WTF?!Itella avasi kirjeen ja hävitti kuitit?
Postin lähettäjä yllättyi: Itella avasi kirjeen ja hävitti kuitit
12.3.2013 33
Vesa Mäkinen
HELSINGIN SANOMAT
Itella avaa päivässä satojatuhansia kirjeitä, skannaa sisällön ja lähettää sen digitaalisesti vastaanottajalle.
Vakuutusvirkailijan viesti oli lyhyt mutta vaikuttava: Irja Ijäksen kirje oli avattu postissa ja lääkekuitit olivat kadonneet korvaushakemuksesta.
Avaamisen syy oli se, että hakemus ja kuitit skannataan postissa sähköiseen muotoon. Ijäkselle kirjeiden avaamisesta ei ollut kerrottu sen enempää kuin sisällön skannaamisestakaan.
Asia selvisi Ijäkselle, kun vakuutusvirkailija soitti ja kertoi tapahtuneesta.
"Suutuin ihan kauheasti", helsinkiläinen rouva Ijäs kertoo.
"Rauhoituin sitten nopeasti. Osaava virkailija pystyi heti kertomaan, mistä oli kyse."
Virkailija selitti Ijäkselle, että vakuutusyhtiö oli tehnyt sopimuksen postia kuljettavan Itellan kanssa lähetysten digitoinnista. Kuitit oli tarkoitus lähettää liitetiedostoina Ijäksen korvaushakemuksen mukana.
Digitointia varten Itellan työntekijät olivat avanneet kirjeen. Sen jälkeen niiden kohtalosta ei ole tietoa.
Kirjeen aukaisu tuli Ijäkselle yllätyksenä kuten monelle muullekin.
Se ei kuitenkaan ole kovin poikkeuksellista.
"Päivässä käsitellään satojatuhansia lähetyksiä", kertoo Itellan palvelu- ja jakelujohtaja Minna Tuominen.
Kyse ei myöskään ole uudesta ilmiöstä. Lähetyksiä on skannattu ja lähetetty eteenpäin sähköisenä vuosia. Postilla on skannaussopimus kymmenien yritysten kanssa.
Ijäs oli valokuvannut omat kuittinsa ennen lähettämistä. Se oli onni, sillä alkuperäisiä kuitteja tai niistä skannattuja tiedostoja ei löytynyt enää mistään.
Kun kuitit pääsivät perille, lääkekorvaukset lähtivät Ijäksen tilille.
Jos vakuutetulla ei ole kopioita kuiteista ja ne katoavat, hänen on vaikea todistaa olevansa oikeutettu vakuutukseen. Ijäksen kuittien katoaminen ei ole ainutkertainen tapaus.
"Kun ihmiset käsittelevät niitä, virheitä voi sattua", Tuominen sanoo.
Minna Tuominen ei kommentoi, reagoiko Itella sellaiseen tilanteeseen jotenkin. Hän vetoaa liikesalaisuuteen.
"Se on yrityksen ja asiakkaan välinen asia."
Itellassa asiakkaiden kirjeitä avaavat ja niiden sisältöä skannaavat ihmiset, jotka ovat tehneet salassapitosopimuksen. Tuomisen mukaan he myös saavat erillisen koulutuksen siitä, mitä salassapitovelvollisuus käytännössä tarkoittaa.
Jaa artikkeli:
Kommentit (13)
Ottakaa aina kuiteista kopioit. Joku ääliö voi räjäyttää sen postilootan jonne kuoren tiputitte. Kerran näin, kun yön aikana auto oli törmännyt postilaatikkoon ja kirjekuoret lenteli pitkin tienpieliä.
Luulisi, että esimerkkitapauksessa olisi kysytty myös sen henkilön suostumus, jonka tietoja Itella ja vakuutusyhtiö käsittelevät. Ymmärrän kyllä hyvin rouvan suuttumuksen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 17:23"]
Ottakaa aina kuiteista kopioit. Joku ääliö voi räjäyttää sen postilootan jonne kuoren tiputitte. Kerran näin, kun yön aikana auto oli törmännyt postilaatikkoon ja kirjekuoret lenteli pitkin tienpieliä.
[/quote]
Eikö olisi parempi, että saisi lähettää kopiot, koska vakuutusyhtiön ei nykyisin tarvitse hyväksyä kopioita, jos postilaatikon räjähdys vie alkuperäiset.
Aika ihme touhua, itse otan aina kopiot kaikesta noista, mutta jos kaikki ei ota, sitte se on mennyttä...
Ei kai kenellekään voi olla yllätys, että kirje avataan? Se kait lienee kirjeen lähettämisen peruajatus, että se jossakin vaiheessa avataan ja sen sisältöön tutustutaan?
Ne kirjeet avataan tietenkin koneella ja joku Itellan työntekijä sitten lajittelee ne kirjeessä olevat paperit. Siinä voi "vahingossa" kuitti jos toinenkin päätyä silppuriin.
Voihan ne kuitit mennä hukkaan vaikka vakuutusyhtiössäkin, ihminen kai sielläkin on kuoria avaamassa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:35"]
Ei kai kenellekään voi olla yllätys, että kirje avataan? Se kait lienee kirjeen lähettämisen peruajatus, että se jossakin vaiheessa avataan ja sen sisältöön tutustutaan?
[/quote]
Luulin, että menee perille vakuutusyhtiöön, kun sinne kerran sen lähetän (osoite) ja postimaksun maksan. Jos olisi maantieteellisesti jo siellä minne se on lähetetty, ei ehkä ne kuitit voisi kadota niin helposti? Jos Itella käsittelee kaikenmaailman muidenkin yhtiöiden kuitteja, on mahdollisuus hukata kuitit paljon suuremmat, kuin jos yhteen yhtiöön laitetut kuitit skannataan yhdessä paikassa.
Eikös kuitit pysty pyytämään apteekista uudelleen?
Ongelma on se, että aina vaaditaan vain ja ainosataan ne alkuperäiset kuitit. Sitten kun ne hukkuu :(
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:39"]
Eikös kuitit pysty pyytämään apteekista uudelleen?
[/quote]
Tässä tapauksessa kyse lääkekuiteista, jossakin muussa sitten taas muista. Ei niitä kuitteja uusia saa vaikka matkavakuutukseen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:38"]
Voihan ne kuitit mennä hukkaan vaikka vakuutusyhtiössäkin, ihminen kai sielläkin on kuoria avaamassa.
[/quote]
Mutta tässä tapauksessa ne kuitit eivät koskaan edes saapuneet sinne vakuutusyhtiöön vaan joutuivat välikäden eli Itellan kadottamiksi.
MInä lähetän nykyisin aina tuollaiset kirjeet ilman liitteitä. Sitten tulee kysely, että missä ne on ja vastaan, että ne on lähetetty, etsikää itse. Itellaa siitä syytetään, mutta minulla täytyy olla mielellään alkuperäiset tallessa (siis ne alkuperäiset, jotka jo piti laittaa kuoreen) eli oikeastaan pitäisi aina pyytää 3 alkuperäistä kuittia: yhdet vakuutusyhtiöön kadotettaviksi, toiset kadonneiden tilalle lähetettäviksi ja yhdet omiksi.