Aamiainen ei uppoa - laihdutus tuhoontuomittu?
Joka paikassa toitotetaan kuinka tärkeää laihduttajan on syödä aamiainen. Entäs jos aamupala ei vain uppoa?
Herään n. klo 6:30. Heräämisen jälkeen ei maistu minkäänlainen ruoka n. 2 tuntiin. Töissä lounas on klo 11:30. Meneekö mun elämänmuutos ihan pieleen jos syön heräämisen ja lounaan välillä vain banaanin n. klo 9:30? Joskus olen kokeillut myös Nutrilett-tyyppistä pientä pirtelöannosta (joka on siis ihan vetistä) herättyäni n. klo 7 ja se uppoaa jotenkin.
Mikä olisi siis paras vaihtoehto näistä huonoista vaihtoehdoista: 1) ei mitään syötävää ennen lounasta 2) banaani ennen lounasta 3) nutrilett ja banaani ennen lounasta?
Kommentit (27)
Onkos tullut sitten syötyä iltaisin sen aamiaisen edestä? Ei varmaan ole aamulla nälkä, jos illalla saa liikaa energiaa. Ole ilman iltasyömisiä, niin varmasti käynnistyy aineenvaihdunta heti aamusta.
No tuota, ei ole kumpikaan edellisistä oikeassa. En ole koskaan tykännyt syödä aamulla. Itse asiassa äitini oli päiväkoti-iässä ja alakouluiässä jo tosi huolissaan minusta kun en vain saattanut syödä mitään aamuisin. Itkua väänsin voileivän tai puurolautasen ääressä. Sama juttu on siis ollut aina, myös silloin kun olin aikuisiällä hoikka/normaalipainoinen.
Olisiko muita mielipiteitä? Heti alan syödä aamulla kun ruoka alkaa maistua. Vielä se ei ole maistunut. ap
Minä olen myös ollut huono syömään aamupalaa, mutta kun sen ottaa ihan tietoisesti tavaksi, niin jonkin ajan päästä aamullakin alkaa nälkä hiipiä kroppaan. Toinen konsti saada aamunälkä ennen pitkää aikaan on jättää syömättä kaikki ateriat iltakuuden jälkeen.
Kokeileppa ensin 1200 kcal päivässä ja tule sitten uudestaan. Nimim. samanmoinen, mutta kun kalorit vetää tarpeeksi alas, aamu on ihana kun saa taas syödä
Ei ole mikään pakko syödä aamiaista. Itse olen aina syönyt vain 2 ateriaa päivässä. Aamulla kuppi kahvia, lounaalla kevyt keitto tai salaatti, päivällisellä tukeva ruoka (noin klo 21). Mulle tuo sopii mainiosti enkä ole ikinä kärsinyt paino-ongelmista.
Sen sijaan yhdessä vaiheessa elämää kärsin todella kamalasta olosta, kun yritin noudattaa suosituksia että on pakko syödä tukeva aamiainen ja vielä 2 välipalaakin. Aamuruoan jälkeen kuvotti, väsytti ja oli ikävä olo kaikin puolin, ja se vähän väliä syöminen sai jotenkin verensokerin heittelemään ylös alas jatkuvasti mikä oli inhottavaa. Kun palasin syömään 2 kertaa päivässä, olo parani onneksi ennalleen.
Älä laihduta, lihot kuitenkin vaan takaisin. Mihinpä virtahepo läskeistään pääsis.
Ihmiset on tässä asiassa erilaisia, mutta siinä on ihan oikeasti pointtia että jos ei syö aamulla mitään, illalla helpommin mättää kaksin käsin, ja sitten ei luonnollisesti taas aamulla maistu, ja illalla vetää kaksi käsin... Minä olen niitä joille aamiaisen poisjättö kostautuu ihan oikeasti iltamässilynä. Briteissä tutkittiin koululaisia, ja yhden aterian poisjättö päivässä (oli se sitten mikä tahansa) korreloi lihavuuden kanssa. Joten kyllä minä ainakin uskon että verensokerin pitämisessä tasaisena on pointtinsa. Itsekin tässä laihdutan kesäksi bikinikuntoa normaalipainon sisällä ja säännöllisellä järkevän ruoan syönnillä makeanhimo on nolla. Tänäänkin mies ja muksut vetäisi sukulakua eikä tehnyt tippaakaan mieli edes.
