Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväkroppaiset jotka olette olleet raskaana

Vierailija
07.03.2019 |

Millaisia muutoksia tuli joita ei treenaamallakaan saa takaisin? Onko ollut helppo suhtautua?

Miltä sinusta tuntui olla kuin "kenguru" kun on tottunut olemaan tikissä? Etenkin ennen sitä kun näkyy selvästi että on raskaana.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat muutokset ovat lähes näkymätön arpi välilihassa ja kohdunsuun aukon muoto. Kahdessa kuukaudessa entisissä mitoissa ja koossa 34, pituus 173 cm.

Vierailija
22/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioarpi jäi, raskausarpia ei tullut yhtään. Rinnat ovat pienemmät kuin ennen, ei ne ennenkään järin isot olleet (B-kuppi). Imetin vain n. 3kk. Painan nyt täsmälleen saman verran kuin ennen raskautta, mutta vartalo on jotenkin leveämpi. Hartiat on leveämmät (johtuu varmaan vauvan kanniskelusta), pohkeet on jotenkin paksut ja lantio leveämpi. Ennen olin tosi hoikka ja siro, pitkät ja hoikat sääret. Nyt näytän jotenkin tasapaksulta. Vauva kohta 8kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta sellaista minkä huomaisin/muut huomaisivat jokapäiväisessä elämässä nyt pari vuotta myöhemmin kuin raskausarvet. Niitä tuli paljon mutta osasin odottaakin että ihoni käyttäytyy niin, koska ihan jo teini-iän nopeasta "naisellistumisesta" oli rinnoissa ja lanteilla venymisjälkiä. Ounasteluista huolimatta koitin käyttää odotusaikana paria eri öljyä ja voidetta, ei havaittavaa vaikutusta, tosin olipahan pehmoinen ja kosteutettu olo. Mies ainakin sanoo ettei kiinnitä raskausarpiin huomiota, taitaa olla niin että vaan itselläni pistävät erityisesti silmään.

Vierailija
24/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalisti alle 55kg ja ennen raskautta kova urheilemaan. Raskaudessa painon nousu alkoi puolen välin jälkeen ja sitä tuli alle 10kg. Vaikka maha oli aivan valtava niin raskausarpia ei tullut lainkaan. Ehkä juuri pieni erkauma jäänyt eli maha vähän pömppö. Sektioarpi löytyy, mutta niin haalea, että sitä tuskin pistää merkille. Normaalisti B-kupin rinnat tuntuivat tosi löysiltä/pieniltä vuoden imetyksen jälkeen. Lopputuloksesta en vielä tiedä, kun uusi raskaus alkoi 16kk viimeisimmästä synnytyksestä. Uskoisin ettei kukaan muu huomaa kehostani raskauden/synnytyksen jättämiä jälkiä kuin vain minä itse.

Vierailija
25/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs teidän käsivarret? Mun empiirisen tutkimuksen (= lue, muutama tuttava) mukaan äideille tulee sellaiset löysät pullakädet.

Tuleeko sellaiset aina kaikille ja jos, niin pääsekö niistä eroon itsestään vai kovalla treenillä? Jos ennen äitiyttä käsivarret on normaalit tai treenatun näköiset?

Vierailija
26/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mitään kummempia muutoksia. No, rinnat hieman isommat nykyään kuin ennen lapsia. Ei tullut edes raskausarpia. Raskaus alkoi näkyä suunnilleen puolessa välissä, ja synnytyksen jälkeen ei jäänyt mitään roikkuvaa reppua raskausvatsasta. En tiedä miksi, enkä usko että siihen voi itse edes vaikuttaakaan.

Tietääkö kukaan mikä tuohon vaikuttaa? Varsinkin raskausarvista pitäisi tehdä tutkimusta, koska selvästi joku keino on jolla niitä ei tule mutta sitä ei tiedetä yleisesti vielä.

Raskausarpien syntymiseen vaikuttaa ihotyyppi, ts. kollageenin määrä.

Vierailija
27/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kuusi lasta 35 v mennessä, 4 parin vuoden ikäerolla, välissä neljä vuotta, sitten 2 parin vuoden ikäerolla. Joten voinen aika uskottavasti todistaa kuinka ainakin ongelmattomat raskaudet ja synnytykset vaikuttavat kroppaan mikäli itsestään ja terveydestään pitää huolta.

Ensimmäinen asia, eli vatsan kasvaminen on tietenkin yksilöllistä ja siihen suhtautuminen riippuu ihan naisesta. Itse olen kokenut sen positiivisena, ensin pieni turvotus ja pärinät, kun päästään toiselle kolmannekselle niin huoli keskenmenosta kevenee, pärinät taas, vauva tulossa <3 

Raskausarvet ovat tietenkin pitkälti tuurista ja ihotyypistä kiinni. Minulle ei niitä tullut yhtään vaikken erityisemmin rasvaillut. Ihme sinänsä, sillä murrosiässä nivusiini ja rintoihini tuli paljonkin venymisarpia, iho kai paksuuntui tuossa välissä. Vatsani ei kasvanut aivan valtavaksi kertaakaan, kohtu kai enemmän selänpuoleen kalellaan. Joillekin arpia sitten tulee paljonkin, yleensä ajan kanssa haalistuu.

Treenata kannattaa tietenkin läpi raskauden oman voinnin ja jaksamisen rajoissa. Mm. uinti ja jooga tosi hyviä. Synnytysten jälkeen kohtu on mulla supistunut hyvin ja vatsa on ollut suhkot litteä itsensä parissa viikossa. Lihakset ovat tietenkin olleet alkuun heikommat eikä kovaa treeniä ole järkevää aloittaa ihan heti vaan ensin vahvistaa tukevia lihaksia, lantionpohjaa ja kylkiä. Alkuun treenaamisessa pääsee vaikka soveltaen joogaa/pilatesta. Pitää varoa loukkaantumisia, nivelet ovat raskauden jäljiltä hetken aivan muusia.

Omalla kohdalla olen huomannut, että vatsalihakset ovat palautuneet yhteen jo parissa viikossa, treenin aloittanut sitten n. kuukauden kuluttua. Samoihin aikoihin olen alkanut taas juosta, mutta jos juoksuaskelista/hypyistä/tanssimisesta tulee pissahätä niin on syytä keskittyä vielä pelkkiin lantionpohjalihaksiin.

Repeämistä tai keisarileikkauksesta minulla ei ole kokemusta, joten en tiedä niistä mitään.

Maidonnousussa rinnat ovat turvonneet aivan rantapallonkokoisiksi. Maidontulon tasaannuttua ei imettämisestä ole juuri pysyviä muutoksia jäänyt.

Kaiken kaikkeaan pysyviä muutoksia on, että vatsa jää istuessa vähän enemmän ruttuun ja tissit ovat hieman pienemmät kuin ennen lapsia, vähän eri muotoiset ehkä. Kuukautiset ovat lyhyemmät, mutta runsaammat ja kipeämmät mikäli kiinnostaa. Monilla kuulemma kuukautiskivut helpottaa lapsen saannin jälkeen.

Isoin asia on uudessa elämäntilanteessa löytää aikaa ja jaksamista itsestä huolehtimiseen. Se onnistuu paremmin jos on ennen lapsiakin nauttinut liikunnasta ja kokenut sen tukevan omaa jaksamista. Itselläni on asiat hyvin ja nykyisin pirun helppo elämä, joten se ei ole kovinkaan vaikeaa, aamujooga ennen kuin kukaan herää, sopivaan väliin aikataulutettu lenkki/liikuntaharrastus päivästä riippuen ja liikuntaa lasten kanssa.

Jollakin sitten kaikki muu vie niin paljon aikaa ja jaksamista, ettei itseensä jaksa samallalailla panostaa, moni muu asia menee tikissä pysymisen edelle. Äidit usein pistävät muut itsensä edelle. Ja vaikeaa on varmasti yhdistää arjessa lastenhoito, töissäkäynti, iltaopinnot ja sali. Jäisi ainakin minulta joku vähemmälle, varmaan sali.

Vastaan sinulle näin perusteellisesti sillä itse esikoista odottaessa rehellisesti jännitin myös, että minkänäköisenä tästä selvitään. Yllättävän vähäisin muutoksin näköjään. Eipä se tosin ole enää ensisijaista vaan elämä on ensisijaista.

Vierailija
28/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sai alle 30v kaks lasta,se oli hoikka,lihoa kamalasti raskausaikana ja sillä jäi vatsaan roikkuvaa ihoa,muuten oli tosi hoikka.ite oon jo yli sen ikäinen,mitä äiti oli,ja lisäks Vmviel pienempi kokoinen siis lyhyempi joten mulla tulee varmaan niin roikkumaan maha sitten,ihanaa,koska vatsa on muutenki se mun paras puoli eli seki menee sitten,jos lapsia hankin:-D kai meillä on ohut iho itellä ainaki tosi ohut iho

Vierailija
29/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi raskautta takana; ensimmäinen 24-vuotiaana ja toinen 34-vuotiaana; nyt olen 37-vuotias. Ekasta raskaudesta ei jäänyt mitään näkyviä muutoksia; toisesta raskaudesta palautuminen kesti hieman kauemmin mutta mitään pysyviä muutoksia ei siitäkään jäänyt. Molempien raskauksien jälkeen paino on ollut raskautta edeltäneissä lukemissa jo pari viikkoa synnytyksen jälkeen; raskausaikana paino nousi ensimmäisessä raskaudessa noin 8 kg ja toisessa raskaudessa noin 10 kg. Raskausarpia ei tullut kummastakaan raskaudesta eikä mitään huomattavaa vaikutusta rintojen kokoon tai muotoon itselläni ilmennyt.

Vierailija
30/49 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs teidän käsivarret? Mun empiirisen tutkimuksen (= lue, muutama tuttava) mukaan äideille tulee sellaiset löysät pullakädet.

Tuleeko sellaiset aina kaikille ja jos, niin pääsekö niistä eroon itsestään vai kovalla treenillä? Jos ennen äitiyttä käsivarret on normaalit tai treenatun näköiset?

Itselläni on käsivarret kiinteät ja varsinkin hauikset kasvanut aika paljonkin, olen hoikka 173/57..lihakset tulleet vauvan (joka nyt 10kk) kanniskelusta. Muutenkin kroppa vahvistunut sieltä täältä tasaisesti kun vauvaa nostelee ja kanniskelee niin paljon.

Vierailija
31/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän tatuointeihin vaikutti raskaus?

Ja sanovatko niistä jotain neuvolassa? Seison kyllä niiden takana 100% mutta en halua selittää heille mitä ne merkitsevät minulle (hyvin henkilökohtaista).

Vierailija
32/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kroppaneuroottinen availee tänään, moneskohan lie aiheesta.

Vierailija
33/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän tatuointeihin vaikutti raskaus?

Ja sanovatko niistä jotain neuvolassa? Seison kyllä niiden takana 100% mutta en halua selittää heille mitä ne merkitsevät minulle (hyvin henkilökohtaista).

Ei sanota mitään.

Ei se siihen vaikuta mitenkään ellei sitten ole just masussa kuva.

Vierailija
34/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin että nuorena en kärsisi niin suuria muutoksia, mutta repesin synnytyksessä, värkki ei ole enää entisellään, sain ison määrän arpia ja liian isot ja painavat tissit kaupan päälle.

Inhoan itseäni.

Näytän rumalta, vaikka olen aina ollut liikunnallinen ja pitänyt huolta itsestäni.

Etenkin tissit harmittaa, ne painavat ja ovat aina tiellä.

Vierailija
35/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta eikä jäänyt mitään pysyvää, paitsi että rinnat on erilaiset ja suuremmat kuin aiemmin. Olen 172/56

Vierailija
36/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä rinnat vähän rupsahti imetyksestä, se harmittaa, kun ennen olivat terhakat ja nykyään eivät. Isot eivät koskaan olleetkaan. Arpia ei tullut mihinkään muualle kuin 1 alapäähän repeämästä. Muuten olen edelleen timmi, vatsassa ei jälkeäkään raskaudesta kiitos järkevän treenin. :)

Vierailija
37/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissejä ei saa kuntoon ja perse leviää 😕

Vierailija
38/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain raskaudessa joku 12-15kg muistaakseni. En tehnyt yhtään mitään, ne lähti oikeasti täysin itsestään! Imetys laihdutti itseäni niin paljon, että melkeen jo jännitti ettei kuihdu liikaa.. olen hoikempi kuin ennen raskautta.

Vierailija
39/49 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten rinnat voi olla pienemmät ku ennen noin monella? Mä oon aina ajatellu et rinnat kasvais. Mulla B-kuppi eikä lapsia, onko siis riski että lasten myötä rintani pienenee entisestään?! 😂

Vierailija
40/49 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten rinnat voi olla pienemmät ku ennen noin monella? Mä oon aina ajatellu et rinnat kasvais. Mulla B-kuppi eikä lapsia, onko siis riski että lasten myötä rintani pienenee entisestään?! 😂

On, "patalappuistumisen" kautta