Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kela on tollanen paska. Mies sairaustui

Vierailija
09.03.2019 |

Vaikea-asteiseen masennukseen mutta kelasta tuli hylkäävä päätös päivärahasta. Miten ne voi potilasta näkemättä hylätä lääkärintodistuksen?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka silleen, ettei missään muussa maassa ylipäänsä jaella vastikkeetonta rahaa näin paljon.

Jos ihminen on tehnyt ikänsä töitä ja sairastuu niin oletko sitä mieltä, että ei ole sairauspäivärahaan oikeutettu?

En tiedä. Minulla on liian suomalainen häpy, että olisin sitä itse hakenut. Koin, että velvollisuuteni ennen kaikkea itseäni kohtaan on selvittää ongelmani, selvitä pahoista paikoista yli. Mitään mitalia en ole siitä saanut, mutta en luonnollisestikaan jaksa suhtautua sympatialla ihmisiin, jotka eivät vaadi sitä itseltään. Ei kannata ottaa sitä niin henkilökohtaisesti. Minähän en ole Kelassa tekemässä näitä päätöksiä. Moni kuitenkin saa sieltä rahaa yllin kyllin.

Vierailija
22/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka silleen, ettei missään muussa maassa ylipäänsä jaella vastikkeetonta rahaa näin paljon.

Jos ihminen on tehnyt ikänsä töitä ja sairastuu niin oletko sitä mieltä, että ei ole sairauspäivärahaan oikeutettu?

En tiedä. Minulla on liian suomalainen häpy, että olisin sitä itse hakenut. Koin, että velvollisuuteni ennen kaikkea itseäni kohtaan on selvittää ongelmani, selvitä pahoista paikoista yli. Mitään mitalia en ole siitä saanut, mutta en luonnollisestikaan jaksa suhtautua sympatialla ihmisiin, jotka eivät vaadi sitä itseltään. Ei kannata ottaa sitä niin henkilökohtaisesti. Minähän en ole Kelassa tekemässä näitä päätöksiä. Moni kuitenkin saa sieltä rahaa yllin kyllin.

Reps

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole suicidalinen" Reps. Tosta kirjoitusasusta päätellen luultavasti hakemuksessanne on jotain vialla. Urpot. 

Kuvaava nimimerkki sinulla

Ei tossa näy nimimerkkiä. 

Vierailija
24/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps

Ei siinä ole mitään nauramista, että vastuutan itseäni ennen kuin Kelaa. Naura itsellesi, jos jollekulle.

Vierailija
25/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aluksi, että kyse on Anssi Kelasta.

Vierailija
26/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps

Ei siinä ole mitään nauramista, että vastuutan itseäni ennen kuin Kelaa. Naura itsellesi, jos jollekulle.

En mä kelasta mitään halua. Nauran sun suomalaisella hävyllesi

Vierailija
27/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että ainakin pari vuotta sitten kun tuttu sai kelasta hylkäävän päätöksen, niin sossu oli neuvonut, että vaikka on vakityö, niin niin oudolta kuin kuulostaakin, tuossa vaiheessa on haettava työttömyystukea. Ota yhteyttä kelaan. Verkossa voi tehdä ajanvarauksen, jos haluat rauhassa selvittää jonkun virkailijan kanssa tuota.

Työttömyysetuutta voi hakea, jos sairauspäivärahaa on maksettu enimmäismäärä 300 päivää,, kuntoutustukihakemus hylätty, työsuhde voimassa ja sairausloma jatkuu.

No ei liittynyt nyt tähän asiaan mitenkään

No kyllä liittyy, jos hakee työttömyysetuutta, kuten ko kirjoittaja ehdotti.

Joo mutta jos ei ole sairauspäivärahaa saanut ollenkaan niin ei ole 300 päivää tullut täyteen

Juuri näin, eli ap:n mies ei tässä tapauksessa voi hakea työttömyysetuutta . Tai tarkemmin voi, mutta ei sitä valitettavasti tule saamaan.

Vierailija
28/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka kyselette perusteita vakuutuslääkäreiden kieltäviin päätöksiin, joko täällä tai vaikka sukulaisilta tai ystäviltä. Peruste on paperilla aina tämän tyylinen "teillä on toimintakykyä alentava sairaus/vamma, mutta työkykynne ei ole alentunut niin paljon, että se oikeuttaisi kuntoutustukeen/eläkkeeseen".

Vierailija
29/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli diagnoosina keskivaikea masennus ja burn-out, sairausloma 2 kk, Kelalta tuli myönteinen päätös päivärahasta (maksettiin työnantajalle). En kyllä ollut työkykyinen, joten olisin vaikka ollut palkattomalla, jos Kela olisi hylännyt. 

Vierailija
30/50 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps

En mä kelasta mitään halua. Nauran sun suomalaisella hävyllesi

Niin. Naura vain sille, mikä on tämän maan rakentanut ja minkä vuoksi kaikki tänne tunkevat. Ei yllätä. Nauretaan sille, joka kaiken hyvän kustantaa.

Vierailija
31/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tod vaikea on apua saada kaikki vaan levittelevät käsiään

Vierailija
32/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan uusi lääkärintodistus ja uusi hakemus sairauspäivärahasta. Ei-suisidiaalinen ei ehkä ratkaisssut asiaa. Vaan vaikka se että masennus on ollut lyhytaikaista.

Vierailija
33/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vain voivat. Valitan. Hoitava lääkäri voi kirjoitella mitä vain, Kelan tai vakuutusyhtiön lääkäri pistää hakemukset jonoon ja katsoo, mihin rahat riittävät. Ja turha sitä vakuutuslääkäriäkään on syytellä. Vaikka hän valvoisi yöt läpeensä tuntemattomien ihmisten pahan olon vuoksi, he eivät voi mitään saamilleen ohjeille.

Sinänsä toki pelottavaa, että Kela kieltäytyy maksamasta päiväraa masennuksen vuoksi. Olen itsekin masennuksen takia sairaslomalla. Enkä tosiaan pysty töihin. Aktiiviseen toimintaan pystyn tunnin, pari päivässä.

Minäkin olen joskus saanut kielteisen päätöksen Kelalta. Hakemuksen perusteena ei tosin ollut masennus. Valitin päätöksestä ja toimitin seikkaperäisemmän lääkärinlausunnon. Päätös muuttui.

On kuitenkin aika pelottavaa, että masennuksen pitää olla psykoottinen tai potilaan itsemurha-altis, että saa sairaspäivärahansa. Tällaiset perustelut osoittavat, että joku nyt vain on lätkäissyt kriteerit miettimättä asiaa kokonaisuudessaan. Itsemurha-alttius on aika tavallista masennuksessa, mutta kaikki vaikeastikaan masentuneet eivät haudo itsemurhaa. Ja kyllä ihminen on työkyvytön jo huomattavasti ennen psykoosia. Psykoottisuus alkaa olla masennuksen äärimuoto.

Varsin selkeän tekstisi perusteella pystyt hyvin työhön.

Inhottaa nämä masennuksella larppaajat.

Vierailija
34/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tulisi lakkauttaa ja heikoin aines sorakuopalle lapioimaan sontaa kello  6-18

Vierailija
35/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaalea mies.

Vierailija
36/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että suoriin housuihin puketuneet velikullat on lähes kaikki eläkkeellä ennen kuin parta ehtii niille kasvaa

Vierailija
37/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi itsemurhalla uhkaaminen ei saa olla avainkysymys.

Jo sellainen seikka että onko vaikeasti masentunut uskossa vai ei, vaikuttaa. Tätä ei oteta huomioon. Ja kyllä, myös kovinkin uskovainen ihminen voi sairastua psyykkisesti, kuten fyysisestikin.

Ap, lle ja hänen miehensä puolesta olen tosi pahoillani. Tämä ei ole oikein. Kannustan jatkamaan prosessia, voimia teille!

Vierailija
38/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä oo enää mitään hyötyä jutskupankkiireille, niiden silmissä vaan hyödytön syöjä josta pitää päästä eroon

Vierailija
39/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups. Huomasin että ketju on kolme vuotta vanha. Toivottavasti kaikki järjestyi lopulta!

Vierailija
40/50 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki? Maksetaanko masennuksesta sairauspäivärahaa? Työttömyyspäivärahaa ei välttämättä saa, mutta jotain muuta tukea kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan