Muita 30v (tai yli) joilla viisurit tallella?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-yli-25-vuotias-viisaudenhamp…
Osui silmiin tuo uutinen ja tulin uteliaaksi = siispä tänne kyselemään.
Itsellä (30v.) kaikki viisurit puhjenneet ja tallella. Tiedän, että ne pitäisi poistattaa, ja olisi pitänyt jo aikaa sitten, mutta hammaslääkäripelon takia en ole saanut aikaiseksi. Olen lukenut kaikki kauhutarinat enkä halua kokea yhtäkään niistä (vaikka voihan se mennä hyvinkin, mutta minun tuurilla luultavimmin ei). Lisäksi yksityisellä operaatio maksaa mansikoita eikä ole varaa moiseen nyt, kun hiljattain menin takaisin koulun penkille. Kunnallisesta hammaslääkäristä on jäänyt mulle niin syvät traumat, että en ole siellä käynyt yläasteen jälkeen.
Onko kohtalotovereita ja miten teillä? Oireileeko viisurit? Miksi ette ole käyneet poistattamassa / aiotteko käydä?
Kommentit (60)
Oon nelikymppinen ja kaikki hampaat tallella, ei oo ollut mitään varsinaista syytä poistaa viisaudenhampaita. Sähköhammassaharjalla ovat pysyneet ihan hyvin puhtaina ja terveina.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole yläviisurit puhjenneet (vielä) eivätkä ole mitenkään oireilleetkaan. Alapuolelta on molemmat viisurit puhjenneet osittain, toinen poistettiin muutama vuosi sitten ja toinen on vielä jäljellä. Molemmat ovat toistuvasti oireilleet ja toiselta puolelta sitten lopulta poistettiin, kun olin tarpeeksi monta kertaa käynyt valittamassa kivusta. Toiselta puolelta taas ei hammaskirurgi suositellut poistoa, koska on kuulemma hermovaurion riski. Mutta sekin oireilee ajoittain sen verran, että se varmasti jossain vaiheessa poistetaan. Outoa, että eri hammaslääkäreiltä tulee niin ristiriitaista tietoa :/
No sepä... minullakaan ei kuulemma ollut asian kanssa kiire, kunnes sitten olikin. :D Mutta no, en tiedä, onhan niissä viisureissa vuoden aikana voinut tapahtua muutoksia huonompaan suuntaan.
Mullakaan ei kyllä yläviisurit ole oireilleet, mutta alaviisurit tuntuu niitä ongelmia tuottavan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, saan lohtua tästä että muitakin viisaudenhampaallisia löytyy. :D
Kaksi vuotta sitten kun kävin tarkastuksessa, sanottiin, että olisihan ne hyvä poistaa etenkin jos häiritsevät, mutta että ei sillä asialla mikään kiire ole. Tulin johtopäätökseen etteivät häiritse tarpeeksi ja annoin olla. Vuosi sitten kävin jälleen tarkastuksessa (eri hammaslääkärillä) ja sillä kertaa sävy alkoi olla sellainen, että ne ihan oikeesti pitäisi poistaa. Ei ollut kuitenkaan rahaa siihen operaatioon silloin(kaan).
Pelottaa poistattaa, mutta toisaalta pelottaa jättääkin ne sinne suuhun. Blaah.
- ap
Millä tavalla ne häiritsevät?
No siis mitä tuossa sanoinkin, ne ei mahdu kunnolla suuhun ja alaviisureista ainaki toinen kasvaa ihan kieroon. Suurimman osan ajasta ne ei aiheuta mitään oireita, mutta sitten aina välillä tulee kunnon jakso, esim. kesällä koko leuka oli ihan romuna ja söin Panacodia kuin karkkia (eikä sekään juuri auttanut). Sitten se meni ohi ja sen jälkeen ei taas ole ollut mitään.
Lisäksi repivät poskien sisäpinnat rikki, mutta se nyt on pieni vaiva.
-ap
Sitten ne varmasti pitää poistaa. Käsittääkseni tavallinen hammaslääkäri ei välttämättä tee haastavia tapauksia vaan lähettää hammmaskirurgille tai erikoishammaslääkärille, jolloin julkinen hammashoito voisi ehkä olla halvempi ratkaisu. Kerro sekä aikaa varatessa että vastaanotolla, että pelkäät. Hintaa voi myös kysyä etukäteen. Julkisellakin puolella huomioidaan nykyisin paremmin pelkopotilaita.
Olen 44 v ja kaikki viisurit on tallella. Alaviisurit ei ole edes kokonaan puhjenneet esiin vaan vain osin joten niiden poistoa aikanaan suositeltiin. En suostunut, kun eivät kerran mitenkään vaivaa. Eivätkä ole tähän päivään mennessäkään vaivanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, saan lohtua tästä että muitakin viisaudenhampaallisia löytyy. :D
Kaksi vuotta sitten kun kävin tarkastuksessa, sanottiin, että olisihan ne hyvä poistaa etenkin jos häiritsevät, mutta että ei sillä asialla mikään kiire ole. Tulin johtopäätökseen etteivät häiritse tarpeeksi ja annoin olla. Vuosi sitten kävin jälleen tarkastuksessa (eri hammaslääkärillä) ja sillä kertaa sävy alkoi olla sellainen, että ne ihan oikeesti pitäisi poistaa. Ei ollut kuitenkaan rahaa siihen operaatioon silloin(kaan).
Pelottaa poistattaa, mutta toisaalta pelottaa jättääkin ne sinne suuhun. Blaah.
- ap
Millä tavalla ne häiritsevät?
No siis mitä tuossa sanoinkin, ne ei mahdu kunnolla suuhun ja alaviisureista ainaki toinen kasvaa ihan kieroon. Suurimman osan ajasta ne ei aiheuta mitään oireita, mutta sitten aina välillä tulee kunnon jakso, esim. kesällä koko leuka oli ihan romuna ja söin Panacodia kuin karkkia (eikä sekään juuri auttanut). Sitten se meni ohi ja sen jälkeen ei taas ole ollut mitään.
Lisäksi repivät poskien sisäpinnat rikki, mutta se nyt on pieni vaiva.
-ap
Sitten ne varmasti pitää poistaa. Käsittääkseni tavallinen hammaslääkäri ei välttämättä tee haastavia tapauksia vaan lähettää hammmaskirurgille tai erikoishammaslääkärille, jolloin julkinen hammashoito voisi ehkä olla halvempi ratkaisu. Kerro sekä aikaa varatessa että vastaanotolla, että pelkäät. Hintaa voi myös kysyä etukäteen. Julkisellakin puolella huomioidaan nykyisin paremmin pelkopotilaita.
Tuo tulehtumistaipumus voi kyllä iän kanssa mennä ohikin. Mulla yksi viisuri osittain puhjennut ja nuorempana ien sen ympäriltä tulehtui säännöllisesti. Tulehdukset meni kyllä itsestään aina muutamassa viikossa ohikin, mtuta ehkä 0,5-1 vuoden päästä uusi taas. Jossain 35 v iässä tulehtui viimeisen kerran eikä sen jälkeen ole ikinä enää vaivanneet mitenkään.
Minulla on kaikki tallessa, ei ole ollut ongelmia ja olen 30v. Äidiltäni poistettiin yksi viisuri pari vuotta sitten, hän oli muutaman vuoden yli 50v silloin. Muut on tallessa hänelläkin.
Minulla poistettiin yksi viisaudenhammas alle kolmekymppisenä, kun se reikiintyi. Kolme muuta ovat tallella, olen nyt 44-v. Hammaslääkäri on ihastellut hampaitani ja oikein kehunut, miten hyvin kaikki viisaudenhampaatkin mahtuvat olemaan.
No onpa kyllä hämmentävä uutinen. Multa poistettiin ensimmäinen viisaudenhammas 32-vuotiaana, eikä hammaslääkäri edes vihjannut että olisin niin vanha että hampaan jättämä kuoppa ei paranisi. Ja kyllähän sä parani.
Minulla ei edes röntgenissä ole näkynyt viisureita. Osalla ihmisistä kuulemma näin. Olen 62 v
Mulle viisurit puhkesivat n. 23-33 vuoden välillä. Puhkeaminen teki jokaisen kanssa ihan sairaan kipeää, mut en mennyt hammaslekuriin. Paikallaan ovat yhä, ikää 38. Aina ollut huonot hampaat, paikattu joka puolelta, niin periaatteesta en käy poistamassa suustani yhtään ehjää hammasta. Todennäköisemmin tuolta lähtee ensin joku poskihampaista. Röntgenkuvan mukaan toiset lähtee nätisti, mut muistaakseni alaleuka vaatii kirurgia sit jos poistetaan...
Vierailija kirjoitti:
Oon nelikymppinen ja kaikki hampaat tallella, ei oo ollut mitään varsinaista syytä poistaa viisaudenhampaita. Sähköhammassaharjalla ovat pysyneet ihan hyvin puhtaina ja terveina.
Tää on kuin minun suusta!
Ennen kuin otin sähköhammasharjan käyttöön, toisen alaviisaudenhampaan (jossa on pieni ienläppä) puhdistus oli hankalaa ja siinä oli joskus ientulehdusta. Suosittelen kyllä kaikille sähköharjaa, itsekin olin skeptinen mutta nyt en siitä luovu.
Kaikki 4 tallella ja hyvässä kunnossa, kertoi juuri hammaslääkärini.Ikää 73v
Jännä juttu, en ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Olen 37 ja minulla on alhaalla yksi viisaudenhammas jäljellä. Toinen alhaalta poistettiin koska tulehtui ja ylhäältä poistettiin sen jälkeen suunnitellusti. En muista syytä, mutta olin päälle parikymppinen silloin. Kukaan hl ei ole koskaan maininnut, että jäljellä oleva hammas pitäisi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse 33v mies ja kaikki viisaudenhampaat tallella, viimeinen tuli pari vuotta sitten.Mitään ongelmaa noista ei ole, rakastan pähkinöitä ja niiden syömiseen nuo hampaat sopii mainiosti.Ainoa mikä hieman haittaa, että vaikka kaikki nuo mahtuivat nätisti suuhun (olen isoleukainen) niin ne on hieman hankalia harjata, mutta tuokin on hammasharjakysymys.
Oliko tämä vitsi? syöt pähkinöitä viisureilla ? miten se on edes mahdollista täsmäpurea niitä takahampailla? minulla ainakin ovat tosi takana, kai ne jauhaa hampaat tasaisesti mitä syö? et kai nakkele niitä pähkinöitä sillä lailla sinne suu ammollaan, ja sit räts ja nielet. Siinä voi olla tukehtumisvaara nimittäin.
Viisureita ei ole mutta yksi maitohammas vielä löytyy, ikää 37
Muut on poistettu, mutta yksi jätettiin poistamatta koska hammaslääkäri arveli ettei se puhkea koskaan, ja sanoi vielä että jos yli 30-vuotiailta poistetaan alahampaita niin siihen liittyy riskejä. Ihmettelin sitä vähän, koska toiselta puolelta oli jo poistettu alahammas (eri lääkärin toimesta) eikä silloin puhuttu riskeistä mitään.
Joo. Kyllä nuo Viisaudenhampaat ovat tallella. Olen yli 40v. Ehkä olen poikkeus. Mutta ei ole ollut syytä poistaa toistaiseksi. Minulla ne ovat olleet niin alhaalla, että eivät ole mitenkään edes voineet puhjeta. Ja toisekseen, jos ne ovat näin niin niitä ei todellakaan lähde kukaan kirurgi poistamaan huvikseen ilman vikaa, koska Hermovaurio riski on liian suuri.
Kaikki hampaat tallessa. Tosin yhdessä poskihampaassa ulkomailla teetetty kruunu, kun kunnallinen hammashoito sössi aikoinaan paikkauksen. Samalta hammaslääkäriltä potilaat joutuneet järestään juurihoitoon. Viisureita seurattu, mutta on niin paksu kiille, ettei oo tullut oikeita reikiä. Pesty tavallisella harjalla. Ikä 50
Kaikki löytyy, yksikään ei ole puhjennut
Ai niin, täytin juuri 30.
- Sama