freelancerit ja muut pakkoyrittäjät KÖYHYYSRAJALLA (yle)
Kommentit (15)
Niin kovin tuttua. En halua olla työtön, enkä oikein sovellu jonkun alaiseksi (ADD). Nyt alle minimituloilla yksinyrittäjänä. Joka kuukausi mietin onko tässä järkeä perheellisenä. Kuitenkin nautin suunnattomasti työstäni vaikka tuntipalkkaani en edes ala laskemaan saati jotain aivan utopistista eläkettä -kaikkia paperitöitä inhoan ja aiheuttavat kohtuutonta stressiä. Huokaus. Jos tähän uuvahdan joudun lopettamaan ja turvautumaan yhteiskunnantukeen työttömänä, jotenkin ihan älytöntä kun töitä kuitenkin haluan tehdä.
Ihan käsittämätöntä, miten monilla aloilla ajatellaan, että se toimittajan tai graafikon tms. työpanos tulee halvemmaksi, jos se on yksinyrittäjä. Kalliimmaksihan sen pitäisi tulla, kun ottaa huomioon, että siitä palkkiosta pitää sitten maksaa yrittäjäeläke- ja muut maksut! Ihan käsittämätöntä toimintaa.
Tuttua! Olemme miehen kanssa molemmat kielenkääntäjiä, hintoja painetaan koko ajan alas. Vituttaa.
Mä putosin tuohon loukkuun kun sairastelin väikkäriaikana ja rahoitus loppui. Tein satunnaisia keikkoja, koska mieehn palkka oli tuolloin niin iso, etten olisi saanut työkkäristä mitään. Nyt mies jäi työttömäksi, enkä mä saa mistään mitään koska työkkärin silmissä olen a) jatko-opiskelija, b) yrittäjä, c) jollain tavalla kokonaan olematta olemassa koska en ole kuulemma ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
Nyt yksi kurssini peruttiin ja koira sairastui, ja mulla ei ole rahaa ruokaan, sairaalalaskut on maksamatta, kaikki muutkin laskut maksamatta, ei ole rahaa mennä lääkäriin vaikka pitäisi, mies tekee kovasti töitä mutta silläkään ei ole rahaa ruokaan...
Emme saa asumistukea tai sossusta mitään, koska meillä on omistusasunto. Lainanlyhennys on paljon pienempi kuin vuokra olisi, mutta näin se vaan menee.
Mä en oikeasti tiedä, mitä enää tekisin. Oli mulle yllätys, että on muitakin samassa tilanteessa. Ilmeisesti korkeasti koulutetut ei vaan puhu näistä, enkä ihmettele, sillä siinä saa heti leiman, että vika olisi jotenkin itsessä, eikä saa enää keikkoja, jotka aina menevät periaatteessa suhteilla.
Hemmetin taulapäät teitä! Mun lapsuudessani asiat oltaisiin vielä sanottu niin kuin ne onkin eli te olette idiootteja. Nyt vaan jauhetaan jotain työllä pitäisi pystyä elämään kommunistiroskaa. Saman alan yrittäjälle maksetaan AINA enemmän kuin palkansaajalle. Se kun joutuu mm. tekemään investointeja, sillä on kuluja, se on joustava, joutuu käyttämään paljon aikaa kaikkeen muuhun kuin varsinaiseen veloitettavaan työhön jne jne. Lisäksi yrittäjällä on vaihtelevat tulot, joten jo tuon epävarmuuden takia velotuksen pitää olla isompi kuin varmalla kuukausipalkalla olisi. Teidän on aika ottaa kynä ja paperia esiin ja alkaa tekemään hieman laskelmia siitä minkälainen veloituksen pitäisi olla, jotta viivan alle jää tarpeeksi. Niille paskoille tarjouksille voi myös sanoa ei, jos ette ole vielä sitä tajunneet. Jos tilanne on se, että tuommoinen veloitus ei mene läpi, koska ala on täynnä idiootteja, niin sitten pitää miettiä mihin muuhun niitä taitojaan voi käyttää tai etsiä toinen ala. Ei missään ole sanottu, että jonkun humanistin pitää tienata elantonsa humanistina. Tai no jossain kommunistikakassa ehkä, mutta ei tosta roskasta totta tule vaikka miten paljon sitä toistettaisiin.
Vähän sitä oma-aloitteisuutta ja järkeä siihen hommaan!
Hah, kun toimeksiantaja määrää taksat, ne on ihan hiluja ja niillä ei elä. 8 on vähän pihalla nykymenosta. Katso se dokkari tollo!
Jeps. Olisikin niin yksinkertaista. Olen kuitenkin rajallinen ihminen ja työelämä aika karua nykyään. Luovalla alalla jolla itse yrittelen on todella paljon niitä, jotka ovat vielä koulussa tai harrastelijna toimivat ja tekevät näitä juttuja sitten lähes ilmaiseksi ja koska kaikki supistavat menojaan, moni ottaa sitten kökköä jälkeä halvalla mieluummin kuin laadukasta ja kestävää vähän kalliimmalla. Ja kyllä, olen kokeillut muitakin aloja (tosin toisen alaisuudessa) mutta niissä törmäsin sitten muihin vaikeuksiin (esim opettajana...). Olisi ihan kiva jos olisi joku oikeasti kyvykäs ammattiinohjaaja tai vastaava, joka osaisi ohjata työelämänvalintojani eteenpäin. Tähän asti olen saanut vain kuulla että 'noin lahjakas ihminen kyllä selviää' tai muuta vastaavaa höttöä... Tää on tällaista v...n selviytymistä. Se add.
Se, miten nämä vaikeuksistaan kertoneet ihmiset ovat saaneet tässäkin ketjussa miinuksia, kertoo niin hyvin sen, miten pihalla ihmiset ovat nykyisen työelämän muutoksista! Kaikki on muuttunut alle 10:ssä vuodessa ja sitä ei oikeasti tajua, ennen kuin itse jää työttömäksi tai putoaa freelancer-loukkuun. Tai sitten te ette vain välitä toisista ihmisistä tippaakaan? Uskotte, että sairastuminen on ihmisen oma valinta? Ajattelette, että vuonna 1995 uranvalintansa tehneen olisi pitänyt tajuta, ettei tohtorin koulutuksella saa töitä vuonna 2010?
Vaikka mä vielä joutuisin kokonaan luovuttamaan, ainakin mulla oli vielä sielu ja sydän kohdallaan silloin, kun se tapahtui, enkä halveksinut niitä, joilla meni huonommin.
Elän asumis- ja työmarkkinatuella, köyhyysrajan alapuolella. Pidän itseäni lähes onnekkaana, kun sain jopa peräti herranjumala työttömyyskorvausta, vaikka olen jatko-opiskelija. Paljon siihen tarvittiinkin kopioita ja liitteitä ja formulointeja. Olen työmarkkinoiden käytettävissä, mutta työmarkkinat eivät ilmeisesti halua käyttää minua.
Palkansaajat ovat halunneet pitkät lomat, tiukan irtisanomissuojan, automaattiset palkankorotukset, palkalliset lomat jne. eli tehneet työnantajille mahdollisimman hankalaksi ja kalliiksi palkata ketään. Freenä tai yrittäjänä heillä on kaikki se, mistä työnantajaa aina syytetään eli yrittäjän mahdollisuudet tehdä paljon rahaa!
Minusta ainoa keino on höllentää työnantajan velvollisuuksia ja antaa työntekijällekin joku vastuu tekemisistään! Kannattaa muistaa, että jos työntekijä saa palkkaa 3000 e, maksaa hän työnantajalle noin 4500 e.
Hyvälle yrittäjälle löytyy AINA toimeksiantoja ja niistä myös maksetaan kunnolla. Jos ei saa asiakkaita eikä toimeksiantoja, kannattaa katsoa peiliin. Sieltä löytyy useimmiten myös syy.
Samaa paskaa suollat kuin tämä "Kyllä työpaikan saa jos oikeasti haluaa". Mitä jos ottaisit ihan oikeasti asioista selvää ja kehittäisit vähän empatiakykyä?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 20:21"]
Hyvälle yrittäjälle löytyy AINA toimeksiantoja ja niistä myös maksetaan kunnolla. Jos ei saa asiakkaita eikä toimeksiantoja, kannattaa katsoa peiliin. Sieltä löytyy useimmiten myös syy.
[/quote]
Entä jos onkin tosiaan yrittäjänä vähän huono (huono solmimaan uusia asiakassuhteita, laskutukset myöhässä, markkinointitaidot heikkoja yms.) vaikka itse työt tekeekin hyvin ja saa aina erittäin positiivista palautetta, mutta muulla tavoin ei töitä saa (just sen takia kun ne on kaikki ulkoistettu freelancereille) ? Eikä alanvaihtokaan käy ihan tuosta vaan.
Jep,
itse olen yrittäjä omasta tahdostani, mutta kylähän se nyppii että samalla työmäärällä saisin palkallisena käteen noin kaksinkertaisen summan...
Työllä pitäisi pystyä elämään.