Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä on jatkuvasti vl-ketjuja?

Vierailija
09.03.2013 |

Keitä ovat ne ihmiset, jotka näitä aloituksia tehtailevat? Ovatko he entisiä vl:iä vai ihmisiä, jota asuvat alueilla, joilla on paljon vl-naapureita ja -tuttuja?

Minua vl:na ne ahdistavat, enkä siksi yleensä luekaan niitä. Nyt poikkeuksellisesti luin ja todella ihmettelen, miten ilkeitä ja suvaitsemattomia ihmiset ovat toisiaan kohtaan. Huomio tuntuu keskittyvän kaikkeen ulkoiseen ja epäolennaiseen, ja kuullun ja luetun perusteella tehdään ihmeellisiä yleistyksiä ja olettamuksia. Lisäksi kielenkäyttö on monella aika ala-arvoista.

Huhheijaa, eipä se oikeastaan häiritse, kun jättää vastaisuudessakin lukematta kaikki ketjut, joissa otsikossa on kirjaimet vl.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tiennyt, mikä on VL, ennen kuin tutustuin kämppikseeni, joka oli Ruukista. Ja nyt sitten törmään VL:iin ihan joka paikassa.

Mutta joo, tosi huonoa VL-läppää täällä AV:lla, en minäkään ymmärrä.

Vierailija
2/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole koskaan lukenut niitä ketjuja, koska vl ei vaan kiinnosta. mutta ihmettelin tosiaan että niitä niin paljon täällä on, en jotenkin edes tiennyt että suomessa oikeasti on paljon vl-ihmisiä. toisaalta vauva-sivusto varmaan on ihan hyvä paikka vl-äideille viettää aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei moni muukaan tarkalleen tiedä.

Rasismi tuomitaan yleisesti rikollisena tai vähintäänkin sivistymättömyytenä, mutta uskonnon perusteella saa näköjään kirjoittaa ihan mitä sattuu. Kukaan ei ole koskaan sanonut kasvotusten mitään ikävää, siksikin tällainen vihakirjoittelu ihmetyttää, vaikka periaatteessa sananvapautta kannatankin.

Mutta joo, ei kai näitä sen enempi kannata jäädä meittimään :)

ap

Vierailija
4/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävää on sekin, että lestadiolaiset "tuomitsevat" meidät kaikki muut kadotukseen. Erityisen pahalta se tuntuu, kun kuulutaan kuitenkin yhteiseen luterilaiseen kirkkoon. Minulla on vanhoillislestadiolaisia ystäviä, mutta silti tuo tuntuu ikävältä.

t.luterilainen uskova

Vierailija
5/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen av:ta en tiennyt, mitä vl tarkoittaa. Luulin sen tarkoittavan viikonloppua eli kun joku kirjoitti otsikossa vl-äidistä, niin luulin että se on  viikonloppuäiti eli joku uraäiti. Tai sitten vl tarkoitti vähälaktoosista. :-)

Vierailija
6/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vl tarkoittaa?

Vierailija
7/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl=vanhoillislestadiolainen

Vierailija
8/14 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nää VL-ketjut kiinnostaa ristiriitaisuuksien vuoksi: lestoilta on telkkari kielletty, mutta netissä saa roikkua millä sivustoilla vaan, meikata tai korvakoruja ei saa laittaa, mutta muuteen saa pukeutua tosi huorasti (käykääpä vaikka Kempeleen Zeppelin-ostarilla katsomassa). Ne on niin outoa porukkaa, että on vaikea olla kiinnostumatta! Jotenki oli helpompaa lapsuudessa -70 -luvulla kun ne pysyi ihan oikeasti ruodussa ja jokainen tiesi, mitä "NE" saa tai ei saa tehdä, mutta nykyäänhän Rauhanyhdistyksessä taitaa kiehua aika lailla, ehkä just noiden meikittömien vosujen vuoksi? Miehethän tuossa yhdistyksessä on yhtä vanhoillisia kuin ennenkin.

Vierailija
9/14 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantieteelliset syyt. Kai täällä on paljon porukkaa kehä kolmosen pohjoispuolelta. Oon itse asunut niin pohjosessa kuin pääkaupunkiseudullakin, ja kyl etelässä enempi ihmiset on mitä on. Porukkaa on niin joka lähtöön, et ei voi alkaa tuijottaa joka hiihtäjää.

Vierailija
10/14 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 22:40"]

Aika ikävää on sekin, että lestadiolaiset "tuomitsevat" meidät kaikki muut kadotukseen. Erityisen pahalta se tuntuu, kun kuulutaan kuitenkin yhteiseen luterilaiseen kirkkoon. Minulla on vanhoillislestadiolaisia ystäviä, mutta silti tuo tuntuu ikävältä.

t.luterilainen uskova

[/quote] Tästä olen aivan samaa mieltä. Ainakin ne vanhoillislestadiolaiset opettavat, että vain heidän oman ryhmänsä jäsenenä pelastuu.