Kun aineenvaihdunnan saa liikkeelle, aamusyöminen alkaa onnistua.
- "Niin kauan kun syöminen ei oikein tunnu pysyvän hanskassa niin ehdotan että aamiainen syödään tunnin sisällä heräämisestä. Tämä ihan sen vuoksi että käytännön työssä kun katsellaan mistä päivän mieliteot kumpuavat niin varsin usein ongelma alkaa liian myöhäisestä aamiaisesta. On tavallaan ihan ymmärrettävää, että jos herää viideltä ja menee kuudeksi töihin niin tuntuu helpolta jättää aamiainen töihin - mutta jos tuo viive on se ensimmäinen sysäys päivän mataliin verensokereihin niin sitten sille kannattaa tehdä jotain." - Patrik Borg
Kannattaa lukea tämä:
http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/verensokerisaaga-miksi-kovaa-nalkaa.html
Olen laihduttanut 20kg:tä ilman aamupalaa eikä ollut ongelmia. Olen tottunut syömään illalla vähän enemmän joten nälkä ei heti aamusta ole ja vaikka olisi niin ei silti mene alas.Illalla syöminen ei ole ongelma kun senkin suunnittelee oikein. Itse syön jonkun tukevamman salaatin ja raejuustoa, tai jotain pientä ja hedelmiä/kasviksia ja dippiä tms.
En ennen syönyt aamuisin mitään, teki jopa pahaa kun yritin syödä vaikka leipää. Nyt kun ruoka-ajat ovat säännölliset ja olen jättänyt iltamässäilyn pois saan aamuisin jopa sen lautasellisen puuroa alas :) Eli, älä yritä väkisin vaan muuta ensin ne muut ruokailutottumukset ja lisää liikuntaa niin kohta se nälkä on jo aamullakin. Ja jos kykenet, herää hieman aikaisemmin ekoilla kerroilla.
Tätä nyt jatkanut reilun kuukauden, kiloja tippuu enkä voisi kuvitellakaan enää jättäväni aamupalaa pois.
Ei kannata hermoilla asiasta. Sinulla on ilmeisesti myös psyykkinen, lapsuudenkokemuksista johtuva este aamiaisinnole. Tyydy syömään aluksi vaikka vain hedelmä tai terveellinen pirtelö aamulla. Vältä myöhään syömistä, mutta älä iltapalaakaan kokonaan lopeta, ettet herää nälkään klo 4. Työstä asennetta. Ajattele, että aamiainen on itsesi hoitamista ja hemmottelua. Juo ainakin vettä heti herättyäsi.
Siskonikaan ei ole koskaan saanut aamuisin mitään alas ja onnistui silti n. 8 vuotta sitten laihtumaan hyvinkin tehokkaasti ruoan kalorimäärää pienentämällä. Ihmiset vain on erilaisia ja kokonaiskalorimäärä ratkaisee, ei se, koska sen ruoan syöt.
Aamiaiseksi riittää ihan jokin pienikin juttu, niin saat elimistösi ruoansulatuksen hereille. Mutta banaani on ehkä aika huono vaihtoehto, paljon tärkkelystä ja energiaa - laihduttajahan saisi syödä vain 1/2 banaania/päivä.
Mites pieni maustamaton jogurtti, johon laitat itse marjoja, ehkä mysliä ja hiukan hunajaa? Smoothie?
Milloin syöt iltaruuan ?
Meillä päivällinen on klo 17.30 ja ollaan ruokapöydässä n 30 min. Sen jälkeen en syö mitään, vasta kun aamulla aamupuuron. Ja silloin on nälkä.
Ei aamiainen ole mikään pakko. Itsekin olen laihduttaessa (ja sen jälkeenkin, paino on pysynyt) syönyt ensimmäisen kerran vasta 12-13 maissa. Nykyään olen ottanut tavaksi syödä aamulla jugurtin, sen saa alas vaikka ei oikein tekisin mielikään. Olenkin sittemmin lihonut, todennäköisesti asiaan vaikuttaa muukin kuin tuo aamiainen mutta minulle se ei selvästikään toiminut ainakaan hoikistavana tekijänä.
