Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita 30v (tai yli) joilla viisurit tallella?

Vierailija
08.03.2019 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-yli-25-vuotias-viisaudenhamp…

Osui silmiin tuo uutinen ja tulin uteliaaksi = siispä tänne kyselemään.

Itsellä (30v.) kaikki viisurit puhjenneet ja tallella. Tiedän, että ne pitäisi poistattaa, ja olisi pitänyt jo aikaa sitten, mutta hammaslääkäripelon takia en ole saanut aikaiseksi. Olen lukenut kaikki kauhutarinat enkä halua kokea yhtäkään niistä (vaikka voihan se mennä hyvinkin, mutta minun tuurilla luultavimmin ei). Lisäksi yksityisellä operaatio maksaa mansikoita eikä ole varaa moiseen nyt, kun hiljattain menin takaisin koulun penkille. Kunnallisesta hammaslääkäristä on jäänyt mulle niin syvät traumat, että en ole siellä käynyt yläasteen jälkeen.

Onko kohtalotovereita ja miten teillä? Oireileeko viisurit? Miksi ette ole käyneet poistattamassa / aiotteko käydä?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikki ehkä vähän puolitiessä puhjenneet. Luulin että ne pitäisi poistaa koska minulla on ahdas hammasrivistö muutenkin, mutta noin 26-vuotiaana ne kuvattiin ja lekuri sanoi, että kasvavat niin suoraan että ei tarvitse poistaa. Sen mukaan aion elää, en halua mitään turhaa hammasoperaatiota. Nyt olen 31 eivätkä edelleenkään vaivaa.

Vierailija
22/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, saan lohtua tästä että muitakin viisaudenhampaallisia löytyy. :D

Kaksi vuotta sitten kun kävin tarkastuksessa, sanottiin, että olisihan ne hyvä poistaa etenkin jos häiritsevät, mutta että ei sillä asialla mikään kiire ole. Tulin johtopäätökseen etteivät häiritse tarpeeksi ja annoin olla. Vuosi sitten kävin jälleen tarkastuksessa (eri hammaslääkärillä) ja sillä kertaa sävy alkoi olla sellainen, että ne ihan oikeesti pitäisi poistaa. Ei ollut kuitenkaan rahaa siihen operaatioon silloin(kaan).  

Pelottaa poistattaa,  mutta toisaalta pelottaa jättääkin ne sinne suuhun. Blaah. 

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla tuntemiani henkilöitä viisaudenhampaat ovat puhjenneet vasta paljon vanhempina kuin 25-vuotiaana, yleensä 35-50-vuotiaana. Itselläni ei ole vieläkään, ikää reilusti yli 40.

Minä sain omani jo alle kaksikymppisenä eikä niitä tarvinnut poistaa. Röntgenkuvista ja tarkastuksissa hammaslääkäri totesi niiden puhkeavan normaalisti ja kasvavan suoraan.

Vierailija
24/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta sitten kun kävin tarkastuksessa, sanottiin, että olisihan ne hyvä poistaa etenkin jos häiritsevät, mutta että ei sillä asialla mikään kiire ole. Tulin johtopäätökseen etteivät häiritse tarpeeksi ja annoin olla. Vuosi sitten kävin jälleen tarkastuksessa (eri hammaslääkärillä) ja sillä kertaa sävy alkoi olla sellainen, että ne ihan oikeesti pitäisi poistaa. Ei ollut kuitenkaan rahaa siihen operaatioon silloin(kaan).  

Pelottaa poistattaa,  mutta toisaalta pelottaa jättääkin ne sinne suuhun. Blaah. 

- ap

Millä tavalla ne häiritsevät?

Vierailija
25/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v, yhden on poistanut hammaskirurgi noin 20 vuotiaana, viisaudenhammas oli ilmeisesti riski muutenkin ahtaassa suussa. Mielestäni toinen on kahdesti tulehtunut ja aiheuttanut leukalukon, sitten poistettu.

Mutta nyt kun tunnustelen, ylhäällä on kummatkin tallella, alhaalla on puoliksi puhjennut tallella.