Lisäksi he tuomitsevat oman liikeken sisälläkin osan kadotukseen, elikkä että eivät kuitenkaan edes kaikki vanhoillislestadiolaisetkaan pelastu, koske siinäkään joukossa ei kaikki ole muka Jumalalle riittävän hyviä.

Vierailija
11/14 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oppii uutta :)

Pystyiskö joku vielä valaisemaan, mitä tarkoittaa joskus otsikossa näkyvä lyhenne ov? G tarkoittanee gallupia?

Vierailija
12/14 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin Ouluun, olin aika hämmästynty siitä lestadiolaisuusvastaisuudesta, johon täällä törmäsin. Asuin siis ennen alueella, jossa oli paljon lestadiolaisia, mutta asenne heitä kohtaan oli paljon neutraalimpi.

Täällä asuessani olen alkanut ymmärtämään paikallista asennetta. Pikkuhiljaa alkaa näyttämään siltä, että vl on pelkkään rahaan ja maalliseen valtaan tähtäävä liike, joka on näennäisesti kuorrutettu uskolla ja uskonnolla. Viimaikaiset uutiset ovat vain korostaneet liikkeen johdon ylimielisyyttä ja mielikuvaa siitä, että he kokevat olevansa Suomen lain yläpuolella, joiden ei tarvitse vastata toiminnastaan kenellekään. Ei sellaista vain voi hyväksyä enää tällä vuosisadalla.

AV:n kirjoitukset nyt ovat usein provosoivia, ja tuskin on ryhmää jota ei täällä mollattaisi. Se ei ole asiallista käytöstä. Mutta liikkeen kritisoiminen sinänsä on minusta oikein ja tervettä. Jos vl-liike ei kestä kritiikkiä, eikä suostu ottamaan sitä vastaan, ei liikkeen sisältä eikä ulkopuolelta, siinä on silloin jotain pahasti pielessä.

Vierailija
13/14 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 09:23"]

Kun muutin Ouluun, olin aika hämmästynty siitä lestadiolaisuusvastaisuudesta, johon täällä törmäsin. Asuin siis ennen alueella, jossa oli paljon lestadiolaisia, mutta asenne heitä kohtaan oli paljon neutraalimpi.

Täällä asuessani olen alkanut ymmärtämään paikallista asennetta. Pikkuhiljaa alkaa näyttämään siltä, että vl on pelkkään rahaan ja maalliseen valtaan tähtäävä liike, joka on näennäisesti kuorrutettu uskolla ja uskonnolla. Viimaikaiset uutiset ovat vain korostaneet liikkeen johdon ylimielisyyttä ja mielikuvaa siitä, että he kokevat olevansa Suomen lain yläpuolella, joiden ei tarvitse vastata toiminnastaan kenellekään. Ei sellaista vain voi hyväksyä enää tällä vuosisadalla.

AV:n kirjoitukset nyt ovat usein provosoivia, ja tuskin on ryhmää jota ei täällä mollattaisi. Se ei ole asiallista käytöstä. Mutta liikkeen kritisoiminen sinänsä on minusta oikein ja tervettä. Jos vl-liike ei kestä kritiikkiä, eikä suostu ottamaan sitä vastaan, ei liikkeen sisältä eikä ulkopuolelta, siinä on silloin jotain pahasti pielessä.

[/quote]

Sulla on varmaan hyviä pointteja tuossa kirjoituksessasi. Kuitenkin uskon, että moni "tavislestadiolainen" kokee asiat eri lailla, niin kuin nyt yleensä ihmiset jonkun liikkeen tmv. sisällä asiat kokevat. Varmaankaan moni ei osaa kyseenalaistaa uskonnon ja toisaalta tuon materialistisen elämäntavan ristiriitaa, koska lestadiolaisuus on varmasti hirmu monelle tapakristillisyyttä, käydään seuroissa, koska siihen on totuttu ja mielletään suurin osa lestadiolaiseen kulttuuriin kuuluvia asioita uskonnollisiksi kysymyksiksi.

Vierailija
14/14 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 ->14, joo, liikkeen johto ja siihen kuuluvat ihmiset ovat omassa mielessäni kaksi eri asiaa. Minulla on muutamia vl-tuttuja, enkä ikinä pahoittaisi heidän mieltään arvostelemalla heidän kuullen liikettä, koska he yrittävät vain elää tämän elämänsä kuten tuntevat oikeaksi. Mutta liikkeen johto on tehnyt kiistatta vääriä asioita, ja heitä saa kritisoida ja heistä pitää saada puhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä