Miten pitää pokka aspa-työssä?
Sanotaanko nyt niin, että olen myyjänä eli asiakaspalvelutyössä. Aika ajoin tulee asiakkaita, joiden ulkoinen habitus jo kertoo että heidän ei pitäisi edes olla meidän asiakkaitamme (ihan omaksi parhaakseen). Välillä asiakkaassa voi olla myös muita piirteitä, jotka vaikeuttavat ns. pokan pitämistä huomattavasti.
Miten te muut aspa-työtä tekevät saatte pidettyä naaman peruslukemilla tilanteessa kuin tilanteessa? Onko teillä jotain mantroja, mielikuvia tms?
Kommentit (27)
Asuakaspalvelutyötä hyvin erilaisissa paikoissa tehneenä, en jotenkin käsittänyt ap:n ongelmaa.
Miksei mua ikinä pienessäkään määrin edes hetkellisesti hymyilyttänyt yksikään asiakas?
Liekö mulla ja ap:llä hyvin erilainen kasvatus. Mut on kasvatettu kunnioittaan muita ihmisiä.
Palstalla on näköjään paljon ihmisiä jotka eivät ymmärrä lukemaansa. Ei vastata kysymykseen mutta jeesustellaan Captain Obvious-argumenteilla ketjun täydeltä. Hämmentävää sakkia olette.
Ihan samalla tavalla, kun minä pidän pokan asiakkaana toimittaessani asioita jonkun semidebiilin tai oudon aspan kanssa. Aspa-hommathan ovat sellaisia, joihin kaikenlaiset tyypit pääsevät yrittämään. Se pokka vain pidetään. Siinä sulle vinkkiä. Vimeksikin, kun aspa laski taskulaskimella (kyllä!) että olen velkaa kolmisen sataa euroa, vaikka oikea summa oli alle kaksisataa, niin ihan rauhallisesti pyysin vain laskemaan uudestaan. Toiselle yrityksellä onnistui. Aspojen kanssa pitää vain olla rauhallinen ja kärsivällinen.
Sanoisin, että AP on väärässä työssä. Itselläni ei hermot kestäisi joitakin asiakkaita, joten en ole aspassa. Jo sisäisten asiakkaiden kanssa olen joutunut ristiriitaan, johon on sekaantunut sitten esimiehet. Kunnioitan todella paljon ihmisiä, jotka kykenevät kuuntelemaan esim. täysiä huutavia asiakkaita tyynen rauhallisesti, ja kun asiakas on saanut pahan mielensä purettua, on asiaa alettu käsittelemään asiallisesti. Itse en pystynyt seisomaan vieressä, kun alkoi puskemaan kommentit ulos suusta.
Mulle on käynyt noin että myyjä katsonut päästä varpaisiin, muistaakseni kysyin cittarissa jotain tuotetta joka ei vielä heille ollut tullut.
Mies myyjä katsoi päästä varpaisiin ja sanoi että se on aika kallista.
Meinasin sanoa, että niin, sulla ei ole siihen varaa toisin kuin minulla.
Mutten halua olla töykeä toisin kuin eräät. Vapaalla on kiva pukeutua rentoihin vaatteisiin toisin kuin töissä joutuu pukeutumaan siististi.
IT-huuman aikoihin tuttu automyyjä tilitti, kun joutui tarkkaan miettimään millaiselle nuorelle antoi kalliin auton koeajoon ja kuinka sitä palveli, kun näitä nuoria IT-miljonäärejä alkoi olla liikenteessä enemmänkin. Enää ei riittänyt, että asiakas oli hyvin pukeutunut ja yli 30 vuotias.
Vantaa?