HJÄLP! Eka työpaikka ja liittoon kuuluminen?
Olen siis vastavalmistunut ja nyt ekassa "oikeassa" työpaikassani. Pitääkö mun nyt liittyä ammattiliittoon ja jos en liity, niin saanko huonompaa palkkaa tai jäänkö pois korotuksista, vai mitä? Kyse on valtion virasta. Apua olen ihan pihalla näistä...
Kommentit (31)
Lisäisin vielä, 19, että kysehän oli vain siitä, että ammattiliitto halusi kyykyttää. Heidän työmaalla ei kukaan liittoon kuulumaton työskentele. Piste. Jahtasivat isääni illalla rautakanget kädessä siellä työmaalla, kun isä ei suostunut heti liittymään.
Siksi en siis ikinä tule liittymään tuollaiseen porukkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:42"]
14; Kysynpä vaan, että kuka ne palkkaa ja työoloja koskevat neuvottelut kävisi ilman liittoja... jokainen omalta osaltaan? Onnea vaan niihin neuvotteluihin!
[/quote]
kuule kun työsuhteesessi kuuluu paljon muitakin vuosien varrella liittojen neuvottelemia etuja kuin palkka. Googletapa ihan ensin ne. Kuvittele sitten että menet neuvottelemaa kaikista työnantajasi kanssa. Jos ole merkittäväja tärkeä ihminen niin toki ne voit saada. Mutta jos et olekaan korvaamaton niin voi olla että ne sinulta evätään.
Kyllä, jokainen omalta osaltaan. Ihan olen itse käynyt neuvottelemassa työnantajan kanssa palkankorotuksista useampaan kertaan. Yleensä on annettu. Jos ei ole, sille on ollut selkeät perustelut.
Kerran sanottiin, että jos teet tämän jutun vähän tehokkaammin, saat kahden kuukauden päästä pyytämäsi korotuksen. Näin tapahtui.
Reilu juttu. Tehdystä työstä maksetaan korvaus. Mitään liiton tyyppiä en ole väliin tarvinnut. Onko se muka reilua, että kaikki saa saman yhteisen palkankorotuksen - ne, jotka istuu työpaikalla FBssa ja ne, jotka oikeasti painaa duunia?
t. 14
[/quote]
kuule kun työsuhteesessi kuuluu paljon muitakin vuosien varrella liittojen neuvottelemia etuja kuin palkka. Googletapa ihan ensin ne. Kuvittele sitten että menet neuvottelemaa kaikista työnantajasi kanssa. Jos ole merkittäväja tärkeä ihminen niin toki ne voit saada. Mutta jos et olekaan korvaamaton niin voi olla että ne sinulta evätään.
Kirjoitin tuon ja se hukkui aiempaan viestiin. Niin, tuota kannattaa miettiä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:42"]
14; Kysynpä vaan, että kuka ne palkkaa ja työoloja koskevat neuvottelut kävisi ilman liittoja... jokainen omalta osaltaan? Onnea vaan niihin neuvotteluihin!
[/quote]
No, arvaapa kuinka kauan kökkisin sellaisessa työpaikassa, jossa pomot käyttäytyisi noin?
Se on johtajien ja omistajienkin etu, että asiat sujuu työpaikalla ja työntekijät tuntee olevansa arvostettuja. Jos näin ei ole, hyvä työntekijä nostaa kytkintä. Ja koska hyvä työntekijä on työpaikalle kultaa kalliimpi voimavara, hyvää työntekijää kohdellaan hyvin.
Jos minua on jossain työpaikassa yritetty johdon tasolta sorsia tai muuten ollut ihme toimintaa, niin olen etsinyt uuden työpaikan ja lähtenyt. Ei sellaista tarvitse kenenkään katsoa.
Ihmettelen samaa. Sinulta voitaisiin ottaa vapaat lauantait vaikka ensiksi pois ja alkaisit sitten tyhjältä pöydältä neuvotella työsuhteesi sisältöä. Ihan OK neuvottelutaitoiselle ja sellaiselle jolla varaa valita työpaikkansa. Moni ei kuitenkaan ilman jonkun liiton tukea tässä onnistuisi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:58"]
Kirjoitin tuon ja se hukkui aiempaan viestiin. Niin, tuota kannattaa miettiä.
[/quote]
Työntekijän tärkein tehtävä on tehdä itsensä korvaamattomaksi työpaikallaan. Ja töihin sinne työmaalle on tultu, ei nitisemään jostain kaikenmaailman eduista. Työnantaja palvoo maata jalkojesi alla, jos olet hyvä työntekijä ja tekee kaikkensa, ettet lähtisi. Jos siis on fiksu työnantaja. Mietipä sitä.
repeilen tääl jonkun faijan seitkytluvun kertomuksiin rautakangella jahtaamisesta :D nojoo seitkytluvulla olikin vähän eri homma. liittoon kuulumattomille mesut keksi parempia hommia mutta kyykyttikin pienempää liksaa tai teetti lauantait ilmaiseksi jne ja hommahan toimi vain jos koko työmaa oli samaa mieltä kyykytyksistä ja pisti perseet penkkiin.
Nykyään nää liiton miehet ja naiset voi olla ihan yhtälailla työnantajan kyykytettyjä kuin muutkin, kokemusta on.
