Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitelmissa vuoden omakustanteinen "sapattivapaa"

Vierailija
10.03.2019 |

Olen säästänyt jo viime vuoden, ja näyttää siltä että kun säästän vielä tämän vuoden loppuun, saan säästöön 15000 €.

Olen laskenut menojani nyt vuoden verran, elänyt tosi säästeliäästi, (lähestulkoon kituuttamalla), ja näyttää siltä että pärjään noin tonnilla kuussa, eli sapattivuodeksi tarvisin 12000 €. Säästän silti vielä 3000 € ylimääräistä, jos tuleekin jotain yllättävää. Mitään tukia en aio hakea.

Ensi vuoden alusta ajattelin sitten irtisanoutua työstäni. Uskon, että sapattivuoden jälkeen löydän kyllä uudestaan vielä töitä, mulla on ammatti jossa on työvoimapula.

Sapattivuoden ajattelin vaan rauhoittua, ikäänkuin 40v. lahjaksi itselleni. Vetää henkeä, olla lasten kanssa (viimeiset ajat siihen, alkavat olla isoja).
Kuntoilla, tavata enemmän ystäviäni ja sisaruksiani.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko saman tehneitä/tekeviä paikalla..?

Ap

Vierailija
2/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs vika vuorotteluvapaassa on, kun haluat irtisanoutua? Saisit rahaakin joka kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus. Tekisi itselläkin mieli. Vuorotteluvapaata en voi osa-aikaisena käyttää, mutta töissä olen ollut putkeen 5 pv./viikko jo yli 20 vuotta.

Säästössä olisi sen verran kohta, että voisin toteuttaa juuri tuolla 1000 e/kk meiningillä.

Vierailija
4/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin vuorottelun (vanhoilla 10 työvuoden ehdoilla), maksimit opintovapaat ja maksimit pari vuotta virkavapaata. Julkisella kun olen niin ei tarvinnut irtisanoutua. Työmotivaatio katosi kyllä niiden vuosien aikana lopullisesti, kun elämässä ehti muuta ja mielekkäämpääkin. Kävi höplästi ja vapaa-ajasta tuli rahaa arvokkaampaa, ilmeisesti lopullisesti.  Nykyään teen osa-aikatyötä, meillä työterveys oikein suosittelee sitä jaksamisen takia.

Vierailija
5/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä opintovapaa? Voisit pitää nykyisen työpaikkasi ja hakea aikuiskoulutustukea. Toki sinun pitäisi suorittaa jotain opintoja, mutta ne voi valita hyvin vapaasti.

Vierailija
6/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen samaa. Pidin puolen vuoden vuorotteluvapaan joka jäi tavallaan "kesken". Ensi talvena aion jatkaa omakustanteisesti.

Vierailija
7/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te tyrkytätte ap:lle vuorottelu- tai opintovapaata, jos ap kertoo haluavansa pitää sapattivuosen ja haluaa rahoittaa sen omilla säästöillään? Minusta hienoa idea!

Vierailija
8/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin aikoinaan vuoden virkavapaan. Lähdin ulkomaille.

Kävi sitten kuitenkin niin, että vuoden jälkeen sanouduin irti, ja jäin ulkomaille pysyvästi.

Minulle päiviteltiin että oletpas rohkea ja miten uskallat! Miksi en olisi uskaltanut, varsinkin kun työpaikka oli odottamassa jos haluaisin palata. Mitä en sitten halunnut.

Ehdottomasti suosittelen!

Vierailija
9/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin vuorottelun (vanhoilla 10 työvuoden ehdoilla), maksimit opintovapaat ja maksimit pari vuotta virkavapaata. Julkisella kun olen niin ei tarvinnut irtisanoutua. Työmotivaatio katosi kyllä niiden vuosien aikana lopullisesti, kun elämässä ehti muuta ja mielekkäämpääkin. Kävi höplästi ja vapaa-ajasta tuli rahaa arvokkaampaa, ilmeisesti lopullisesti.  Nykyään teen osa-aikatyötä, meillä työterveys oikein suosittelee sitä jaksamisen takia.

Ai kun kiva kuulla, että verovaroista rahansa saavilla julkisen puolen työntekijöillä on tällainen pitkän vapaan mahdollisuus :) Ei tarvitse edes irtisanoutua, voi juku sentään :)

Vierailija
10/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kun kiva kuulla, että verovaroista rahansa saavilla julkisen puolen työntekijöillä on tällainen pitkän vapaan mahdollisuus :) Ei tarvitse edes irtisanoutua, voi juku sentään :)

Virkavapaalla ei makseta palkkaa. 

Vierailija
11/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin opintovapaalla, opiskelupaikkana oli joku avoimen aikuiskoulutuskurssi jostain aiheesta. En siellä ikinä käynyt kylläkään eikä sitä kyllä kukaan ole kysellytkään.

Sen sijaan kiertelin Aasiassa keskitalven ja keväällä tulin Suomeen ja lähdin mökille. Sitten kesälomat siihen päälle ja syksyllä taas töihin.

Teen saman uudelleen kun saan rahaa säästöön.

Vierailija
12/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tyrkytätte ap:lle vuorottelu- tai opintovapaata, jos ap kertoo haluavansa pitää sapattivuosen ja haluaa rahoittaa sen omilla säästöillään? Minusta hienoa idea!

Niin onkin hienoa oma-aloitteisuutta. Monet suomalaiset ovat tottuneet ajatukseen, että aina joku muu rahoittaa kaiken: äitiys- ja perhevapaat, opiskelun, hoitovapaat...mikäs siinä, kun toiset maksavat. Halveksittavaa hyväksikäyttöä.

Vierailija
13/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, valintakysymyshän tuo työura on. Kyllä mä tiesin jo töihin mennessäni mikä on mahdollista ja mikä ei ja luonnollisesti toimin sen puitteissa.

Virkavapaa on muuten palkaton.

Vierailija
14/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös yksityisen puolen työntekijöillä on ihan samat oikeudet vuorottelu- ja opintovapaaseen.

Vierailija
15/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elät tonnilla kuussa? Kuulostaa kauhean vähältä. Saatko lisätuloja kämpän vuokraamisesta tms? Jos reissuun olet lähdössä, rahaa menee yllättävän paljon, vaikka kuinka hippeilisi...

Vierailija
16/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomasin omalla vapaallani, että mä kyllästyin reissaamiseen. Halusin 5kk jälkeen omaan kotiini, ja varsinkin omalle mökilleni.

Varmaan näin yli 50 vuotiaana on suurimmat seikkailu- ja nomadi-haaveet ohi. Ei jaksa uusia ihmisiä eikä paikkoja. Oma laituri paras paikka.

Vierailija
17/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi hyvältä pitää omaa taukoa. Sitä irtisanoutumista miettisin tarkkaan, eikö virkavapaa onnistuisi? Jos olet budjetoinut vuodeksi säästöt, työllistyminen voi kuitenkin viivästyä, ellet sitten keskity työnhakuun jo vapaiden viimeisiä kuukausia.

Vierailija
18/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein kanssa noin,säästin ja säästin,sitten irtisanoin itseni. Mulla oli kuitenkin keikkapaikka jossa kävin joskus,kun pyydettiin,ihan huvin vuoksi siis,no heillä toki tarve. Sitten vuoden kuluttua menin takas töihin,mutta vain keikkalaisena. Samaan aikaan jatkoin säästämistä ja jäin eläkkeelle aiemmin kuin olin ajatellut. Ei enää huvittanut työnteko. Säästömuudi on vieläkin päällä ja eläkkeestä,joka on pieni pystyy säässtämään. Ja eikä menny kaikki työaikaan säästetyt rahat.

Ja nautin. Saan tehä mitä huvittaa tai olla tekemättä.

Suosittelen.

Vierailija
19/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta.

Voisin kokeilla samaa, säästöjä on. Vuorotteluvapaan ehtoja en täytä.

T. N55

Vierailija
20/32 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mitä vikaa siinä on? Ota huomioon että silloin ei saa palkkaakaan,kaik on maksettava omasta pussista!

Vuorotteluvapaa ei kustanna kaikkea,sehän on vain osa-palkkainen ja opintovapaan voi joutua kustantamaan lainarahalla jos ei ole säästöjä. Ja opintovapaatakaan eikä työlomaa saa määrättömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän