Mistä lähteä liikkeelle, jos epäilee että aikuisella olisi ADD/ADHD-oireita?
Missä siis ko. ongelmaa lähdettäisiin selvittelemään? Ihan tk:sta vai voiko suoraan ottaa yhteyttä johonkin?
Ongelmat siis olleet aina, mutta vasta nyt lähdettäisiin (ehkä) niitä selvittelemään kun vaimon voimat hoitaa perheen arkea alkaa olla vähissä.
Nettitestien yms. mukaan oireet ja ongelmat voisi viitata ADD:hen.
Enpä tiedä tekisikö tuolla tiedolla mitään, ehkä olisi vaimona ja äitinä helpompi kestää miehen unohteluja ja arjen hallitsemattomuutta jos sille olisi jokin muu syy kuin pelkkä laiskuus/tyhmyys.
Kommentit (5)
Lisään, että ensin varmaan suljetaan muut vaihtoehdot pois
Minä haluaisin tietää kuinka kauan diagnoosin saamisessa menee (asun Helsingissä). Olen 35-vuotias ja en koe enää pärjääväni ilman lääkkeitä. Kaikkeni olen yrittänyt, mutta nyt tarvitsisin sen diagnoosin ja lääkkeet mahdollisimman nopeasti. ADD-diagnoosin saan varmasti, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta kuinka nopeasti sen nopeimmillaan saa ja miten?
Kiitos jos joku osaa auttaa!
Itse menin työterveyslääkärin kautta yksityiselle psykiatrille. Aikuinen ei aina tarvitse neurologista tutkimusta, koska osaa itse kuvailla oireitaan.
Jos varaa, niin menkää yksityiselle puolelle. TK.n puolelta kuullut aika huonoja juttuja. Kaivakaa kaikki vanhat koulun (ala-aste) todistukset mitä löytää ja kirjatkaa oireita etukäteen paperille.
http://www.adhd-liitto.fi/ Tuolta löytyy apuja ja rekisteröitymisellä pääsette keskusteluihin, joista voi kysyä suosituksia esim lääkäriä koskien. Itse käyn Tikkurilan Diacorin Sami Leppimäellä. On erikoistunut aikuisten keskittymishäiriöihin.
Tsemppiä! Diagnoosi itsessään helpottaa jo olemista ja elämistä, kun kaikelle käsittämättömyydelle vihdoin löytyy syy!
Itse menin työterveyslääkärin kautta yksityiselle psykiatrille. Aikuinen ei aina tarvitse neurologista tutkimusta, koska osaa itse kuvailla oireitaan.
Jos varaa, niin menkää yksityiselle puolelle. TK.n puolelta kuullut aika huonoja juttuja. Kaivakaa kaikki vanhat koulun (ala-aste) todistukset mitä löytää ja kirjatkaa oireita etukäteen paperille.
http://www.adhd-liitto.fi/ Tuolta löytyy apuja ja rekisteröitymisellä pääsette keskusteluihin, joista voi kysyä suosituksia esim lääkäriä koskien. Itse käyn Tikkurilan Diacorin Sami Leppimäellä. On erikoistunut aikuisten keskittymishäiriöihin.
Tsemppiä! Diagnoosi itsessään helpottaa jo olemista ja elämistä, kun kaikelle käsittämättömyydelle vihdoin löytyy syy!
Voi varmaan mennä suoraan yksityiselle neurologille, tai sitten TK:n lääkärilta tai psykiatrilta lähete. Luulisin.