Minua on muutaman kerran pompoteltu edestakaisin, tulehtuneelle ei voi tehdä mitään, ab-kuuri -ongelmaton hammas taas ei kiinnosta ketään.

Vierailija
26/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on toiselta puolelta poistettu viisaudenhampaat tulehdusriskin takia, olivat puhjenneet vain osittain. Toisella puolella ovat tallessa, vaikka ovat silläkin puolen osittain puhjenneet. Pitäisi kai käydä poistattamassa tuon tulehdusriskin takia, vaikka mitään haittaa noista ei ole ollut. Alapuolinen viisuri tosin vissiin reikiintynyt, ainakin siltä näyttäää, mutta mitään kipua tai vihlontaa ei ole.

Vierailija
27/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kasvavat suoraan ja mahtuvat suuhun hyvin niin ei tarvitse poistaa. Riippuu myös siitä kuinka helposti hampaasi reikiintyvät. Voi ihan hyvin poistattaa vasta sitten jos reikiintyvät pahasti, silloin luultavasti kannattaa ottaa saman puolen ylä- ja alahammas samalla kertaa.

Niin no se siinä vähän onkin, kun ei ne ihan tuppaa mahtumaan tuonne. Mulla on aina ollut tosi ahdas hammasrivistö ja jo pienenä piti repiä hampaita pois kun ei ne tavallisetkaan mahtueet suuhun, viisureista nyt puhumattakaan. Reikiä niissä ei kyllä onneksi ole, tai ei ainakaan ollut kun viimeksi kävin tarkastuksessa. Oon yrittäyt harjata niitä ekstrahyvin etteivät reikiintyisi. 

- ap

Vierailija
28/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisurit tuli joskus parikympoisenä. Edelleen paikallaan ehjinä kaikki ja ikää on 49

En ymmärrä miksi pitäisi poistaa kym eivät koskaan ole vaivanneet

Vierailija
29/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi alavisuria jotka ovat "puoliksi" ikenten alla/keskenkasvuisia mutta eivät särje eikä vuoda verta. Ilmeisesti niille ei ollut "tilaa" kasvaa tarpeeksi, juon kyllä maitoa. Kasvaessaan vihloivat mutta ei enää. En ole viitsinyt maksaa hammaslääkäriä koska ei ole mitään oireita/kipua. Ylävisureista en tiedä ovatko puhjenneet vai ei. Olen kuullut kauhutarinoita, mutta omalle kohdalle ei ole tullut kipuja. Tosin jos matkustaa niin joissain maissa on niin saastainen hanavesi että se vihloo.

Vierailija
30/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 ja hiljattain poistettiin ylhäältä viisurit reikien takia (en ole yltänyt harjata niitä yhtä hyvin kuin muita hampaita). Olen myöskin pelkopotilas, enkä voi väittää ettäkö se olisi mitenkään mukava tai helppokaan operaatio ollut, mutta tsemppasin itseäni sillä ajatuksella, että ei niitä sentään tarvitse myötäänsä olla nyhdättämässä kun on vaan rajallinen määrä :D jälkiongelmia ei ollut toipumisessa, joten olen nyt tosi tyytyväinen että tuli uskallettua, niin ei tarvitse miettiä mahdollisia lohkeamisia/ tulehduksia miettiä mitä huonokuntoisista viisureista voi seurata, tsempit täältä ja toivottavasti saisit varoja mennä sinne yksityiselle, siellä käynti helpotti minunkin pelkojani :)

Vierailija
31/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallella ovat eikä niitä hammaslääkärin mukaan tarvitse ikinä poistaakaan, koska mahtuvat hyvin olemaan paikallaan. Ikää on jo ihan riittävästi, mutta saa tulla lisääkin (siis ikää) :)

Vierailija
32/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenenkään viisaudenhampaita juurihoidettu? Mulla on joskus lapsena poistettu pysyvät poskihampaat alhaalta, ja niiden tilalle puhkesi viisaudenhampaat. Joskus niistä oli vaivaa, mutta niihin tehtiin juurihoito ja sain lääkekuurin. Sen jälkeen ei ongelmia. Ilman noita viisureita voisi syöminen olla hankalaa, koska ei olisi poskihampaita ollenkaan.

