Erityislapselta ei saa hetkenkään rauhaa- koko ajan uusia "temppuja"
Rasittava tapaus ja jatkuvasti liikkeessä + stimuloi itseään eri tavoin näkyvästi. Jossen jatkuvasti vahdi, sattuu ja tapahtuu vähän liikaakin.
Tänään oli ruoaksi lihakastiketta. Lapsi söi mielestäni normaalisti, korjasi astiansa ja meni leikkimään. Jonkun ajan päästä kuulin yskimistä ja korinaa, juoksin katsomaan mistä oli kyse: lapsi oli meinannut tukehtua lihanpalaan, jonka oli "säilönyt" poskeensa salaa! Hienoa, minä kun kuvittelin että eskari-ikäinen selviäisi edes ruokailusta ilman että minun pitäisi vahtia, jääkö suuhun pyörimään pala possua...onneksi ei tukehtunut, mutta moitteet sai kyllä.
Sen lisäksi että uusia ongelmatilanteita tulee koko ajan vastaan, lapsi ottaa takapakkia kehityksessä samaan aikaan. On alkanut unohtamaan että vessa pitää vetää siellä käymisen jälkeen ja että vessaan mennään ennen ruokailua enkä kesken kaiken, suu täynnä ruokaa. Päivällistä ennen kysyin "onko sinulla vessahätä?", lapsi mietti ja pudisti päätään. Minuutin istui pöydässä ja sitten syöksyi pissalle. Huokaus. Onko tämä aina tätä..?
Kommentit (6)
Kuule mä pyyhin vielä 11v. pyllyä ja pesen hänet. Muitakin omituisia juttuja hänellä. Moni eskarilainen ei muista vetää vessaa vaikka on ihan terve. Sä olet tosi vaativa lapsen suhteen. No sulle tekee hyvää vain saada elää sen erityislapsesi kanssa.
Ei noi mitään erityislapsen piirteitä ole, ihan tavallinen eskarilainen. Odotahan kun koulu alkaa niin sitten vasta se temppuilu alkaa tosissaan.
Terveisin ihan tavallisen 7v lapsen äiti.
Mulla on pari pykälää vaikeampi lapsi, eikä voi olettaa mitään, vaan kaikki tekeminen on valvottava ja autettava kädestä pitäen. Sitä se vaan on, omaa lasta on hoidettava tasan niin paljon kuin lapsen kehitystaso vaatii.
No ei kaikkia vaikeuksia tuosta viestistä käy ilmi, on niitä paljon muitakin...tuntuu vaan, että pää hajoaa kun ei yhtään voi luottaa omaan lapseensa ja vaikka tämä näyttää ns. normaalilta, on kuitenkin kehitystasoltaan jossain taaperoiden tasolla! :(
oppinut osin huomion hakuun, johtuen tilanteestanne tai seurausta siitä. ymmärrän toki, koska itselläänkin on ollut. mutta nämä tapaukset vaan tahtoo tottua "muiden pyöritykseen" myös siinä samalla salakavalasti. ja joo, tiedän että on pakko vahtia!!!!!
No minustakin nuo kuulostavat aika tavallisilta jutuilta. Mitenkään erityislapsia ja heidän asettamiaan haasteita väheksymättä monet tavislapsetkin osaavat olla tosi väsyttäviä, eivät ole keskenään samanlaisia. Tai ehkä heiltä vain puuttuu diagnoosi ;) Minulla on 9- ja 5-vuotiaat lapset, joista isompi vie enemmän energiaa, on enempi oltava silmät selässä ja ennakoitava asioita. Ja on muuten ihan totta, että tällainen vaativa lapsi saa helposti vääränlaista huomiota, joka on toiselta lapselta pois. Mutta tosiasia vaan on se, että lasta pitää esim. vahtia tasan sen verran kuin tarvii, vertailu on turhaa. Parempaan päin tässä mennään, kaiketi...