Jätä se aamiainen syömättä, jos ei maistu. Tai syö se banaani. Olisi taas jännä tietää, mihin tuo yksi kommentoija perustaa puolikkaat banaaninsa. Syö vähemmän kuin kulutat, se riittää. Ei ole kiinni banaanin koosta tai aamupalasta.
Minä olin myös ennen sellainen etten saanut aamulla mitään alas. Se oli silloin kun olin hoikka/normaalipainoinen. Nykyään kyllä voin syödä aamiasen, tukevankin, ja painoakin on 15 kg liikaa.
Että en nyt menisi kauhean suoria johtopäätöksiä vetämään aamupalan ja painonhallinan välille.
Aplle sanoisin että sun kannattaisi opetella syömään joku kevyt aamupala, esim tunnin päästä heräämisestä. Tai silloin 9.30, mun mielestä silloin on vielä aamiaisaika, kaksi tuntia lounaaseenkin vielä aikaa. Mutta älä banaania...mieluummin vaikka vähän maustamatonta jugusttia + marjoja tms. Ei sen aamupalan nyt niin tukeva tartte olla, varsinkaan jos lounaaseen ei ole pitkä aika. Parempi noin kuin ettei aamupalaa ollenkaan.
Et kerro mita syot paivan mittaan. Listaa esimerkkipaivan syomiset ja juomiset ja ajat, niin on helpompi kommentoida.
Uskon monen muun tavoin, etta aamiainen on tarkea, silla se pitaa verensokerin tasaisena. Todennakoisesti syot liian myohaan illalla ja liian paljon, sen vuoksi aamiainen ei maistu. Lapsuuden traumat eivat tietenkaan asiaa helpota.
Ei sen aamiaisen ole pakko olla mitaan massiivista, esim. smoothie (maustatonta jogurttia, 1-2rkl leseita ja 1-2dl pakastemarjoja) on herkkua ja maistuu kylmana ihanalle. Sen juomisessa ei kauan mene kun juot vaikka meikatessa tai matkalla toihin tms.
Höpö höpö. Minulle ei aamupala maistu ja silti laihdutin 25 kg. En ole syönyt aamupalaa 30 vuoteen ja hyvin tulen toimeen ilmankin.
Aamulla usein käyn treenaamassa tyhjällä mahalla ja syön vasta treenin jälkeen jotain pientä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 19:21"]
Laihduta ensimmäinen viikko ilman aamiaista ja kas, huomaat, että laihduttamisen takia sulla on aamiaisella HIRVEÄ nälkä. Eikä laihduttamiseen tarvita mitään vippaskonsteja. 1200 kcal päivässä ja paljon liikuntaa. Lupaan, että laihdut. Joku aamiainen on vain tekosyy raskaille luillesi.
Alkaa nyt yy tee nyt...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 10:41"]
Et kerro mita syot paivan mittaan. Listaa esimerkkipaivan syomiset ja juomiset ja ajat, niin on helpompi kommentoida.
Uskon monen muun tavoin, etta aamiainen on tarkea, silla se pitaa verensokerin tasaisena. Todennakoisesti syot liian myohaan illalla ja liian paljon, sen vuoksi aamiainen ei maistu. Lapsuuden traumat eivat tietenkaan asiaa helpota.
Ei sen aamiaisen ole pakko olla mitaan massiivista, esim. smoothie (maustatonta jogurttia, 1-2rkl leseita ja 1-2dl pakastemarjoja) on herkkua ja maistuu kylmana ihanalle. Sen juomisessa ei kauan mene kun juot vaikka meikatessa tai matkalla toihin tms.
[/quote]
Siis en ymmärrä mihin tuo verensokerin tasaisena pysyminen aamiaisen vuoksi perustuu? Itselläni verensokeri laskee ja tulee hillitön väsymys pari-kolme tuntia aamiasesta,mutta jos en syö mitään, jaksan pirteänä iltaan saakka syömättä. Ilmeisesti mulla on erikoinen aineenvaihdunta.
Laihduta ensimmäinen viikko ilman aamiaista ja kas, huomaat, että laihduttamisen takia sulla on aamiaisella HIRVEÄ nälkä. Eikä laihduttamiseen tarvita mitään vippaskonsteja. 1200 kcal päivässä ja paljon liikuntaa. Lupaan, että laihdut. Joku aamiainen on vain tekosyy raskaille luillesi.
Alkaa nyt yy tee nyt...