Nainen, olisiko tämä mielestäsi ylisuojelevaa?
Jos nainen tönäistään kumoon, niin naisen mies nostaa tönäisijän paidan kauluksesta seinää vasten.
Kommentit (20)
Etsä muuhun pysty kuin vaatteista repimään? Vedä vaan kunnolla kuonoon tai älä edes koske.
Oma poika, 13v tuolloin, kysyi kun puhuimme siitä, miten pysyä pois ’koulukiusaamisjupakoista’ (siis siitä, että vaikka on ulkopuolinen niin syytetään kiusaajaksi), että mitä sitten jos joku kiusaa TYTTÖÄ niin kai sitä nyt kuitenkin kuuluu mennä puolustamaan?
Äitinä minä kyllä vastasin, että juu, pojat tapelkoon omat tappelussa, mutta tyttöjä saa ja kuuluu aina puolustaa, jos silloin joutuu hankaluuksiin niin sitten minä hyväksyn kasvatuskeskustelun rehtorin kansliassa - ja olin mielessäni tyytyväinen, että poikani ajatteli että tyttöjä kuuluu suojella - vaikka ymmärrän kyllä, että moni nainen on sitä mieltä, että miksi tyttö ei muka pystyisi pitämään itsestään huolta, mutta jos tilanne on sellainen ettei näytä pystyvän niin mielestäni on oikein, että joku muu heitä sitten puolustaa :)
Minkälaisen ketjureaktion aiheutat jos vastaat vahinkoon väkivallalla.
Hallanvaara kirjoitti:
Saa pillua siltä naiselta? Kiihotutko sinä miehestä joka ei taistele vaan alkaa näppäilemään puhelinta?
Mitä suojelevaa tuossa on? Sehän on väkivaltainen hyökkäys toista väkivaltaista hyökkääjää vastaan. Ei sujelevaa ollenakan, vaan potentiaalisesti tilannetta pahentavaa. Suojelemista olisi ehkä se, että menee väliin ja sanoo, että anna rouvan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suojelevaa tuossa on? Sehän on väkivaltainen hyökkäys toista väkivaltaista hyökkääjää vastaan. Ei sujelevaa ollenakan, vaan potentiaalisesti tilannetta pahentavaa. Suojelemista olisi ehkä se, että menee väliin ja sanoo, että anna rouvan olla rauhassa.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Saa pillua siltä naiselta? Kiihotutko sinä miehestä joka ei taistele vaan alkaa näppäilemään puhelinta?
Kiihotun fiksuista miehistä.
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Kiihotun fiksuista miehistä.
Ja sulkeeko halu puolustaa älykkyyden pois?
En tuntisi oloani turvalliseksi hullun öykkäröijän kanssa. Varmaan seuraisi ero, pélkäisin että kaikessa impulsiivisuudessaan ja testohöyryissään mies kävisi vielä joku kerta minuun käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oma poika, 13v tuolloin, kysyi kun puhuimme siitä, miten pysyä pois ’koulukiusaamisjupakoista’ (siis siitä, että vaikka on ulkopuolinen niin syytetään kiusaajaksi), että mitä sitten jos joku kiusaa TYTTÖÄ niin kai sitä nyt kuitenkin kuuluu mennä puolustamaan?
Äitinä minä kyllä vastasin, että juu, pojat tapelkoon omat tappelussa, mutta tyttöjä saa ja kuuluu aina puolustaa, jos silloin joutuu hankaluuksiin niin sitten minä hyväksyn kasvatuskeskustelun rehtorin kansliassa - ja olin mielessäni tyytyväinen, että poikani ajatteli että tyttöjä kuuluu suojella - vaikka ymmärrän kyllä, että moni nainen on sitä mieltä, että miksi tyttö ei muka pystyisi pitämään itsestään huolta, mutta jos tilanne on sellainen ettei näytä pystyvän niin mielestäni on oikein, että joku muu heitä sitten puolustaa :)
Minkä helvetin takia pitäisi mennä kärsimään mistään jonkun tytön suojelemiseksi. Muutaman vuoden päästä tämä tyttö katsoo olevansa oikeutettu kaikenlaiseen ylimääräiseen hyvään vain, koska on tyttö. Tai jos 185-senttinen, 17-vuotias nuorukainen oikaisee tyttöystäväänsä pettämisestä, niin ihanko totta 13-vuotiaan pitää mennä ottamaan turpiinsa? Sitten saa turpiinsa sekä tyttö että poika. Vähän jaloa! Varmaan pojan naama paranee, kun menet nillittämään reksille...
Jos on kohtuullista estää väkivalta, niin tulee tietenkin tehdä. Jos tarkastellaan asiaa aikuistenihmisten ja lainsäädännön kannalta, niin aika helpolla tapahtuu kaksi väkivallantekoa: Herra A tönii neiti B:tä. Herra C tinttaa herra A:ta. Lopputulos. Sekä A että C ovat epäiltynä pahoinpitelystä. Kannattaa vallan?
Vierailija kirjoitti:
En tuntisi oloani turvalliseksi hullun öykkäröijän kanssa. Varmaan seuraisi ero, pélkäisin että kaikessa impulsiivisuudessaan ja testohöyryissään mies kävisi vielä joku kerta minuun käsiksi.
No ota sitten sellainen risupartainen viherpeippo jonka kanssa voit kävellä pikkurilli kynkässä.
Ei mielestäni olisi ollenkaan ylisuojelevaa. Kaikissa tapauksissa ei hyssyttely auta. Välitön palaute käyttäytymisesta paikallaan. Välillä täytyy puhua kielellä, jota toinen ymmärtää.
Kyllä jokainen joka käy heikomman päälle ansaitsee selkäsaunan.
Tönäisyjä voi olla niin monenlaisia, että riippuu kontekstista. Jos vahinko, ja seuralaiseni on väkivaltaisesti puolustumassa niin varmasti ei seuraavaa kertaa tulisi. Jos tahallinen, niin silloinkin mieluiten turvaudutaan sanoihin. Tai itse asiassa mieluiten lähden vain paikalta, mutta jos joku haluaa mua puolustaa niin sanoin sitten. Inhoan väkivaltaa kaikissa muodoissaan.
Minä jättäisin tällaisen öykkäröijän välittömästi.
Mä haluaisin, että oma mies auttaisi mut pystyyn ja olisi kiinnostunut, olenko satuttanut itseni.
Aika kamala mies, jos jättää mut vahingoittuneena maahan makaamaan ja hyökkää väkivaltaisesti tönäisijän kimppuun.
Riippuu kuka tönäisee ja tönäiseekö tahallaan vai vahingossa.