Liittoon ei ole pakko kuulua. Ei työttömyyskassaankaan. Vakuutusta ei tarvi pitää kotonaankaan eikä autossa kaskoa eikä kumisaappaita tarvi ostaa kun eihän aina sada vettä :)
Kuuluin aikani OAJ:hin. Erosin, koska minusta liitto ei tee tarpeeksi jäsentensä eteen. Oltaisiin menty samalla tavalla lakkoon kuin lääkärit ja sairaanhoitajat ja vaadittu kunnon liksat. Ei, eihän me. Arvatkaa, minkä sain monilta selitykseksi? Kun ei sillä kunnalla kuitenkaan olisi varaa maksaa enempää ilman, että pitäisi karsia jostain muusta sitten taas! Joo, ja mua jaksaa tuo kiinnostaa. Eipä sitä lääkärit tai sairaanhoitajatkaan ajatelleet, miksi opettajien pitäisi.
Kokemukseni: ei liitto minusta ajanut minun asiaani työntekijänä ja pyrkinyt määrätietoisesti työtaistelukeinoja käyttäen nostamaan opettajia palkkakuopasta.
teet kunnolla hommia niin työnantaja palvoo maata?? nojoo aika huisa tilanne. totta tietty jos olet hyvä työntekijä sinua ei haluta päästää pois vaan teettää lisää ja jokaisen firman tavoite on tuottaa voittoa omistajalleen. ei työntekijöilleen :D
No niitä etuja on tosiaan muitakin kuin palkka. esim tauot, kesäloma, ylityön rajat ja palkka jne. oletko edes lukenut TES? siellä on pari sivua palkasta ja kaikki muu on sitä sinun mielestäsi ylimääräistä
Ai työntekijätkö ei hyödy siitä, jos firma tekee voittoa? AIka huisa asenne. Eli paras, että firma tuottaa tappiota - jos tuo on suomalaisten asenne, ei yhtään ihme, että menee työpaikat alta ja yritykset konkurssiin. Eipähän ainakaan synny voittoa omistajalle! Joopa...
Kyllä se on ihan työntekijänkin etu, että firmalla pyyhkii hyvin.
Paljonpa niistä luottamusmiehistä tuntuu olevan hyötyä, kun työpaikkoja vaan lopetetaan Suomesta minkä keritään. Nostelevat vaan telkkarissa käsiään. Mitäs ne ammattiliitot on tehneet työpaikkojen säilymiseksi - tai jopa uusien syntymiseksi Suomessa?
Ja tiedänpä yhdenkin työpaikan, jossa olin töissä. Siellä oli pääluottamusnainen, joka oli tosi kova luu ja siinä tehtävässä hyvä. No, firman johto palkkasikin hänet johtoryhmään. Siinä siunaaman hetkellä, kun avautui mahdollisuus työsuhdeautoon ja oikeus lounastaa ilmaiseksi johtoportaan ruokalassa, niin täti vaihtoi leiriä. Siinä jäi ammattiyhdistysaate ja työntekijöiden oikeuden toisiksi. Alle puoli vuotta siitä, kun hän oli lopettanut luottamushenkilönä ja eronnut liitostaan, alkoi firmassa massiiviset irtisanomiset. Ja arvatkaas, kuka oli se päätäti niitä junailemassa?
Että sellaisia ammattiyhdistysihmisiä työntekijän asialla.
Mä olen valtion virkamies, kuten AP:kin, ja on totta että valtion virasta ei hevin irtisanota. Palkkaankaan ei paljon pysty liitto vaikuttamaan, koska virassa on tietty palkka ja heko -lisiä voi jokainen neuvotella itse. Mielestäni on silti tyhmää jos ei kuulu liittoon, koska:
- Virastakin voi savustaa pois eli kiusaamista tapahtuu. Luottamusmiehen ei tarvitse auttaa sinua tässä tapauksessa jos et kuulu liittoon etkä saa liiton lakimiehiltä mitään apua.
- Jos teet jonkin virheen virassa ja sinua syytetään velvollisuuksien laiminlyömisestä, miten ajattelit hoitaa asian? Liitosta voi olla paljon apua.
- Valtiollakin irtisanotaan porukkaa, virastoja siirrellään, yhdistetään jne. Helsingistä Rovaniemelle, Kuopioon, Seinäjoelle jne. Tällaisissä tilanteissa liitosta on paljon apua.
- Kaikki spesiaalitilanteet: adoption takia perhevapaat, osa-aikaeläke, pitkät sairaslomat, vuorotteluvapaat jne. kaikissa näissä on normaalilla virkamiehelle kova selvittely omien oikeuksien suhteen, mutta liiton lakimiehen neuvot auttavat yleensä pitkälle.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:45"]
Kuule, ei mikäänliitto ota kesätyöntekijää liittoon. Mun liitto vaatii ainakin puolen vuoden työsuhteen, mielummin pidemmmän. Ja yli puolet tuloista pitää tulla omalta ammattialalta, jotta pysyy liitossa.
Liitto tarjoaa ainkin mulle tärkeää lakiapua, myös koulutusta, ryhmäpalaveerausta työpaikkojen ongelmista, matkavakuutuksen ja vapaa-ajan vakuutuksen, lomamökkejä yms.
Ja ay-maksut on verovähennys kelpoisia.
[/quote]
Joo, tuohonhan se isänikin silloin vetosi. Että ei voi kuitenkaan kuulua liittoon kesän jälkeen, jne. Ja ei saa niitä etuja mitään kumminkaan - silloin ei edes ollut olemassa sellaisia liiton opiskelijajäsenyyksiä kuin nyt.
Mutta pakko oli liittyä. Vaikka sillä ei ollut ns. mitään virkaa siinä tilanteessa sillä liittymisellä. Väitätkö, että isäni valehtelee?