Vauva herää päiväunilla vartin välein. Miten saan sen nukkumaan heräämättä kesken?
Vauva 7 kk on aina herännyt päiväunilla ollessaan vartin (tai joskus 10 min) välein. Uudelleen ei nukahda itsekseen, vaan pitää mennä heijaamaan vaunuja tms. nukuttamaan uudelleen, ja uudelleen nukuttamisessa menee 15-20 min. Yöt nukkuu ihan hyvin, herää kerran yössä ja nukahtaa itse uudelleen. Yöllä nukkuu kuitenkin vain 9 tuntia, niin tarvitsisi päiväunia muutaman tunnin verran vähintään. Ja päivisin on usein aika väsynyt.. Ei herää mihinkään meteliin, koska täällä on hiljaista, ei myöskään ole liian kuuma eikä kylmä, syötän ja röyhtäytän ennen päiväunia ja vaihdan vaipan. Miten saan sen opetettua nukkumaan päivällä edes tunnin heräämättä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauva nukkuu kun hänet laitetaan sänkyynsä, eikä reakoida jokaista kitkahdusta, vaan annetaan lapsen nukkua rauhassa. Jos opetat heijaamiseen, olet siinä kiinni vuositolkulla. Järkikin sanoo, että pienikin lapsi tarvitsee unirauhan.
Et tiedä asiasta mitään. Esimerkiksi minä olen yrittänyt kuopukseni kanssa kaiken saadakseni hänet sänkyyn päiväunille. Unikoulut, jopa huudatukset, aivan kaiken. Ei nukahda niin ei nukahda. Vaikka edellisistä unista olisi yhdeksän tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksi oli kolmesta lapsesta tuollainen ja heräsi n.10- 15min välein päiväunilta ja sitä kesti niin kauan kuin nukkui päiväunia.
Ja heräsi jokaiseen rapsahdukseen päiväunilla. Muuten veteli pitkiä yöunia.Koska vauva lopetti sitten ne päiväunet kokonaan? Ap
Nukkui pätkä päiväunia varmaan tuonne 4-5v asti, muuten oli päivällä väsynyt ja kiukkuinen.
Oli muutenkin "vaativa" vauva, oli kiinni kuin iilimato, aina katseyhteys, nukkui 10-15min pätkissä päiväunia, ruoka piti olla sekunnilleen jne. Ja lapsi oli meidän kolmas.
Eka ja toka lapsi oli jo syntyessään helppoja, nukkuivat pitkiä päiväunia, ei haitannut, jos ruokaa saivat 5min päästä, viihtyivät lattialla jne. tuntui, että saan päivällä tehdä omia juttuja ihan rauhassa, mutta kolmas lapsi ei antanut hetken rauhaa, kun aina piti olla vähintäin katseyhteys ja viihtyi sylissä ja ihokontaktissa.
Nyt kaikki on jo koululaisia ja muistot vain.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat ovat yksilöllisiä. Ehkei tämä yksilö tarvitse päiväunia, kun nukkuu öisin niin hyvin ja pitkään.
Tämä. Minulla oli vauva, joka nukkui parin tunnin päiväunet, alkoi nukkua täydet yöunet 8kk ikäisenä. Silloin alkoi olla hankalaa saada päiväunille, mutta onnistui vielä.
Kun lapsi oli 1v1kk, en saanut enää mitenkään päiväunille. Nukutin ja tappelin parhaimmillaan 4h, mutta ei suostunut nukahtamaan ja kiukutteli ja tappeli. Totesin sitten, että en aio pakottaa, ettei iltanukahtaminen mene samanlaiseksi. Ihan normaali 4v tuosta on kasvanut.
Mun kuopus ei nukkunut vaunuissa ulkona, koska heräsi autojen ääniin. Jos vauva ei nukahda päivällä sisälle omaan sänkyynsä, mitäs jos kokeilisit vaunuissa sisälle?
Kuulostaa meidän esikoiselta. Yritin kaikkeni, mutta lapsesta ei koskaan tullut mitään hyvää päivänukkujaa. Maksimissaan nukkui tunnin, usein vain 20 minuuttia. Muutama keino auttoi vähän:
-nukutin tissille kainaloon meidän parisänkyyn ja sai ottaa päikkärit siinä. Torkuin myös itse tai luin tai selasin puhelinta. Pienestäkin heräämisen merkistä hyssytin heti uneen ja pikkuhiljaa unen kesto vähän piteni.
-jossain vaiheessa kokeilin jättää sinne parisänkyyn itsekseen nukkumaan ja se toimikin jonkun aikaa
-vauva vaunuihin, pikku lenkille ja kun vauva nukahtaa niin vaunut sisälle. Nukkui jostain syystä parhaiten sisälämpötilassa makuupussissa ulkovaatteet päällä. Heräsi hikisenä, mutta nukkui.
-valkoista kohinaa päälle puhelimesta. Nukkui paremmin pienen taustametelin kanssa.
-yöunille aikaisemmin. Heräsi silti aamulla samaan aikaan, mutta ei ollut päivällä niin väsynyt.
Kaikesta huolimatta päikkärit jäi pois reilun vuoden ikäisenä, eivät saaneet päiväkodissakaan nukkumaan kun aloitti sen reilu 1,5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat ovat yksilöllisiä. Ehkei tämä yksilö tarvitse päiväunia, kun nukkuu öisin niin hyvin ja pitkään.
Tämä. Ja tästä jaksavat muistuttaa kaikki suurperheen vanhemmat, jos lapsia enemmän kuin kolme ja siksi eivät hanakasti anna ohjeita, toisin kuin 1-2 lapsen vanhemmat.
Jokainen vauva on yksilö, myös perheessä jossa vanhempia lapsia. Se mikä pätee yhteen ei enää päde toiseen.
Vai onko joku kuullut 7 lapsen äidin antavan tarkkoja ohjeita, miten vauva saadaan nukkumaan 1-2h päikkärit? Tuskin.
Mun molemmat vauvat nukkuivat päiväunet pätkissä. Päädyin sitten siihen tulokseen, että se nyt vain kuuluu mun lasten vauva-aikaan, että heräilevät. Oppivat sitten ajan myötä nukkumaan. Kokoajan on muuttunut parempaan suuntaan. Ovat nyt 1v2kk ja 2v7kk. Nyt isompi lapsi on jo varsin varma nukkuja. Ei juurikaan heräile yöllä eikä päivällä. Pienempikin nukkuu jo selvästi pidempiä pätkiä kukn esim. vielä muutama kuukausi sitten. Molemmat nukkuvat samaan aikaan, yhdet päikkärit + yöunet.
Ole onnellinen että lapsesi nukkuu yöt, ja nukahtaa itse yöllä.
Itsellä kohta kolme vuotias joka herää joka yö ja tulee viereen jossa sitten potkii ja pyörii.
Viimeksi nukkunut koko yön kaksi kuukautta sitten. Viime vuonna oli yksi kuukausi jolloin nukkui 15 yötä, sen jälkeen ei ole niin tapahtunut.
Ei nukahda itsekseen illalla vaan minun tulee olla huoneessa ja välillä pitää kädestä, kestää1/2h-40 min. Ei voi poistua huoneesta vaan silloin tulee itkua joka ei laannu, eikä nukahda itsekseen.
Mutta kokeile josko jää röyhtäykset pyörimään, eli röyhtäytä kun herää.
Meillä saattaa herätä illalla juuri röyhyihin.
Päiväunet nykyään 35-40 min, nukkui vaivana vieressäni helposti 2h, yksinään vaunuissa tai sängyssään aina vain 1/2h kerrallaan. Niitä oli jossain vaiheessa 3 ja vähitellen yhden vuoden iässä vähenivät yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen että lapsesi nukkuu yöt, ja nukahtaa itse yöllä.
Itsellä kohta kolme vuotias joka herää joka yö ja tulee viereen jossa sitten potkii ja pyörii.
Viimeksi nukkunut koko yön kaksi kuukautta sitten. Viime vuonna oli yksi kuukausi jolloin nukkui 15 yötä, sen jälkeen ei ole niin tapahtunut.
Ei nukahda itsekseen illalla vaan minun tulee olla huoneessa ja välillä pitää kädestä, kestää1/2h-40 min. Ei voi poistua huoneesta vaan silloin tulee itkua joka ei laannu, eikä nukahda itsekseen.
Mutta kokeile josko jää röyhtäykset pyörimään, eli röyhtäytä kun herää.
Meillä saattaa herätä illalla juuri röyhyihin.
Päiväunet nykyään 35-40 min, nukkui vaivana vieressäni helposti 2h, yksinään vaunuissa tai sängyssään aina vain 1/2h kerrallaan. Niitä oli jossain vaiheessa 3 ja vähitellen yhden vuoden iässä vähenivät yhteen.
...siis vauvana, mutta on kyllä ollu iso vaiva kun on huono nukkuja. Mitään omaa rauhaa ei ole ollut päivisin kun lapsi ei nukkunut yksinään edes tuntia.