Raskaus & gen. herpes
Hei! Päätinpä minäkin nyt tänne rekisteröityä ja kirjoittaa mieltäni painaneesta asiasta. Keskenmenon jälkeen tässä uudessa raskaudessa ensimmäiset 12viikkoa meni oikeastaan pelätessä saanko uuden keskenmenon. En oikein osannut/uskaltanut iloita raskaudesta. Tuon 12 viikon jälkeen huokaisin helpotuksesta ja olenkin alkanut onnellisena nauttia raskaudesta kunnes vanha inhottava vaiva;herpes puhkesi muistuttamaan itsestään :/
En ole koskaan asiasta lääkärillä ollut. Enimmäiset rakkulat ilmestyivät n. 3vuotta sitten. Sen jälkeen niitä on ollut pari kertaa vuodessa. Ne eivät koskaan ole olleet erityisen kipeät tai hankalat, nivusten urpoamista/kipeytymistäkään ei juurikaan ole. Olen siis antanut rakkuloiden aina itsestään mennä ohitse. Muutenkin olin tuon herpeksen kanssa ns sinut ja hyväksynyt tuon taudin, mutta tämä raskaus muutti nyt kaiken!
Onko täällä muita joilla on gen.herpes ja raskaana tai synnyttäneet. Pelkään niin kovin vauvani puolesta :/ Jostain luon, että herpes lisää keskenmeno/kohtukuoleman riskiä..juuri kun olin oppinut iloitsemaan raskaudesta! Ennen synnytystä ilmeisesti herkästi aloitetaan estolääkitys, pitäisikö minun käyttää sitä kuitenkin raskauden aikanaki, rakkuloiden ilmaantuessa? Raskausviikkoja minulla nyt 16, joten eihän pikkuiselle ole millään voinut vielä kehittyä vasta-aineitakaan :/
Kommentit (5)
Minäkin olen havainnut itselläni herpesen jo monta vuotta sitten, mutta lääkärille en ole vain itseäni koskaan saanut. Nyt raskaana ja herpes puhjennut. Kuinka noloa tästä on ilmoittaa lääkärille koska tiedoissa ei lue mitään asiasta? Minne soittaa ja mitä tehdä?
Ei ole noloa! Kuitenkin genitaaliherpes on hyvin yleinen. Kannattaa ehdottomasti keskustella gynen tai neuvolalääkärin kanssa asiasta. On tärkeää aloittaa estolääkitys ajoissa ennen synnytystä, jos herpes on uusiutuvaa sorttia. Uusiutuvassa infektiossa lapsen riski saada synnytyksen aikana äidiltä herpes-infektio on pieni, mutta koska vastasyntyneen herpes on niin vakava sairaus, kannattaa estolääkitys silti aloittaa. Primääri-infektio synnytyksen aikoihin (jolloin riski lapsen herpes-infektioon paljon suurempi) on käsittääkseni jopa syy sektioon alatiesynnytyksen sijaan.
Ja tiedoksi, äidin vasta-aineet siirtyvät istukan läpi sikiölle, mikä suojaa haitoilta. En nyt ole tarkistanut asiaa, mutta käsittääkseni herpeksen uusiutuma on kuitenkin vain paikallinen infektio ja voi tarttua sikiöön vain synnytyksen yhteydessä. Tällöin nimenomaan primääri-infektio on vaarallisin, mutta yleisesti annetaan kuitenkin asikloviiri-estolääkitys jos äidillä on taipumusta genitaaliherpeksen uusiutumiseen, sillä ymmärrettävistä syistä riski vastasyntyneen herpekseen halutaan minimoida.
niin kuin sanottu jo, sekundääri eli ennen raskautta saatu gen. herpes voi tarttua ainoastaan synnytyksessä ja siinäkin riski pieni. Mutta estolääkitys alotetaan usein loppuraskaudesta varuilta synnytystä ajatellen. Itte alotin pari viikkoa sitten rv 34 supistusten takia, yleensä kai alotetaan rv 36.
Kannattaa käydä nyt kun herpes on päällä gynekologin luona juttelemassa, mutta älä turhaan kanna huolta asiasta. Saat lääkäriltä ohjeet ja reseptin estolääkitykseen, joka aloitetaan hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Jos kävisikin niin, että herpes on puhjenneena synnytyksen aikana, on silti mahdollista synnyttää ihan normaalisti alateitse - rakkulat peitetään synnytyksen ajaksi yms.
Tässä vielä Terveyskirjaston linkistä kopio: "Synnytyksen aikainen genitaalialueen herpes voi tarttua vastasyntyneeseen synnytyskanavasta. Primaari-infektio aiheuttaa 40–50 %:lla ja uusintainfektio 3–4 %:lla vastasyntyneistä sairastumisen. Uusintatulehduksen yhteydessä virusmäärä on matala ja äidin vasta-aineet suojaavat sikiötä tartunnalta."
Jos sinulla on herpeksen ensi- eli primaarivaihe ollut jo noinkin paljon aiemmin ei pitäisi olla enää mitään vaaraa, vaikka raskauden aikana niitä vielä tulisikin. Estolääkitys kyllä suojaa hyvin sitten h-hetken lähestyessä. Lääkäri kertoo tarvitseeko syödä lääkkeitä raskausaikana tulleisiin rakkuloihin vai ei, periaatteessa ei tarvitse jos oireet ovat lieviä eivätkä häiritse sinua - näin ainakin Kätilöopiston synnytyslääkäri Ulanderin mukaan. Vauvasi on hyvässä suojassa kyllä :)
Kaikkea hyvää sinulle & pikkuisellesi ja ihanaa odotusaikaa!