Vierailija
33/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on alaleuassa molemmat viisaudenhampaat tallella ilman ongelmia; yläleukaan ei niitä ole koskaan tullutkaan.

Ja ikääkin on jo yli 70 vuotta.

Vierailija
34/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 ja 2/4 viisuria on puhjennut, ylähampaat vielä ikenissä. En ole kokenut ongelmia, enkä varmaan edes uskalla poistaa ellei ole ihan pakko :<

Vierailija
35/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallella ovat kaikki neljä, täysin terveet.

T. N55

Vierailija
36/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Millä tavalla ne häiritsevät?

No siis mitä tuossa sanoinkin, ne ei mahdu kunnolla suuhun ja alaviisureista ainaki toinen kasvaa ihan kieroon. Suurimman osan ajasta ne ei aiheuta mitään oireita, mutta sitten aina välillä tulee kunnon jakso, esim. kesällä koko leuka oli ihan romuna ja söin Panacodia kuin karkkia (eikä sekään juuri auttanut). Sitten se meni ohi ja sen jälkeen ei taas ole ollut mitään. 

Lisäksi repivät poskien sisäpinnat rikki, mutta se nyt on pieni vaiva.

-ap

Vierailija
37/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alhaalla viisaudenhampaat viime kevääseen eli 35-vuotiaaksi saakka. Sitten menin muista syistä hammaslääkäriin ekaa kertaa vuosikausiin ja hammaslääkäri kiskoi viisaidenhampaat samalla pois. Eivät mielestäni olleet haitanneet mitenkään, mutta parempi kuulemma ottaa pois vaan. Sanoi myös, että olisi ollut parempi irrotella hampaat jo aiemmin. Toinen ei meinannut millään lähteä ja lisäksi toisen poistokuoppa kuivui ja paraneminen vei tietysti aikansa, mutta kun näistä päästiin, on kuin viisureita ei olisi koskaan ollutkaan.

Vierailija
38/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viisaudenhammasta poistettu ( olin jo silloin yli 25 v ) ja yksi ei ole puhjennut. Olen 44 v.

Vierailija
39/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 33 ja hiljattain poistettiin ylhäältä viisurit reikien takia (en ole yltänyt harjata niitä yhtä hyvin kuin muita hampaita). Olen myöskin pelkopotilas, enkä voi väittää ettäkö se olisi mitenkään mukava tai helppokaan operaatio ollut, mutta tsemppasin itseäni sillä ajatuksella, että ei niitä sentään tarvitse myötäänsä olla nyhdättämässä kun on vaan rajallinen määrä :D jälkiongelmia ei ollut toipumisessa, joten olen nyt tosi tyytyväinen että tuli uskallettua, niin ei tarvitse miettiä mahdollisia lohkeamisia/ tulehduksia miettiä mitä huonokuntoisista viisureista voi seurata, tsempit täältä ja toivottavasti saisit varoja mennä sinne yksityiselle, siellä käynti helpotti minunkin pelkojani :)

Voi kiitos! :) Lohduttavaa kuulla, että ei ole ollut ongelmia toipumisessa. 

Vierailija
40/60 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole yläviisurit puhjenneet (vielä) eivätkä ole mitenkään oireilleetkaan. Alapuolelta on molemmat viisurit puhjenneet osittain, toinen poistettiin muutama vuosi sitten ja toinen on vielä jäljellä. Molemmat ovat toistuvasti oireilleet ja toiselta puolelta sitten lopulta poistettiin, kun olin tarpeeksi monta kertaa käynyt valittamassa kivusta. Toiselta puolelta taas ei hammaskirurgi suositellut poistoa, koska on kuulemma hermovaurion riski. Mutta sekin oireilee ajoittain sen verran, että se varmasti jossain vaiheessa poistetaan. Outoa, että eri hammaslääkäreiltä tulee niin ristiriitaista tietoa :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi