Mikä on päänahassani?
Onko psoria vai mtaliköhnää vai mitä? Hilsettä irtoaa kammalla raaputtamalla suht isoina "lastuina" (muutaman millin kokoisina). Päänahka jotenkin koko ajan rasvaisen oloinenkin. Olen yrittänyt hilseshampoolla (nitzoral) ja kortisonia mutta ei tunnu auttavan.
Kommentit (8)
Kiitos tuosta vinkistä. Nuokin shampoot tuttuja, joskaan nyt en ole vähään aikaan käyttänyt.
Jos päänahka oikeasti vaivaa, niin suosittelen menemään ihotautilääkärille. Aiheuttajia voi olla vaikka kuinka paljon erilaisia, etkä sinä tällaiselta nettipalstalta voi saada päteviä ohjeita. Vaiva on pitkittyessään erittäin hankala ja voi väärillä aineitta hoidettaessa mennä pahemmaksi.
Olen tässä aikeissa tilata ihotautilääkärin. Kysyin nyt vain neuvoja myös täältä, toki ymmärtäen, ettei AV-palsta voi päänahkani ongelmia kartoittaa.
ap
Mä kärsin aiemmin aina talviaikaan samasta ongelmasta: kävin epätoivoisena läpi hilseshampoot ja muut vippaskonstit.
Asiat alkoivat ratketa kun ymmärsin ongelman johtuvan liian kuivasta päänahasta, jota ei hilseshampoilla paranneta.
Jo ehdotettu bio+-sarja on hyvä vaihtoehto, erityisesti se haudehoito, jota voi käyttää shampoon ja hoitoaineen korvaajana.
Kokeile myös kookosöljyä (mielellään luomuna): ns. "peset" hiukset sulattamalla kovahkoa kookosrasvapalaa hieroen päänahkaan ja latvoihin, annat vaikuttaa, mielellään jopa yön yli tai saunassa, ja sitten peset normaalisti shampoolla pois. Auttaa, todistetusti. Päänahka on terveempi ja lastuton.
Mietin vain että voisiko kuivan päänahan hilse olla tällaista? Kun se kai yleensä pölymäisempää eikä tällaista rasvaisen oloista isoa lastua..
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:44"]
Mietin vain että voisiko kuivan päänahan hilse olla tällaista? Kun se kai yleensä pölymäisempää eikä tällaista rasvaisen oloista isoa lastua..
[/quote]
Todellakin voi.
Elimistö (tässä tapauksessa päänahka) ikään kuin menee sekaisin liiallisesta kuivuudesta, puolustusmekanismi ylireagoi ja siksi pukkaa itse rasvaista töhnää karvatupista ja ihohuokosista.
Kokeilen tuota kookosöljyä ensi töikseni. Sitä kun on kotona valmiina. Sitten lääkäriin myöhemmin jos ei ala auttaa.
Koeta pestä sellaisella shampoolla joka sisältää "piroctone olamine" nimistä kemikaalia, ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Piroctone_olamine
Kauppanimiä mm. Bio+ aktiivishampoo ja system4 nro 1 climbazole shampoo.
Itselläni on samaa ongelmaa, ja vain nuo shampoot pitävät päänahkani kurissa, ainakin kuuriluontoisesti pitää käyttää.