaan?

Vierailija
12.03.2019 |

Mitä on raati tästä mieltä:

minulla on vuonna 2004 allekirjoitettu vuokrasopimus, johon on kirjattu, että joka vuoden maaliskuussa vuokraa tarkistetaan ja mahdollisesti nostetaan ns. elinkustannusindeksin mukaan. Yleensä korotus on ollut jotain kympin luokkaa, muutaman vuonna vuokra on pysynyt ennallaan ja jopa muutaman sentin laskenut.

Nyt vuokranantaja ilmoittaa, että koska maksaa asunnosta vastiketta ja veroja, tuottonsa on hyvin maltillinen, ja sen takia nostaa nyt vuokraa ns. indeksin ulkopuolelta.

Tämä on jo toinen kerta, kun vuokraa korotetaan mielestäni vähän keinotekoisesti.

Onko vuokranantajalla oikeus nostaa vuokraa oman mielensä mukaan? Nostanko elämän?

Korpeaa jotenkin tuo kommenttinsa siitä, mitää kuluja hänelle omistusasunnostansa koituu. Alunperin vuokra oli sopimuksentekovuonna alhainen, mutta jos ei osaa hinnoitella huoneistoaan, turha mielestäni itkeä, jos voitto nyt ei mieletön ole.

Samalla tavalla voisin sanoa, että en nyt kuule voi ottaa korotusta vastaan, kun on tässä vaikka mitä muuta menoa, esim vesimaksu, kotivakuutus, sähkö....

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mukaan mennään mitä vuokrasopimuksessa lukee, muu ei ole mahdollista.

Vierailija
2/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uusi vuokra ei ole sinusta kohtuullinen, voit muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uusi vuokra ei ole sinusta kohtuullinen, voit muuttaa.

No johan oot närkki. AP

Vierailija
4/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ymmärsinkö oikein, olet saanut asua normitasoa halvemmalla pidempään ja nyt ärsytää kun joutuu luopumaan siitä edusta?

Vierailija
5/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopimuksen mukaan mennään

Vierailija
6/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyinen indeksiperustainen vuokrasopimus pitäisi ensin irtisanoa ja allekirjoittaa uusi, uusin korotusehdoin??

Vierailija
7/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vuokrasopimuksen mukaan mennään. Itse olen aina kirjannut sopimuksiin vuokrankorotusperusteeksi yhtiövastikkeen (sis. hoito- ja rahotusvastikkeen) muutoksen, jolloin oma tuotto ei pienene taloremonttien tullessa. Vuokralaisen kannalta tuo elinkustannusindeksiin sitominen on ilman muuta parempi vaihtoehto 😊

Vierailija
8/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki nostaa älämölön asiasta, mutta samalla kannattaa alkaa katselemaan uutta asuntoa. 

Millainen irtisanomisaika sopparissa on?

Vierailija
9/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaile vuokraasi. Jos on yli keskivuokran niin muuta pois, jos alle niin suostu korotukseen.

Lain mukaan hän ei voi poiketa sopimuksestanne, mutta voi irtisanoa monellakin perusteella.

Vierailija
10/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuokralainen kieltäytyi vuokrankorotuksesta, sopimuksessa 3kk:n irtisanomisaika.

Vuokralainen ulos ja uusi sisään.

Vierailija
11/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyinen indeksiperustainen vuokrasopimus pitäisi ensin irtisanoa ja allekirjoittaa uusi, uusin korotusehdoin??

Paitsi ettei tuo kelpaa nykyisen sopimuksen irtisanomisperusteeksi.

Vierailija
12/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vuokralainen kieltäytyi vuokrankorotuksesta, sopimuksessa 3kk:n irtisanomisaika.

Vain jos korotus on sopimuksen mukainen.

Vierailija
13/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyeasti vuokranantaja voi korottaa vuokraa myös sopimuksen ohi, jos asunnon vuokrataso on selkeästi jäänyt jälkeen. Tosin vuokralainen voi kiistää tämän ja asia ratkaistaan lopulta oikeudessa oliko vuokrananatajalla oikeutta nostaa vuokraa.

Tällaisista korotuksista on ilmoitettava hyvissä ajoin eli yleensä yhtä paljon etukäteen, kun mikä on vuokrananatajan irtisanomis aika. 

Tällaisen korotuksen tulee olla kohtuullinen eli enintään 15% vuodessa.

Ja aiheeseen pari linkkiä.

https://www.realiaasuntovuokraus.fi/ajankohtaista/vuokrankorotus-saako-…

https://www.minilex.fi/a/saako-vuokranantaja-yksipuolisesti-korottaa-hu…

Vierailija
14/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä tuo maailmaa kaada. Ja sille kateelliselle, joka illkkuu, että olen vuosia asunut liian halvalla ja nyt itkettää: no se on voivoi, ei ole minun tehtäväni vuokraustilanteessa ennakoida tulevia lamavuosia ja kertoa vuokraajalla, että nyt kuule lähtee halvalla.

Vuonna 2004 vuokra oli 890, nyt noiden oma-aloitteisten vuokrannostojen jälkeen 1277. Että maksanko nyt sitten varmasti tarpeeksi asumisestani, hä?

Ilman keinotekoisia nostoja vuokra olisi noin 1100.

Voin toki muuttaa ja muutankin, elämäntilanne alkaa olla tätä suosiva. Toisaalta tykkään asua tossa ja lähellä kaikkea.

Asunto on sellainen, että ennen minua yrittivät kuukausitolkulla saada vuokrattua. Mielestäni se, että olen siivosti tuossa asunut noin 15 vuotta ja vielä läpi putkiremontin, saisi painaa jonkinverran vaakakupissa. Kesää vasten jos vuokralaisen irtisanoo, saa todnäk odotella pitkälelle syksyyn uusia, samaan vuokraan taipuvia ihmisiä. AP

Vierailija
15/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot cowis. Ihana valtafantasia.

Vierailija
16/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asumisen taso merkittävästi parantunut? Onko tehty remontteja?

Vierailija
17/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eipä tuo maailmaa kaada. Ja sille kateelliselle, joka illkkuu, että olen vuosia asunut liian halvalla ja nyt itkettää: no se on voivoi, ei ole minun tehtäväni vuokraustilanteessa ennakoida tulevia lamavuosia ja kertoa vuokraajalla, että nyt kuule lähtee halvalla.

Vuonna 2004 vuokra oli 890, nyt noiden oma-aloitteisten vuokrannostojen jälkeen 1277. Että maksanko nyt sitten varmasti tarpeeksi asumisestani, hä?

Voin toki muuttaa ja muutankin, elämäntilanne alkaa olla tätä suosiva. Toisaalta tykkään asua tossa ja lähellä kaikkea.

Asunto on sellainen, että ennen minua yrittivät kuukausitolkulla saada vuokrattua. Mielestäni se, että olen siivosti tuossa asunut noin 15 vuotta ja vielä läpi putkiremontin, saisi painaa jonkinverran vaakakupissa. Kesää vasten jos vuokralaisen irtisanoo, saa todnäk odotella pitkälelle syksyyn uusia, samaan vuokraan taipuvia ihmisiä. AP

Vuokranantajalle pitkäaikainen siististi elävä vuokralainen on lottovoitto. Häntä ei kannattaisi savustaa ulos liiallisilla vuokrankorotuksilla. Yksikin tyhjä kuukausi ilman vuokralaista syö helposti koko vuoden vuokratuotot. AP:n vuokran tasoa en osaa kommentoida kun ei ole tarkempaa tietoa asunnon koosta, kunnosta ja sijainnista.

Vierailija
18/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalle pitkäaikainen siististi elävä vuokralainen on lottovoitto. Häntä ei kannattaisi savustaa ulos liiallisilla vuokrankorotuksilla. Yksikin tyhjä kuukausi ilman vuokralaista syö helposti koko vuoden vuokratuotot. AP:n vuokran tasoa en osaa kommentoida kun ei ole tarkempaa tietoa asunnon koosta, kunnosta ja sijainnista.

Tyhjä kuukausi ei syö 8,3% vuosituotosta, ei vuosituottoa. 

Tarkistin, että indeksin mukaan tuon vuokran pitäisi olla noin 1100€/kk, kuten aloittaja kirjoitti. Vuokraa voi hyvän vuokraustavan mukaan nostaa 15%, jos asuntoa on perusparannettu. Se voisi olla tuo putkiremontti, jolloin vuokra olisi tuo aloittajan mainitsema 1277€.

Lisäkorotukset voi sitten riitauttaa, mutta silloin vuokranantaja todennnäköisesti irtisanoo vuokralaisen ja ottaa sen omaan tai jonkun sukulaisensa käyttöön.

Vierailija
19/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, asiallisille ja asiattomille :-)

Nielen siis kiukkuni ja suostun korotukseen. Kyseessä on 66 neliön kaksio kantakaupungissa, keittiö alkaa olla jo vähän vanhentunut koneineen, mutta tosiaan kylppäri ja wc ja käyttövesiputket ja viemärit remontoitu pari vuotta sitten.

AP

Vierailija
20/20 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot cowis. Ihana valtafantasia.

No noin se toimii.  Miksi vuokranantajan pitäisi ottaa takkiin jos asunnolle on ottajia jotka ovat valmiita maksamaan pyynnin?